۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸

خبرگزاری تسنیم نوشت:

کارشناس ارشد اپتومتری و عضو جامعه اپتومتری ایران گفت: آب سیاه یا گلوکوم بیماری بدون علامت و خاموشی است که ممکن است در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد شود.
محمدرضا کریمیفرد کارشناس ارشد اپتومتری و عضو جامعه اپتومتری ایران در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از 14 تا 16 مرداد ماه جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: بیماری گلوکوم یا همان آب سیاه هیچ علامتی ندارد و تنها زمانی فرد متوجه می‌شود که دید او کاملاً از بین رفته است، بنابراین انجام معاینات منظم می‌تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگری کند.

وی افزود: متاسفانه 90 درصد از پزشکان در چکاپ‌های اولیه، فشار چشمی که علت اصلی این بیماری است را اندازه نمی‌گیرند. در صورتیکه با گرفتن فشار چشمی و معاینه انتهای چشم اپتومتریست می‌تواند به راحتی این بیماری را تشخیص دهد و بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

کریمیفرد در خصوص سن مبتلایان به آب سیاه عنوان کرد: به طور کلی این بیماری سن خاصی ندارد اما اغلب افراد در سنین بالای 40 سال به گلوکوم یا آب سیاه مبتلا می‌شوند. با این وجود کودکان هم ممکن است دچار این بیماری شوند و یا حتی در برخی موارد مشاهده می‌شود که کودک به صورت مادرزادی مبتلا به دنیا می‌آید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی به دیابت مبتلا باشد لازم است در مراحل اولیه بیماری او تشخیص داده شود تا با یک لیزر درمانی ساده از عوارض جدی این بیماری و همچنین درمان های پرهزینه مثل تزریق داخل چشمی و عمل‌های جراحی شبکیه جلوگیری شود و یا در یک فرد مبتلا به آب سیاه اگر با گرفتن فشار چشم، بیماری در مرحله ابتدایی تشخیص داده شود از یک کوری کامل پیشگیری می‌شود.

عضو جامعه اپتومتری ایران در تشریح روند آب سیاه عنوان کرد: اگر در روند ورود و خروج مایع زلالیه چشم اختلالی ایجاد شود به چشم فشار می‌آید و در نهایت منجر به ورم و فشار به اعصاب بینایی خواهد شد که این پدیده را آب سیاه می‌نامیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: اپتومتریست‌ها به عنوان مراقبین اولیه بینایی در جهان درسطح اول نظام سلامت در جهان قرار دارند و اپتومتریست‌ها با گذراندن دوره‌های لازم در تشخیص اولیه علائم چشمی بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا،گلوکوم (آب سیاه) می‌توانند نقش موثری در کم کردن طول درمان، هزینه‌ها و بهبود سریع بیماری داشته باشند.

یادآوری می‌شود هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از 14 تا 16 مرداد ماه جاری در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =