ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه چین با اشاره به تاثیرات مثبت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در عرصه معادلات صلح آمیز نظام بین الملل، تاکید کرد که این برنامه باعث ایجاد ظرفیت های جدیدی در روابط آمریکا و چین نیز شده است.

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که در چهاردهمین نشست هم اندیشی «لن تینگ» در پکن سخن می گفت، اظهار داشت: همکاری پکن - واشنگتن در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1 +5 نمادی از «تعامل استراتژیک» بود.
وی در این نشست که وظیفه بررسی کارشناسی ابعاد سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به آمریکا و آینده مناسبات دو کشور را در دستور کار داشت، گفت: همکاریهای چین و آمریکا طی سالهای اخیر شاهد نوعی رشد همراه با تعامل در حوزه های مختلف بود که یکی از مصادیق این همکاری ها مربوط به مذاکرات هسته ای ایران می شود.
وانگ یی تاکید کرد که تعامل پکن - واشنگتن در جریان بررسی موضوع هسته ای ایران، ضمن انتقال انرژی مثبت به مجموعه مناسبات دو کشور، ظرفیت های جدیدی را برای توسعه تعاملات صلح آمیز در زمینه های مختلف ایجاد کرده است.
وی با اشاره بر لزوم پایبندی آمریکا و چین به تعهدات بین المللی یادآور شد که هر دو کشور باید در عرصه هایی چون مسائل آسیا و اقیانوسیه، توافق جامع هسته ای ایران (برجام)، مبارزه با تروریسم، مسئله خلع سلاح اتمی کره شمالی، کمک های بشردوستانه، حفظ محیط زیست و موارد مشابه، به تعهدات و وظایف خود عمل کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه چین، وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، گسترش و تعمیق مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری آمریکا و کشورش را امری مهم برشمرد که نهایتا به سود ملت های هر دو کشور خواهد بود.
وی سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به آمریکا و دیدار او با «باراک اوباما» در آینده نزدیک را اهرمی موثر برای افزایش اعتماد متقابل و بازکردن فصلی جدید در روابط آتی دو کشور با اتکا به اعتماد متقابل توصیف کرد.
سخنان وزیر امور خارجه چین در حالی صورت می گیرد که آمریکا، چین را به سرقت اطلاعات خصوصی شرکت های آمریکایی متهم کرده و این موضوع باعث بروز مناقشه میان دو کشور شده است.
«اوباما» اخیرا در سخنانی اعلام کرد که چنانچه این مشکل حل نشود، این موضوع می تواند بر روابط دو کشور آمریکا و چین تاثیرگذار باشد.
«اف بی آی» آمریکا مدعی است شواهدی در اختیار دارد که نشانگر مشارکت وسیع نفوذگرهای (هکرها) چینی و روسی در حملات سایبری علیه پایگاه های اطلاعاتی آمریکا است.
مقامات آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند واشنگتن در حال بررسی احتمال اعمال تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه و چین به دلیل حملات سایبری علیه اهداف تجاری آمریکا است، اما به دلیل سفر آتی رئیس جمهوری چین به آمریکا این موضوع را به حالت تعلیق درآورده اند.
«شی جین پینگ» رییس جمهور چین بر اساس اعلام وزارت امور خارجه این کشور، قرار است از 31 شهریور ماه جاری سفری چهار روزه به آمریکا داشته باشد.
آمریکا همچنین چین را متهم کرده در مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی با برخی همسایگان، دست به تحرکاتی از جمله ساخت جزایر مصنوعی و مراکز نظامی در تپه های دریایی منطقه زده است.
به جز دولت پکن که مدعی مالکیت بر کل دریای جنوبی چین است؛ ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش هایی از این دریا را دارند که از جانب آمریکا حمایت می شوند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =