سریال «آقا و خانم سنگی» از واقعیت‌های جامعه دور است

مهر نوشت: یک منتقد سینما و تلویزیون بیان کرد که سریال «آقا و خانم سنگی» بیش از حد کاریکاتوری است و از واقعیات موجود در جامعه، دور است.

حسین سلطان‌محمدی با اشاره به محتوا و ساختار سریال هایی که در ماه‌های اخیر از تلویزیون پخش شدند، بیان کرد: این سریال ها کمتر با واقعیت های موجود در جامعه ارتباط داشتند و در مواردی نتوانسته بودند قابل باور باشند.

وی با اشاره به سریال «آقا و خانم سنگی» که به کارگردانی شاهد احمدلو این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود، گفت: این سریال طنز داستان را بیش از حد کاریکاتوری می کند به گونه ای که موقعیت ها برگرفته از واقعیت نیستند. به طور مثال در صحنه ای از سریال دیده می شود که دختر خانواده سوئیچ موتور را از برادرش می خواهد تا از آن استفاده کند و این در حالی است که در جامعه ما استفاده از موتور برای زنان چندان انر معمولی نیست و به ندرت اتفاق می افتد.

این منتقد سینما و تلویزیون متذکر شد: درست است که این یک سریال طنز است و ما در چنین سریال هایی داستان ها و موقعیت ها را به شکلی کاریکاتوری نشان می دهیم اما ابتدا باید بتوانیم روایت کاریکاتوری شده خود را به نشانه هایی از بیرون ارجاع دهیم تا آن واقعیت را بررسی کنیم. باید بررسی کرد و دید وضعیت واقعی در جامعه بیرون به چه شکل است و بعد موقعیت ها را در سریال های طنز دربیاوریم در واقع آثار طنز باید به بک ماجرای واقعی تنه بزند در حالیکه سریال «آقا و خانم سنگی» به یک کاریکاتور مطلق تبدیل شده است.

طنزهای کلامی سکته فیلمنامه را می پوشانند

سلطان‌محمدی همچنین با اشاره به عبارت ها و تکه کلام هایی که در سریال بیش از حد به کار می روند، اظهار کرد: به کار بردن طنزهای کلامی در سریال های طنز برای ما یک عادت شده است. به ویژه وقتی فضا و فیلمنامه اثر به خوبی پیش نمی روند از این عبارت های کلامی و تکرار آن‌ها استفاده می شود تا خنده های لحظه ای ایجاد کنند و مکث و سکته فیلمنامه را بپوشانند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه در قسمت هایی از سریال «آقا و خانم سنگی» احساس می شود کارگردانی روی کار وجود ندارد، توضیح داد: در قسمت هایی از سریال احساس می کنید کارگردان حضور ندارد و بازیگران کنترلی روی بازی های خود ندارند. همچنین گویی فیلمنامه ای هم نبوده است و کار بداهه پیش می رود و بازیگر آزاد است که هر کاری را که می خواهد انجام دهد. در حالیکه در طنزهای جدی فضا به این شکل نیست و فیلمنامه های منسجمی وجود دارند که روی واقعیات موجود در جامعه کار می‌‌کنند، حساسیت ها کنترل می‌شوند و فیلمنامه‌ها بر اساس بداهه پردازی جلو نمی روند.

وی به اشکالاتی در سریال های جدی و ملودرام همچون «تنهایی لیلا» اشاره و بیان کرد: چرا فیلمنامه نویس تصور کرده است که شخصی که در این سریال با نام محمد در یک امامزاده زندگی می کند از اجتماع بریده است و به همین دلیل نباید شخصیت نرمالی داشته باشد. ممکن است محمد از طریق موبایل و وسایل ارتباط جمعی با مردم در ارتباط نباشد اما به روش های دیگر با مردم در ارتباط باشد. اصلا کسی که در امامزاده کار می کند با افراد زیادی در ارتباط است که برای زیارت به آنجا می آیند. خودش هم آنگونه که در سریال نشان داده می شود کار می کند و از طریق امامزاده ارتزاق نمی کند، بنابراین ارتباط گسترده‌ای با مردم جامعه اش دارد. درحالیکه نوع ارتباط برقرار کردن وی این مساله را نشان نمی دهد.

