دانشمندانی که سال گذشته نخستین باتری خورشیدی جهان را ارائه دادند، هم‌اکنون نمونه به‌روزشده این سامانه را با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ابزار سال گذشته اساسا ترکیبی از باتری و سلول‌ خورشیدی در یک بسته بود و آزمایشات انجام‌شده نشان می‌دهد این سامانه بهتر از باتری‌های ید-لیتیوم سنتی عمل کرده و 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

ماه اکتبر گذشته، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نخستین طرح نوعی سلول خورشیدی حساس به رنگ را ارائه دادند که قادر به ذخیره نیروی مور نیاز بود.

این سلول با داشتن سه الکترود به جای چهار الکترود مرسوم در حالت معمول، از قاعده صفحه لیتیوم، دو لایه الکترود که توسط ورقه نازکی از کربن متخلخل و یک شبکه تیتانیمی توری برخوردار بود که این توری خود میزبان فوتوالکترود دی‌اکسید تیتانیم حساس به رنگ بود.

ماهیت متخلخل این مواد به یون‌های باتری امکان اکسیدشدن به شکل پراکسید لیتیوم را می‌دهد و این پراکسید به نوبه خود از لحاظ شیمیایی به یون‌های لیتیوم تجزیه می‌شود و به عنوان فلز لیتیوم ذخیره می‌شود. با این حال، تیم علمی به تازگی این باتری را طوری بازطراحی کرده که برای عملکرد نیازی به عبور هوا از میان آن نداشته باشد.

در نسخه پیشین، محققان از الکترولیت مایع که بخشی از آن یک حلال ویژه و بخشی نمک بود، استفاده کردند. دانشمندان این حلال خاص را با آب جایگزین کردند و ید لیتیوم را نیز جایگزین نمک کردند. این موضوع باتری را مقرون‌به‌صرفه کرده و قابلیت‌های ذخیره‌سازی انرژی آن را افزایش می‌دهد.

نتیجه، الکترولیت آب‌محور و نمونه اولیه باتری است که نخستین باتری با جریان خورشیدی آبی دنیا نامیده می‌شود. چون این باتری نیازی به هوا ندارد می‌توان آن را با پنل خورشیدی جامد جفت کرد تا یک ورقه جامد منفرد را تشکیل دهد.

باتری به‌روزشده هنوز دارای سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ است و دانشمندان از نوعی رنگ قرمز موسوم به ruthenium استفاده کرده‌اند تا طول موج نوری را که باتری شکار می‌کند، تنظیم کنند.

محققان به منظور مقایسه باتری به‌روزشده با باتری ید-لیتیوم، آزمایشاتی شامل بارگیری و تخلیه بار را برای 25 بار بر روی این باتری انجام دادند. با هر بار تخلیه، باتری حدود 3.3 ولت انرژی آزاد می‌کرد.

در حالی که نسخه پیشین باتری تا 3.6 ولت شارژ می‌شد و 3.3 ولت شارژ خالی می‌کرد، باتری آبی با جریان خورشیدی برای شارژشدن به 2.9 ولت نیاز دارد.

دانشمندان به دنبال بهینه‌سازی بیشتر این باتری هستند تا آن را کارآمدتر کنند و امیدوارند روزی بتوانند این سیستم را به راهکاری عملی برای بخش انرژی تجدیدپذیر تبدیل کنند.

جزئیات این دستاورد در مجله American Chemical Society ارائه شده است

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =