روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت:

این روزها از یک نفر بیش از همه عنوان بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که از آن نام «توافق بزرگ قرن» یاد شده، نام برده می‌شود و آن شخص کسی جز «نتانیاهو»، نخست‌وزیر جنایتکار و جنگ‌افروز رژیم صهیونیستی نیست، زیرا وی در دو سال گذشته و سال‌های پیش از آن، همه تلاش خود را مصروف آنچه آن را «تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» می‌خواند، کرده بود. نتانیاهو برای عدم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آنقدر هزینه کرده بود که طبعاً هرگونه توافق نهایی هسته‌ای به ویژه توافق «برد - برد» به منزله ضربه‌ای جدی و حیثیتی به او محسوب شود. از همین روست که یکی از رهبران احزاب مخالف وی در کنست به او پیشنهاد کرد در پی انجام توافق نهایی هسته‌ای جهان با ایران، نتانیاهو باید از سمت خود استعفا دهد. نگرانی دیگر نتانیاهو از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران و بازسازی اقتصاد ایران است که قدرت و قابلیت‌های ایران را در منطقه و جهان به شدت افزایش داده و باعث می‌شود ایران با پشتوانه اقتصادی و توان بیشتری از محور مقاومت حمایت کند.

همچنین «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای، آغاز دوران جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران را به معنای شکست بزرگ اسرائیل و عربستان خوانده و از ریاض و تل آویو به عنوان بازندگان بزرگ این توافق یاد کرد. به اعتقاد وی علاوه بر اسرائیل، کشورهای عربی که با محوریت عربستان تحت نام ائتلاف عربی جنگ علیه یمن را براه انداختند و به حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق ادامه دادند تا به گمان خود ضربه‌ای کاری به ایران و محور مقاومت بزنند، اکنون در مقابل توافقی قرار گرفته‌اند که هم توان هسته‌ای ایران را حفظ کرده و هم باعث تقویت قدرت اقتصادی و دیپلماتیک تهران شده است.

این اظهارنظرها به همین جا ختم نشده بلکه روزنامه اماراتی الخلیج نیز با اشاره به دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق، تاکید کرد که این توافق به ایجاد تغییرات جدی در اوضاع جغرافیای سیاسی در منطقه به نفع ایران منجر خواهد شد. همچنین توماس فریدمن، نویسنده مشهور آمریکایی در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد تصریح کرد دستیابی به توافق هسته‌ای به مثابه زلزله سیاسی در خاورمیانه خواهد بود و تاثیر آن از وقوع انقلاب اسلامی ایران نیز فراتر می‌رود بلکه اوضاع منطقه را به شکل دیگری ترسیم خواهد کرد.

در یک ارزیابی جامع می‌توان گفت: کسانی که با جدیت، مانع ادامه مسیر گفت وگوها و رسیدن به توافق هسته‌ای قرار داشتند و در راس آنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و شاه عربستان بزرگترین بازندگان این توافق محسوب می‌شوند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باربد قائم شهری A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    24 3
    اونوقت امسال کيهان کجای کار تشریف دارن؟