محققین شاغل در موسسات انجمن ماکس پلانک تا به حال موفق به دریافت ۱۵ جایزه نوبل شده‌اند که این تعداد جایزه نوبل توسط هیچ انجمن تحقیقاتی دیگر در دنیا دریافت نشده است.

محمد حسین نجاتی: دیپلماسی علمی در وزارت علوم حالا آهسته و پیوسته، دوباره در حال جان گرفتن است. پس از وقفه شش ساله در دولت های نهم و دهم، حالا بزرگترین و معتبرترین هیات های دانشگاهی در دنیا خود را به ایران می رسانند تا در دوران پس از تحریم، هم بتوانند از ظرفیت های علمی محققان ایرانی استفاده کنند و هم کاروان جهانی علم را با حضور کشورهای بیشتری پیش ببرند.
در مهم ترین این اتفاقات روز گذشته دو هیات دانشگاهی از کشور آلمان به ایران آمده اند که یک هیات مربوط به بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان و یک هیات نیز از موسسه ماکس پلانک آلمان است.
اهمیت این اتفاق از آنجایی است که ماکس پلانک را غول تحقیقاتی آلمان و یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی این کشور در اروپا می خوانند.
این موسسه در ۲۶ فوریه ۱۹۴۸ توسط تعدادی از فیزیکدانان اتمی آلمان مانند ورنر هایزنبرگ و اتو هان تأسیس شد و جایگزین انجمن قیصر ویلهلم برای توسعه علوم شد، که در سال ۱۹۱۱ ایجاد شده بود. مؤسسه‌های ماکس پلانک در زمینه‌های علوم طبیعی به ویژه فیزیک، زیست شناسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی به پژوهش‌های پایه می‌پردازند. انجمن ماکس پلانک با دانشگاه‌های مرتبط با خود دانشکده‌های پژوهشی ماکس پلانک (Max-Planck-Research-Schools) را بنا کرده است.
نکته مهم دیگری که اعتبار این موسسه تحقیقاتی را بیش از پیش افزایش می دهد، کارنامه محققان او در دریافت جایزه های معتبر علمی به خصوص جایزه نوبل است.
به طوریکه محققین شاغل در موسسات انجمن ماکس پلانک تا به حال موفق به دریافت ۱۵ جایزه نوبل شده‌اند که این تعداد جایزه نوبل توسط هیچ انجمن تحقیقاتی دیگر در دنیا دریافت نشده است.

با این حال قائم مقام امور بین الملل وزیر علوم درخصوص اینکه آیا دانشگاه‌ها و دو هیات وارد شده تفاهم نامه همکاری نیز خواهند داشت، گفت: این دو هیات از برخی از دانشگاه‌ها بازدید کرده ولی تفاهم نامه ای نخواهند داشت، تنها به انجام مذاکراتی برای بستر سازی فعالیت های آینده بسنده خواهند کرد.
سالار آملی افزود: در دیداری که با این دو هیات داشتیم مذاکراتی برای توسعه همکاری های فی مابین صورت گرفت که امیدواریم به نتایج مطلوب برسد.
 وی ادامه داد: برنامه ریزی کردیم که چگونه از تحقیقات مشترک دانشمندان ایرانی و آلمانی حمایت کنیم و بسترسازی حمایتی از آنها چگونه باشد.
وی ادامه داد: ماکس پلانک داری ۸۳ مرکز تحقیقاتی در کشور آلمان است که این مراکز تحقیقاتی می‌توانند، پذیرای اساتید و محققان ایرانی باشند تا در پروژه های مشخص معرفی شده مابین دو کشور فعالیت کنند.
این موسسه بنام ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک فیزیکدان معتبر آلمانی برنده جایزه نوبل نامگذاری شده است که او را پدر علم کوانتوم می‌شناسند.
همچنین این اتفاق در شرایطی است که از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا به امروز، هیات های دانشگاهی ای از کشور هایی همچون، آلمان، اتريش، آمريكا، استراليا، عمان، ايتاليا، فرانسه، ژاپن، تركيه، اندونزي، اواكراين، مغولستان، تونس، گرجستان، عراق، چين، نيوزيلند، ويتنام، كره جنوبي و اسپانيا وارد ایران شده اند، که آخرین مورد آن مربوط به حضور هیات دانشگاهی اتریش در ایران بود که دوشنبه هفته گذشته به تهران آمدند.

مزیت آلمان برای آموزش عالی ایران چیست؟

در حال حاضر همگان به این باور رسیده اند که کاروان علم جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند پشت درهای بسته به پیشرفت های علمی نایل شود. هم اکنون فعلـی آلمـان در بسـیاری از رشـته هـای علمی، موید وجود سیاستهای دقیق، کلان و با ثبات در آموزش و پژوهش است که بخش زیادی از آن با دیپلماسی علمی رقم خورده است. آلمان با دارا بودن بیش از 1000 رشته تحصیلی در مقطـع کارشناسـی ارشد، سیاست جذب نیروهای جوان و برجسـته علمـی از سـایر کشـورهای جهان را دنبال می کند. سیاست های جهانی کردن آموزش عالی و پژوهش، رایگان بودن تحصیل در کلیه رشته های دانشگاهی، اعطای جوایز علمی به برگـزیدگان جهانی، پذیرش دانشجو به مقاطع دکتری و فوق دکـتری، و امکـان دسـتیابی آسـان به کرسی های آموزشی و پژوهشی در دانشگاههای معتبر، حتی برای دانشجویان سی ساله، از جملـه راهکارهـای جدیـد ایـن کشور در زمینه آموزش و پژوهش هستند. مزیت برجسته سیستم پژوهش آلمان ساماندهی موسسات علمی مـتعدد بـر مبـنای تقسـیم مسـئولیت ها است. در این کشور موسسات آموزش عالی، مراکز پیشرفته پژوهش و مراکزپژوهش غیرانتفاعی همه با هم در حال انجام تحقیقات گستردۀپژوهشی و علمی هستند. همه اینها نشان می دهد، حضور هیات های آلمانی در ایران، می تواند منشا اتفاقات خوبی برای آموزش عالی ایرانی باشد. جایی که از ظرفیت اساتید و دانشمندان ایرانی استفاده می شود و محققان جوان این کشور، با حضور در میان محققان این موسسه ها می توانند تجربه های ماندگاری را کسب کنند. 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • max A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    3 0
    خیلی خوبه استعداد های علمی زیادی در ایران وجود داره که بدلیل نبودن بستر مناسب شکوفا نمیشه.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    تیتر غلطه. صرفا جهت اطلاع نویسنده خبر: موسسه کلتک بیشتر از این تعداد رو داره در ضمن موسسه ماکس پلانک خیلی بزرگه و شاخه شاخه است و هر کدوم یه جایی از آلمانه.