صنعت پرداخت الکترونیکی نیز باید مانند سایر بخش ها خود را برای ورود و فعالیت در شرایط پس از تحریم ها آمده کند.

مریم یعقوبی

مدیرعامل شرکت شبکه الکترونی پرداخت کارتی (شاپرک) در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین، گفت: «یکی از حوزه هایی که درپی لغو تحریم ها و از بین رفتن محدودیت های بانکی و تبادلات مالی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد، حوزه پرداخت الکترونیکی است و به همین خاطر نیز فعالان این حوزه  باید هرچه سریع تر خود را برای دوران جدید آماده کنند.»

محسن قادری ادامه داد: «طی چند ماهه اخیر مباحث فراوانی به صورت پراکنده در مورد بایست های حوزه پرداخت پس از لغو تحریم ها میان فعالان این حوزه مطرح شده است که در عین ضروری بودن اما به هیچ وجه کافی نبوده و نیست چرا که باید وارد مرحله عملیاتی شد.»

وی در تشریح ضرورت های دوران جدید گفت: «در یک بیان کلی به تحول در دو بخش نیازداریم؛ تحول در حوزه رگولاتوری و تحول در زیرساخت های فنی و سخت افزاری.»

به گفته وی در بخش رگولاتوری باید ساز و کارهای حاکم بر روابط بازیگران و عوامل نقش افرین در بخش پرداخت الکترونیکی را مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت شاپرک ادامه داد: «بخش زیادی از دوران شکوفایی صنعت پرداخت الکترونیکی کشور ما در دوران تحریم ها سپری شده است و به همین خاطر نیز از ابتدا فرصت، ضرورت و امکان تطبیق و همکاری میان فعالان پرداخت الکترونیکی ایران و بازیگران بین المللی وجود نداشته است. جبران این عدم تطابق، نیازمند برنامه ریزی و اقدامات فوری و در عین حال حساب شده است.»

وی افزود: «از سوی دیگر قانون بانکداری بدون ربا و ضوابط منبعث از آن، تطبیق ساز و کارهای پرداخت الکترونیکی داخلی با فرایندهای بین المللی را به مطالعات و اقدامات زیربنایی منوط می کند. به همین خاطر نیز در شاپرک همزمان با نخستین طلیعه های توافق هسته ای، مطالعات تطبیقی، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم آغاز شد.»

قادری ادامه داد: «هرچه بر احتمال توافق افزوده می شد، اقدامات ما هم رنگ و بوی جدی تر به خود می گرفت تا اینکه طی هفته های اخیر و پس از حصول توفق، مذاکرات غیررسمی خود را با برخی مشاوران برای آماده سازی شرایط ارتباط با بازیگران مطرح حوزه پرداخت الکترونیکی جهان مانند «ویزا»، « مسترکارت» و... آغار کرده ایم.»

مدیرعامل شاپرک با اشاره به نقش نهادهای ناظر حاکمیتی در آماده سازی برای حضور در فضای جدید گفت: «بانک مرکزی و شاپرک در حوزه قوانین و مقررات، استانداردها و رویه ها و... بررسی ها و برنامه ریزی های خود را شروع کرده اند. سایر فعالان این حوزه نیز باید به صورت جدی وارد گود شوند.»

وی افزود: «رئیس کل بانک مرکزی طی هفته های اخیر بارها از بانک ها خواسته اند خود را برای استفاده از فرصت های جدید آماده کنند. این فراخوان قطعا شامل حال سایر فعالان شبکه بانکی و پولی به خصوص شرکت های پرداخت الکترونیکی نیز می شود. شرکت های پی اس پی باید با هم افزایی و اشتراک دانش و تجارب میان خود، زمینه نقش آفرینی در دوران پس از تحریم را فراهم کنند.»

قادری در پاسخ به این پرسش که آمادگی برای همکاری با شرکت های بزرگ بین المللی در حوزه پرداخت چقدر زمان می برد، گفت: «به اعتقاد من حداقل به یک سال زمان و کار فشرده نیاز داریم تا بتوانیم شرایط حضور مفید و «همکاری محور» شرکت های بزرگ پرداخت الکترونیکی را فراهم کنیم.»

وی تأکید کرد: «ایران قطعا ظرفیت این را دارد که به هاب منطقه ای صدور کارت های اعتباری بین المللی تبدیل شود و نه تنها به هموطنان بلکه به کشورهای منطقه نیز خدمات ارائه دهد.»

مدیرعامل شاپرک افزود: «پیاده سازی برنامه های دولت در راستای کاهش وابستگی به درامدهای نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند انجام اقدامات متنوعی است که از جمله این اقدامات گسترش گردشگری است. یکی از ابزار لازم برای تقویت صنعت توریسم نیز ایجاد زیرساخت ها و شبکه پرداخت الکترونیکی بین المللی در کشور است. گردشگر خارجی باید امکان استفاده از کارت های اعتباری خود را در ایران داشته باشد تا ما بتوانیم از درآمدهای توریسم برخوردار شویم.»

 

 

22339

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فواد A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    1 0
    وای خدا یعنی میشه کارت اعتباری بین المللی ویز و مستر از داخل ایران بگیریم. یه روز میرسه مستر کارت و ویز در داخل ایران شعبه بزنند.