اگر ما می خواهیم از یک نفر چهره مثبتی بسازیم نباید به راحتی افراد عادی اجتماع را نابود کنیم

سلطان‌محمدی به داستان سریال و نشان دادن عشق لیلا به محمد در آن اشاره و عنوان کرد: در این سریال دختری نمایش داده می‌شود که از خارج از ایران به این منطقه آمده است، او امکانات بسیار در زندگی خود داشته و روابط مختلفی را دیده است و حالا در این فضای جدید به شخصیت محمد علاقه‌مند می شود که عشق پاک و ساده ای است اما نشانه های تصویری سطحی و ساده ای از این عشق نشان داده می شود که نمی توان آن‌ها را پذیرفت. 

این منتقد سینما و تلویزیون درباره تنهایی لیلا که از موارد محوری این سریال بود نیز اظهار کرد: با کدام نشان‌هایی می توان اثبات کرد که یک دختر مسلمان در دهه ۸۰ اینقدر تنهاست، به گونه ای که حتی کار به جایی می رسد که پیش نماز مسجد هم در جایی با یک جمله به او شک می‌کند و همه به راحتی او را قضاوت می کنند. اگر ما می خواهیم از یک نفر چهره مثبتی بسازیم نباید به راحتی افراد عادی اجتماع را نابود کنیم مخصوصا در جامعه امروز که اکثر افراد به اخلاق مقید هستند. خروجی این کار این بود که دختر و پسر مسلمان در دهه ۸۰ تنها مانده اند و حتی روحانی محل به راحتی در خصوص سلامت و پاکی این جوانان، فریب می خورد. 

وی تصریح کرد: این سریال در تیتراژ خود از چادر بهره گرفته است و نمی توان با آن چالش کرد و درواقع با این تیتراژسازی راه را بر نقدها بسته است. استفاده از چادر به نوعی یک سپر تصویری است و کسی به خود اجازه نمی دهد که به سریال نزدیک شود و آن را نقد کند.

تعامل بیشتری بین حوزه های اطلاعاتی و فیلمنامه نویسان برقرار شود

این منتقد سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود به سریال «تعبیر وارونه یک رویا» پرداخت و بیان کرد: یکی از مشکلات این سریال این بود که ما همه خانواده های اطلاعاتی را در این سریال تنها و منزوی نشان می دهیم. خانواده‌ها در این سریال حضور ندارند و ارتباطات کمرنگ نشان داده شده است. مامور اطلاعات بر چه مبنایی سیاوش مشرقی را چک می کند و تنها به این دلیل که چهره او با مهندس برازنده شباهت دارد، جای او می گذارد.

سلطان‌محمدی با اشاره به قسمت های امنیتی سریال نیز تصریح کرد: بیشترین عملکرد امنیتی در این سریال، استفاده از  لپ تاپ هایی است که روبروی امیر جعفری و قاسم زارع دو مامور اطلاعات قرار دارند. در صحنه ای از سریال زمانی که مامور به سادگی تیر می خورد، بدون اینکه تلفنی داشته باشد تا با آن با سایر همکاران خود تماس بگیرد، خود را در همان وضعیت به ماشین تیم جاسوسی می رساند و ردیاب را زیر ماشین نصب می‌کند.

این منتقد سینما و تلویزیون تصریح کرد: بخش های اطلاعاتی و جاسوسی این سریال با محدودیت هایی در ورود به جزییات روبه رو بود و همین به کار ضربه زد.

