ایرنا نوشت: از تولد فناوری Ultra High Definition (یا همان تلویزیون های 4K) چندسالی می گذرد.هنوز بسیاری از خریداران بالقوه در این اندیشه اند که خرید این محصول جدید یک الزام است یا خیر و حتی اگر قصد خرید داشته باشند، تا چه حد فراوانی و تنوع در این حوزه از بازار وجود دارد.

در نمایشگاه جهانی محصولات الکترونیکی خانگی که اخیرا در برلین برگزار شد، تعداد زیادی از این دست محصولات به نمایش گذاشته شد. ولی نحوه تبلیغات سازندگان به جای آنکه بر فراهم آوردن شفافیت بیشتر متمرکز شود، بیشتر فروش ماشین لباسشویی را به ذهن متبادر می کرد تا هر وسیله الکترونیک دیگر! عرضه رنگ های روشن تر... به طوری که سفیدها سفیدتر دیده شوند و سیاه ها سیاه تر! اما علت چیست؟

HDR
ارتقا و آپگرید بعدی استاندارد UHD به نام HDR خواهد بود؛ مخفف عبارت رنج دینامیک بالا. احتمالا این اصطلاح را در دوربین گوشی های خود دیده اید. قابلیتی که به شما گرفتن یک عکس از مثلا غروب خورشید را با بالاترین حد جزییات و رنگ ممکن می دهد. در خصوص تلویزیون ها موضوع HDR اندکی متفاوت است. اما نتیجه یکیست: رنگ هایی زنده که هرچه بیشتر به رنج رنگ های قابل تشخیص برای چشم انسان نزدیک خواهد بود. اگر دقت کنید بین عکس های معمولی و ورژن HDR آنها تفاوت آشکاری وجود دارد. گویی یک لایه مه آلود از روی تصویر برداشته شده است.
اما در خصوص UHD این مقدار از جزییات دست یافتنی نیست؛ چون همان طور که از نامش هم برمی آید (4K) رزولوشن افقی آن 4000 پیکسل است؛ در حالی که نمی توان در صفحات نمایش کوچک تر به چنین وضوح تصویری دست یافت.
از همین رو به مرور کمپانی های مختلف تحت عناوین تبلیغاتی گوناگون به سمت تلویزیون های HDR می روند. سامسونگ اسم آن را SUHD TV گذاشته. در نمایشگاه IFA سونی، پاناسونیک، ال جی و فیلیپس همان نام HDR را برای این رده جدید تلویزیون های فوق پیشرفته شان انتخاب کردند. هفته پیش نیز در نمایشگاه برلین از ایجاد تفاهم نامه ایجاد استاندارد تصویری HDR رسما خبر داده شد.
بنابراین در آینده اگر در آگهی یک تولیدکننده مشاهده کردید مثلا: سازگار با HDR، به طور ساده مفهومش آن خواهد بود که تصاویری روشن تر، سفیدهای سفیدتر و سیاه های سیاه تر خواهید داشت.

تلفیق دو فناوری گذشته و آینده
اما این تنها بهبود ارائه شده در فناوری 4K نیست. در نمایشگاه برلین سامسونگ از آنچه به گفته خودش اولین بلو-ری پلیری خواهد بود که از استانداردهای UHD و HDR پشتیبانی خواهد کرد، رونمایی کرد. پاناسونیک هم اعلام کرد در حال ساخت یک UHD Blu-ray player است که البته تا یک سال دیگر نمی توان انتظار ورودش به بازار را داشت.

بازار آینده
با این وجود همچنان پرسش این باقی است که این تلویزیون های جدید به رغم امکانات پرزرق و برق و مسحور کننده و کیفیت تصویری بالاتر، آیا با وجود تلویزیون های فول اچ دی موجود در اغلب خانه ها اقبال و بازاری خواهند داشت یا نه؟ موسسه تحقیقاتی CEA در آمریکا پیش بینی کرده فقط در این کشور 4.4 میلیون دستگاه تلویزیون UHD به فروش برود. مرکز تحقیقاتی Fannon این رقم را حتی بالاتر در حد 7 میلیون برآورد می کند. با این حال اغلب آگاهان بر این باورند که مطمئنا تا مدتی پس از عرضه انبوه، خریداران صبر خواهند کرد تا ببینند تلویزیون جدید در برابر مبلغ هنگفتی که باید بپردازند، چه ارمغان خاصی برایشان خواهند داشت.

5656

 

کد خبر 455986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =