۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی دولت کلمبیا را به توطئه‌چینی برای ترورش متهم کرده که دو کشور همچنان تلاش می‌کنند تا حمایت منطقه‌ای را درباره مناقشه مرزی که باعث بروز تنش‌هایی شده است، جلب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان سفر به ویتنام گفت که این توطئه‌چینی با رضایت و توافق دولت بوگوتا، کلمبیا بوده است.

مادورو که مکرراً دولت بوگوتا را به تلاش برای سرنگونی دولتش متهم می‌کند، به ذکر جزئیات یا شواهد درباره صحت ادعایش نپرداخت اما گفت که به زودی جزئیات را اعلام می‌کند.

اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی مطرح شده که دیپلمات‌ها از 34 کشور نیمکره غربی در سازمان کشورهای آمریکا در واشنگتن گردهم آمده تا در یک نشست فوق‌العاده به بررسی بحرانی بپردازند که به بسته شدن شش مرز و ایجاد یک بحران بشری انجامیده و باعث شده تا 10 هزار کلمبیایی که به صورت غیرقانونی در ونزوئلا زندگی می‌کردند، به دلیل سرکوب بگریزند.

مادورو نیز گفته است که این اقدام تهاجمی علیه این افراد برای مقابله با گروه‌های جنایتکار که گاز و سایر اقلام را با سوبسید در ونزوئلا می‌خرند و در سراسر مرز با قیمت گزاف می‌فروشند، ضروری بوده است.

اما گروه‌های حقوق بشری به همراه آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تاکتیک‌های متوسل به زور ونزوئلا را زیر سوال برده و نگرانی خود را بابت تصمیمات مادورو در اعلام وضعیت فوق‌العاده در چندین ایالت و اعزام هزاران سرباز به مرز ابراز داشتند. در میان افراد اخراجی، اتباع کلمبیایی هم هستند که از جنگ داخلی مدت‌دار در کشورشان با شورشیان فارک گریخته‌اند و به دنبال پناهندگی در ونزوئلا بودند.

در همین حال، سفیر کلمبیا نیز مراتب خشم خود را بابت نوع رفتار با مهاجران که اکثرا در چادرهای موقت در شهر شرقی ونزوئلا ساکن هستند، ابراز داشت. در عوض، فرستاده ونزوئلا نیز نخبگان سیاسی کلمبیا را به بی‌اعتنایی به وضعیت فقرا در کشور متهم کرده و روز پنجشنبه نیز وزرای امور خارجه کشورهای آمریکای لاتین در کیتو، اکوادور گردهم می‌آیند تا درباره اقدامات به منظور کاهش تنش‌ها به گفت‌وگو بپردازند.

دولت ونزوئلا اعلام کرد که 177 نقطه و گذرگاه مرزی غیرقانونی را از زمان آغاز عملیات امنیتی در غرب این کشور بسته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    14 2
    شانس بیاری ترورت کنن