وی در پایان با اشاره به کارهای بعدی که قرار است با این مضمون ساخته شوند، متذکر شد: در این چند سال همکاری های زیادی بین سازندگان سریال ها و نیروی انتظامی بوده است و منجر به شکل گرفتن مکان هایی برای تولید فیلم و سریال هم شد. خوب است که در موارد امنیتی نیز این همکاری شکل بگیرد زیرا با داشتن جزییات بیشتر فیلمنامه های دقیق تری نوشته خواهند شد.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    94 3
    کلا سریال خیلی بدی است، وقتی متخصصان طنز از صداو سیما حذف بشن، همین سریال های ضعیف و بی محتوا میشن برنامه هر شب تلویزیون
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      1 7
      مگه بقیه سریال ها با واقعیت جامعه همخوانی داره که این یکی نداشته باشه ؟ باز این سریال طنز می باشد و در طنز هرچیزرا بضورت افراط می توان مطرح کرد . چطور این منتقد از سریال وارونه یک رویا با اون طرز فیلمبردای که فقط جنبه اب بستن تو سریال بود با حرکت لاک پشتی بازیگران با سناریو عیر قابل قبول با صحنه های تکراری ایشون هیچ ایرادی از اون نگرفتند
    • محسن A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      16 0
      همزمان با این سریال ، سریال متهم گریخت از شبکه آی فیلم پخش میشه و من هر شب با خانواده میشینم میبینم و واقعا میخندم . دم رضا عطاران عزیز گرم که با گذشت سالها هنوزم کارهاش خنده داره .
  • محمد A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    80 5
    تو یک کلام ، مثل سریال های قبلی شاهد احمدلو ، سریالی مزخرف و غیر قابل تحمل .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    67 2
    آقا و خانم سنگی بازیگران خوبی داره ولی کارگردانی و قصه هیچی
  • زاهداني RO ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    9 2
    سريالي كه براي افراد زير 15 سال مناسب است
  • محمد RO ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    10 0
    خیلی سریال بی نمکیه...
  • محمد A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    71 1
    من تمام عمرمو جلوی تلویزیون گذرونمدم واقعا سریال به این چرتی ندیده بودم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    64 2
    کلا آب بستن توش، همش دیالوگهای تکراری. بازیگرها یه بار دیالوگ رو حفظ کردن و 200 بار استفاده کردن
  • مرتضی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    54 3
    این فیلم خواسته یا ناخواسته جراحی های افراطی زیبایی رو تبلیغ می کنه . من اصلا نمی تونم یک دقیقه چهره و بازی خانم سنگی رو تحمل کنم .
  • بهزاد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    8 0
    آقا و خانم سنگی خیلی سریال ضعیفیه چیه آخه این سریال به هیچ عنوان تو جامعه حال همچین چیزی اتفاق نمیفته شاید 20 سال پیش همچین چیزی بود ولی دیگه دوره این سریالها گذشته مثلا دانشگاه پسره خجالتی باشه با دختره نتونه ارتباط برقرار کنه بعد دوستاش بیان مسخره بازی دربیارنو این حرفا، اگه دهه 60 یا 70 بود اره اون موقعه همچین چیزی بودش ولی الان تو دانشگاه و یا مردم دیگه اینجوری نیستن خیلی راحت ارتباط برقرار میشه تازه کامبیز دیرباز با بازی تو این فیلم خودشو خراب کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    12 0
    غير قابل ديدنه وكلا" آب توش بستند،حيف از اين پولى خرج اين سريال شده
  • مجید A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    9 0
    من موندم شاهد احمدلو با فیلم فوق العاده چندمیگیری گریه کنی که بخش بزرگی از رسومات غلط ما رو به نقد کشید تا این حد سقوط کرده
  • علی A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    4 11
    حنما یک سریال باید اشک مردم رو در بیاره تا از نظر شما فاخر و به واقعیات جامعه نزدیک باشه ؟ حتما باید مثل مجموعه هایی از قبیل ستایش و لیلا و ... با سوز و گداز باشه تا از نظر شما کار فرهنگی بشه ؟ بس نیست از صبح همه کانال ها یک میز میذاره و یه مجری و یه کارشناس ، بعد یه کله کار کارشناسی و فرهنگی می کنن تا نیمه شب ؟ تلویزیون ما عادت به ساخت برنامه طنز نداره، نباید تخریب کنیم. ما نیاز به برنامه های شاد داریم حتی اگر این برنامه ها فاخر و حرفه ای نباشن.
    • مهران اصلی A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      9 0
      آقای علی طنز اجتماعی باید مایه طنز داشته باشه پی رنگ داشته باشه رابطه علت و معلولی داشته باشه به واقعیت نزدیک باشه مهمتر از همه بامزه باشه که این سریال هیچ کدوم از این فاکتورها رو نداره مردم می خوان پای سریال بخندن نه اینکه پای عشق و عاشقی بی مزه دوتا آدم الکی رومانتیک که بخاطر هم شهرت بودن عاشق هم شدن وقتشون رو تلف کنن یا اینکه مربی والیبال بیشتر از پدر و مادر طرف علاقه داره یارو رو زن بده با یه تکه کلام های تکراری کی گفته همه سریالها باید اشک آور باشه اگه سریال طنز خوب باشه مخاطب رو جذب می کنه 10 سال پیش سریال طنز خانه بدوش پخش شد 10 سال پیش سریال متهم گریخت پخش شده تو این 10 سال همه ساله این دوتا سریال از کانال های مختلف پخش شدن و هر سری هم مخاطب داشتن یا سریال های طنز آقای مدیری
    • علی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      0 5
      آقای مهران شما مثل آقای فراستی منتقد سینما خیلی آرمان گرایانه صحبت می کنید. اصول بسیار زیبایی رو بیان کردین که خوشبختانه خودتون فرمودین در 10 سال گذشته این صدا و سیما با این عظمت و این حجم شبکه های برنامه ساز فقط 2 یا 3 سریال داشته که با نظرات جنابعالی مطابق بوده. که البته ای کاش نام سریال رو نمی بردین چون این کار شما کاملا سلیقه ای هست.
    • مهران اصلی A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      6 0
      آقای علی سریال یا باید خوب باشه یا اگه آب بندی باشه بهتره ساخته نشه و بی خودی پول مملکت صرف همچین سریال های ضعیفی نشه من اون دوتا سریال رو فقط به عنوان نمونه عرض کردم ما سریال طنز خوب کم نداریم فقط برای ساختن سریال طنز و هر چیزی باید وقت گذاشته بشه فکر گذاشته بشه روابط علت و معلولی داشته باشه نه اینکه بگن آقا بذار یه فیلمی بسازیم یه پولی بگیریم مثل بعضی از کارهای ساختمانی بساز بنداز باشه باید به مخاطب احترام گذاشت
    • مهدی A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      1 0
      با آقا مهران موافقم
  • مهران اصلی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    11 0
    این سریال بیشتر از اینکه عشق رو نشون بده بیشتر شبیه به بچه بازی دوتا بچه ست کلا جلف بازی تو این سریال خیلی زیاده
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    12 0
    واقعا فیلم بیمزه و ضعیفی است . تعجب میکنم از بازیگران معروف این فیلم
  • ناشناس IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    10 0
    سريال بسيا ر بدي است با فيلنامه بسيار ضعيف تعجب من از يكسري از هنرپيشه ها است كه چرا تن به بازي در هر سريال را ميدهند در كل سريال خوبي اصلا نيست
  • مهران اصلی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    2 0
    دوستانی که میگن سریالها باید اشک آور باشه تا منتقدین ازش تعریف کنن باید بگم که اصلا اینجوری نیست سریال اگه مایه طنز داشته باشه آب بندی نباشه بر اساس واقعیت جامعه باشه هم منتقد ازش تعریف میکنه هم مردم مثلا سریالهای طنز خانه بدوش و متهم گریخت رضا عطاران یا سریالهای پاورچین ، برره و یا مرد هزار چهره مهران مدیری این سریالها الان 10 ساله مکرر از تلویزیون دارن پخش میشن و هنوز هم مخاطبان زیادی دارن سریال طنز باید واقعا طنز باشه نه بی مزه بازی ماشاالله این سریال آقا و خانم سنگی حتی یک قسمتش رو هم کامل نمی شه نگاه کرد از بس که تو این سریال شعار داده میشه با یه سری بازی سبک و خام سکانسهای مربوط به دانشجویان
  • باران A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    4 0
    خلاء جای مهران مدیری به شدت احساس میشه.اگه دکتر پرستارای مملکت یکم انتقاد پذیر بودن ما الآن مجبور نبودیم این چرت و پرتا رو ببینیم
  • نويد A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    خدا رحمت كنه آقا مصطفي خدا بيامرز رو اين جمله ديگه كفر منو درآورده