معرفی آبشارهای زیبای اصفهان/بازدید از آبشاری که خاصیت ملخ‌‌کشی دارد

آبشارهای زیبای اصفهان یکی از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای استان است که هرکدام ویژگی های جالبی نیز دارند؛ از جمله اینها آبشاری به نام ملخ کش است که به دلیل خاصیت ملخ کشی آب آن به این نام معروف شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، برخی از جاذبه‌های طبیعی اصفهان در تمام دنیا بی نظیر است و شاید یکی از دلایل درخشش این استان با نام نصف جهان همین طبیعت های بری باشد که بسیاری از آنها ناشناخته است و به گفته گردشگران خارجی گاه زیبایی‌های طبیعت ایران از نام آورترین زیبایی های طبیعی دنیا نیز زیباتر است.

هر کدام از آبشارهای اصفهان جلوه‌گاه طبیعت زیبای ایران را به نمایش می گدارند وسمیر هرکدام با دیگری متفاوت است و زیبایی‌های نابی برای کشف و گذراندن یک رزو فرح انگیز در دل خود نهفته دارد.

آبشار کرد علیا: آبشار کرد علیا در 95 کیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای کرد علیا در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد.

این آبشار با ارتفاع حدود 50 متر که از آب شدن چال‌برف‌های دالانکوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد مکانی مفرح و بسیار زیبا برای استفاده از زیباییهای طبیعت محسوب می شود.

آبشار آب ملخ: آبشار آب ملخ در 60 کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد قرار دارد و از دو قسمت تشکیل شده است که شامل سرچشمه آبشار که از دل کوه بیرون می‌آید و طاقدیسی سبز رنگ در زیر سرچشمه است که این طاقدیس زیبا همچون پلی روی رودخانه ماربر خم شده است.

وجه تسمیه آبشار آب ملخ به این دلیل است که در آب این آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌ها شده و همچون یک آفت‌کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود.

این آبشار به تخت سلیمان نیز معروف است و دلیل آن اینکه در این منطقه یک قطعه سنگ بزرگ و طبیعی وجود دارد که مانند یک پل روی رودخانه آب‌ملخ قرار گرفته و بنا به نقلی این پل تخت‌مانند، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.

باید دقت کرد که در پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل نموده است.

چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون: این چشمه در 43 کیلومتری جاده اصفهان به یزد در منطقه‌ای به نام ورتون قرار دارد استحمام در آب گرم آن سبب آرامش دردهای عصبی و رماتیسمی و نوشیدن آن باعث ازدیاد ترشح معده می‌گردد.

 

آبشار شاه لولاک؛ آبشاری با سرچشمه شیب منفی: این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان واقع شده است.

این آبشار منحصر به فرد به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌گردند.

میزان آبدهی این آبشار دائمی در طول سال متفاوت است به گونه‌ای که در زمستان به طور کامل یخ زده و قندیل‌های زیبا و قطور یخی به ارتفاع 70 متر تشکیل می‌دهد.

در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌یابد که ارتفاع آن نزدیک به 90 متر است و آبی خروشان دارد و از این رو در نزد مردم منطقه به آبشار هولوکی معروف است.

آبشار سمیرم: آبشار سمیرم در 4 کیلومتری شرق شهرستان سمیرم در اعماق تنگه‌ای با دیواره‌ای سنگی قرار دارد.

این آبشار و در گذشته در حدود 70 متر ارتفاع داشته است که در اثر فرسایش، از ارتفاع آن کاسته شده و در حال حاضر به حدود 35 متر رسیده است.

آب آبشار در نهایت به حوضچه‌های مصنوعی می‌ریزد که در اطراف آبشار و برای برای استراحت بازدیدکنندگان احداث شده است.

آبشار پونه‌زار: آبشار 75 متری پونه‌زار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی روستای دربند (پس از روستای چغیورت) از توابع شهرستان فریدونشهر استان اصفهان واقع شده است.

این آبشار به دلیل رویش پونه در آبراهه‌های آن، به این نام معروف شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =