رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در کافه خبر پاسخگوی سوالات ما پیرامون بررسی برجام و انتقادات طرح شده در باره این توافق بود.

حمید بعیدی نژاد با اشاره به دو سبک بررسی حقوقی و سیاسی موضوع برجام در کنگره آمریکا اظهار داشت: «از منظر حقوقی اگر بخواهیم این توافق را بررسی کنیم هیچ فرقی نمی کند، برجام چگونه از فیلتر کنگره عبور کند. قضیه مانند این است که یک وزیر از مجلس ۱۵۰ رای بگیرد یا ۲۰۰ رای، در هر دو صورت آن فرد به عنوان وزیر معرفی می شود اما طبیعتا از منظر سیاسی تفاوت هایی خواهد داشت. موضوع برجام هم چنین وضعیتی دارد و این توافق چه بدون رای گیری، چه با فیلی باستر و چه با وتوی اوباما از فیلتر کنگره عبور کند تفاوتی نمی کند و هر دو صورت توافق به نتیجه رسیده است اما در عین حال در نحوه این امر و عبور از فیلترهای کنگره از منظر سیاسی تفاوت هایی وجود دارد.» 

حمید بعیدی نژاد در کافه خبر با اشاره به سناریوهای محتمل برای آینده بررسی برجام در کنگره تاکید کرد: «در شرایط کنونی سه سناریو وجود دارد. سناریو نخست و بهترین حالت این است که در روزهای آتی تعداد سناتورهای موافق به ۴۱ برسد و دیگر کار را رای گیری نرسد. سناریو دوم این است که با فیلی باستر این توافق از فیلتر کنگره عبور کند. به این ترتیب که نمایندگان موافق توافق به اندازه ای در سنا سخنرانی و صحبت کنند که زمان مقرر برای بررسی برجام به پایان برسد و باز هم این توافق بدون نیاز به رای گیری از کنگره عبور کند. »

دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با اشاره به مزایای این دو سناریو افزود: «طبیعی است که در چنین شرایطی نگرانی ها و احتیاط ها برای بازگشت به بازار ایران و سرمایه گذاری های خارجی کمتر می شود و در نتیجه شاهد خواهیم بود کشورهای مختلف و کمپانی های گوناگون با خیال راحت به بازار ایران می آیند و می دانند که توافق بدون رای گیری در کنگره مورد پذیرش قرار گرفته و در نتیجه می دانند حجم مخالفت ها در آمریکا با برجام خیلی جدی نیست. »

دکتر بعیدی نژاد در پایان سومین سناریو را بدترین مورد دانست و اظهار داشت: «اگر بخواهیم موضوع را از منظر سیاسی بررسی کنیم اگر کار به وتوی اوباما بکشد و این توافق با وتوی رئيس جمهور از سد کنگره عبور کند شکننده تر از موارد پیشین خواهد بود و بالطبع احتیاط ها و نگرانی های بین المللی هم در باره سرنوشت آتی این توافق بیشتر خواهد بود. هرچند همانطور که اشاره کردم از منظر حقوقی هیچ فرقی نمی کند و این توافق چه بدون رای گیری و چه با وتوی اوباما از فیلتر کنگره عبور می کند و در نتیجه حقوقی موضوع تفاوتی مشاهده نمی شود.»

مشروح گفتگوی بعیدی نژاد در کافه خبر را بزودی در خبرآنلاین بخوانید.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =