مردی که به خاطر چپ دست بودن کتک می‌خورد / مهمان «خندوانه» از زمستان‌های سرد گفت و ترکه معلم

جواد محقق، معلم، روزنامه‌نگار و شاعر که میهمان برنامه خندوانه بود می‌گوید به نظرش آمار مطالعه در کشور اسفناک نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او درباره انتخاب شغل معلمی گفت: «از بچگی به معلمی علاقه داشتم. قبل از دبستان بچههای کوچه را جمع میکردم و برایشان معلمی میکردم. بعد از دیپلم هم هرگز به چیز دیگری جز معلمی فکر نکردم. البته در کنار تعلیم، شعر هم گفتم و کتاب هم نوشتم.»

او درباره کار هنری گفت:‌ «من برخلاف کسانی که معتقدند ادبیات عامه پسند بد است عقیده دارم کار خوبی است چرا که عامه مردم را به ادبیات جلب میکند. هنر واقعی هنری است که مخاطب عام آن را بفهمد و مخاطب خاص آن را بپسندد.»

در ادامه این برنامه رامبد جوان مجری برنامه گفت: «نگرانی ما در خندوانه این است که آدمها به کتاب عادت کنند و یک ساعتی از روز همه چیز را تعطیل کنند و کتاب بخوانند. این اتفاق خیلی کم میافتد، چرا؟»

محقق نیز پاسخ داد: «ما در شرایط اسفناکی از نظر کتابخوانی قرار نداریم، ما نسبت به بسیاری از کشورهای مشابه خودمان وضعیت خوبی داریم . در کشور ما بالای ۶۵ هزار جلد کتاب منتشر میشود. این یک مد است. »

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دانشآموزانتان را تنبیه کردهاید گفت: «بله، شاگردانم را کتک زدهام، در ضمن من یکی از چوبخورترین بچههای کلاس بودم. در سرمای چندین درجه زیر صفر همدان برادرم را به من میدادند و او مدرسه نمیآمد و من او را کشان کشان میبردم در نتیجه دیر میرسیدیم و کتک میخوردیم. از طرف دیگر چپ دست بودم و در زمانه ما چپ دست بودن یک عیب بود و به خاطر همین کتک میخوردیم. همیشه دستانمان یخ زده بود و آنقدر چوب میزد که دستانم از ضربه چوب گرم میشد. با این حال او را خیلی دوست دارم در موردش نوشتهام. و یک بار که او را در خیابان دیدم دولا شد و دستان مرا بوسید. به هر حال در زندگی ما چوب یک وسیله کمک آموزشی بود و ما موظف بودیم ترکه آلبالو را از باغها بیاوریم و در آب بخوابانیم تا آماده باشد

او در ادامه این برنامه درباره سفرهایش در دوران نوجوانی و جوانی سخن گفت و شعری برای مرحوم کیومرث صابری فومنی (گل آقاخواند. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    19 6
    آفرین انسان باید صادق باشه حتی اگه خیلیا بدشون بیاد در ضمن اگر اون چوب خوردنها نبود الان خیلی از همسنهای من و شایدم من تبدیل به یکی از این ارادل و اوباش می شدیم.
  • ali IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    20 1
    آخه چرا خندوانه ساعت 11 پخش میشه برای ما که باید صبح زود سر کار باشیم خیلی سخته تا 12 و خورده ای بیدار باشیم کاش مثل قبل از ماه رمضان به ساعت 10 برمی گشت یا اصلا همون ساعت 7 و 30 دقیقه ماه رمضان هم خیلی خوب بود.
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      9 4
      ساعت7 صبح و 11 ظهر و 5بعدظهر هم تکرار میده
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    18 5
    معلم میسوزد و میسازد و طعنه میشنود خدایا... معلم ناامید مشهدی مهربان توسی
  • چپ دست RO ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    27 2
    من هم کلاس اول دبستان 40 سال پیش بخاطر چپ دست بودن تنبیه شدم خانم معلم ما موقع دیکته بالای سر من می ایستاد تا یک وقت من مداد رو دست چپم نگیرم و همین امر باعث میشد از بقیه بچه ها عقب بی افتم البته من هم وقتی می دیدم حواس نیست سریع با دست چپ دیکته رو می نوشتم به همین دلیل شاکر اول کلاس بودم . عجب طرز فکری داشتن این قدیمی ها