شهریور خبرساز حوزه فرهنگ/ از مرگ چهره‌ها تا بیماری شجریان، عکس آیلان، رقابت کمدین‌ها و .../ پرونده

اهالی فرهنگ و هنر در آخرین ماه تابستان با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری روبرو بودند که در میان همه آنها نقش شبکه‌های اجتماعی پررنگ بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقاتی که در شهریور رخ داد این ماه را به یکی از ماه‌های خبرساز حوزه‌ی فرهنگ و هنر تبدیل کرد.

درگذشت بازیگر جوان

خبر درگذشت علی طباطبایی بازیگر جوان سینمای ایران یکی از اتفاقات تلخی بود که در ماه شهریور رخ داد. (اینجااتفاقی که با حاشیههایی نیز روبرو شد. تکذیب این خبر در شبکههای اجتماعی و فضایی که پیرامون آن شکل گرفت باعث شد که دوستداران این بازیگر و خانواده او از این حواشی رنج ببرند. (اینجا) چند ساعت پس از انتشار خبر درگذشت سیدعلی طباطبایی تصویری در شبکههای مجازی دست به دست چرخید که از زنده بودن این بازیگر حکایت داشت و همین باعث شد که شایعات و گمانهزنيهای بسیاری پیرامون این اتفاق شکل بگیرد. 

سرانجام خبر درگذشت این بازیگر تایید شد (اینجا) ٰ و یک شوک ناگهانی به اهالی سینما وارد کرد. خبری که موج تسلیت بازیگران و هنرمندان سینما را در پی داشت. (اینجا)

کارگردان جوانی که کارد به استخوانش رسیده بود

درست زمانی که ستارههای فوتبال جهان یکی یکی وارد زمین ورزشگاه آزادی شدند تا برای انجام یک بازی خیریه در برابر تیم ستارگان ایران قرار بگیرند، حضور یک مرد جوان در میانه زمین حاشیهساز شد. مردی که برای تبلیغ فیلمش و در اعتراض به کم شدن سالنهای نمایش این اثر به وسط میدان آمده بود. آن مرد کسی نبود جز علی ملاقلیپور کارگردان فیلم «قندون جهیزیه». 

علی ملاقلیپور اما خبرسازی را از صبح همان روز شروع کرده بود. زمانی که با پوشیدن تیشرتی که نام فیلمش بر آن حک شده بود راهی خیابانها شد تا با پخش تراکت فیلم برای آن تبلیغ کند. (اینجا) او سپس راهی استادیوم آزادی شد و آنجا هم با دویدن به وسط میدان، توجه دوربینها و رسانهها را به خود جلب کرد. (اینجا) 

چند روز بعد او در مصاحبهای گفت که کارد به استخوانش رسیده بوده و هیچ راهی جز این که خودش برای تبلیغ فیلمش دست به کار شود نداشته است. (اینجا) 

محمدرضا شجریان، از لغو کنسرت تا بستری شدن در بیمارستان 
استاد آواز ایران هم در شهریور، ماه پر اتفاقی را پشت سر گذاشت. از حاشیههایی که برای کنسرتش در ترکیه پیش آمد تا بستری شدنش در بیمارستان. 

ماجرا از خبری آغاز شد که حکایت از برگزاری کنسرت شجریان در ترکیه داشت. خبری که واکنشهای بسیاری را در پی داشت. (اینجا) اما کنسرت در نهایت لغو شد و در عوض بستری شدن او در بیمارستان موج جدیدی را پیرامون او به راه انداخت. (اینجا) این خبر واکنشهای بسیاری را برانگیخت. از ادبیات توهینآمیز روزنامه کیهان (اینجا) تا پخش خبر بستری شدن او در برنامه بیست و سی تلویزیون. (اینجا)  عیادت چهرهها از این استاد آواز ایرانی هم دیگر اتفاقی بود که پیرامون بستری شدن شجریان شکل گرفت. از اهالی موسیقی گرفته (اینجا) تا اهالی سیاست (اینجا) و (اینجا) و (اینجا)

سرانجام با مرخص شدن شجریان از بیمارستان و انتشار خبر اجرای کنسرتش در قونیه ماه پراتفاق هم برای او پایان یافت

از خمیرک تا خندوانه

حضور رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در برنامه خندوانه به تنهایی یک اتفاق بود. وقتی که غلامعلی حدادعادل بر روی صندلی میهمان این برنامه نشست مخاطبان بسیاری کنجکاوانه به صفحه تلویزیون چشم دوختند تا ببینند این نماینده مجلس چه حرفهایی برای گفتن دارد. او هم در مسابقه پرتاب حلقه با رامبد جوان شرکت کرد و از شوخیهایی گفت که با مقام معظم رهبری داشته است (اینجا)

وقتی هم که شنید قرار است جناب خان به برنامه اضافه شود «پناه بر خدا»یی گفت و منتظر شد تا جناب خان درباره همه چیز با او شوخی کند. از واژههای مصوب فرهنگستان گرفته تا (اینجا) تا دادن ماسک به حداد عادل برای یادآوری وضعیت هوای اهواز و خوزستان (اینجا)

اما سخنان او درباره لغات مصوب فرهنگستان و واژههایی که به آنجا منسوب کردهاند حسابی حاشیهساز شد. آنجا که گفت:‌ «این لغات مثل کش لقمه، گرد لقمه و دراز لقمه را برای فرهنگستان ساخته‌اند. مردم دوست دارند با فرهنگستان شوخی کنند و اگر با این کار خوشحال می‌شوند ما هم خوشحالیم ولی توجه داشته باشید که این لغات را ما نساخته‌ایم. یک زمانی در فرهنگستان به من گفتند می‌گویند این واژه‌ها را ما می‌سازیم، من گفتم ما که نگفتیم کش لقمه، دراز لقمه و … معلوم نیست کدام حرام لقمه‌ای اینها را گفته.» 

انتقادهای زیادی بعد از این برنامه به سمت حدادعالد روانه شد. اما یکی از پر سرو صداترین آنها اعتراض رامین ناصرنصیر بازیگر تئاتر و تلویزیون بود که در اینستاگرامش نوشت واضع کلمه کش لقمه او بوده است. (اینجا)

کوچ خالق باغ‌های کندلوس

درگذشت ایرج کریمی منتقد و کارگردان سینمای ایران هم یکی از اتفاقات تلخ شهریورماه بود. (اینجا) او که سالها از بیماری سرطان رنج میبرد سرانجام چشم از جهان فروبست و درگذشتش بسیاری از اهالی سینما و همکارانش در مجله فیلم را متاثر و غمگین کرد. (اینجا)

فیلم مجیدی بر پرده سینما

اکران فیلم «محمد رسول الله (صجدیدترین ساخته مجید مجیدی یکی دیگر از اتفاقات مهم شهریورماه بود. با اکران این فیلم سینمای ایران شاهد شکلگیری یک اتفاق جدید در عرصه اکران و نمایش فیلم بود. اتفاقی که روزهای شهریور را پر از خبرهای گوناگون کرد. نخست انتشار خبر قیمت بلیت این فیلم بود که مورد توجه قرار گرفت (اینجا) همزمان با اکران این فیلم مجیدی و عوامل فیلمش راهی کانادا شدند تا در جشنواره مونترال شرکت کنند.(اینجا) و رفته رفته آمار فروش این فیلم در صدر خبرها قرار گرفت. (اینجا) مجیدی در کانادا از اسلام رحمانی گفت و این که مسلمانان در ساختن فیلم پیرامون پیامبر اسلام کوتاهی کردهاند. (اینجا)  

 دانشگاه الازهر مصر که از ابتدا مخالف ساخت این فیلم بود، پس از آغاز اکران آن هم به مخالفت با فیلم پرداخت. (اینجا) این اعتراض‌ها از سوی نهادهای دیگری هم ادامه یافت.(اینجا)  و (اینجا)  

علیرضا شجاعنوری بازیگر نقش عبدالمطلب هم در گفتوگو با خبرآنلاین درباره‌ی این فیلم سخن گفت و نقش آن را در ساختار سینمای ایران و تاثیرش در معرفی اسلام رحمانی را روشن کرد. (اینجا) 

تکیه بر صندلی هفت

با وقفهای که در پخش برنامه «هفت» رخ داد زمزمهها درباره تعطیلی این برنامه یا تغییر مجری آن بالا گرفت. زمزمههایی که در آن اگرچه نامهای زیادی شنیده میشد اما سرانجام حول یک نام متوقف شد: بهروز افخمی. (اینجا)

خبر قطعی شدن حضور افخمی به عنوان مجری در برنامه هفت نیز یکی از اتفاقهایی بود که شهریور ۹۴ را به ماهی پر اتفاق تبدیل کرد. (اینجا) 

کودکی که جهان را تکان داد

انتشار عکس کودک سوری که جنازهاش را آب با خود به ساحل آورده بود جهان را تکان داد. به دنبال انتشار این عکس شبکههای مجازی پر از عکس این کودک و طرحهایی شد که با موضوع مرگ او خلق شده بودند. 

هنرمندان ایرانی نیز این قاعده مستثنی نبودند. (اینجا) لیلا حاتمی (اینجا) و مهتاب کرامتی (اینجا) از دیگر بازیگرانی بودند که درباره مرگ آیلان نوشتند. 

نقش میراث و سنت بر بوم

رونمایی دو اثر تازه از محمود فرشچیان و حضور محمدجواد ظریف در این مراسم نیز یکی دیگر از اتفاقهای شهریورماه بود که در سرخط خبرها قرار گرفت. (اینجا) ظریف در این مراسم گفت که آثار شجریان را به کسی برایش لاف قدرت میزده هدیه داده و به او گفته با این آثار با عظمت و هنر ایرانی نمیتوانی جز با کرامت و اکرام با ایرانیها حرف بزنی. (اینجا

طفره رفتن از رقابت یا مشغله زیاد؟ 
جواد رضویان با حضورش در برنامه خندوانه و مسابقه خنداننده برتر با انتقادهای زیادی روبرو شد. زمانی که در رقابت با علیرضا خمسه گفت چیزی برای استندآپ کمدی آماده نکرده و از مردم خواست که به علیرضا خمسه رای دهند.دلیل او برای این کار علاوه بر مشغله احترام به پیشکسوت بود و در اینستاگرامش هم از مردم بابت آماده نداشتن متن برای اجرای استندآپ کمدی عذرخواهی کرد(اینجا) ولی سیل انتقادها از او آنقدر بالا گرفت که مجبور شد در مصاحبه‌ای نسبت به حرف و حدیث‌ها واکنش نشان دهد. (اینجا)

ژوژولی یا تتلی، مسئله این است؟
زمانی که امیرمهدی ژوله به عنوان یکی از کمدین‌ها به برنامه خندوانه رفت شاید هرگز گمان نمی‌کرد حضور او در مسابقه خنداننده برتر موج جدیدی در جامعه راه بیندازد. پیش از هر چیز شوخی او با تتلو خواننده زیرزمینی خبرساز شد. (اینجا) شوخی که باعث حملهطرفداران این خواننده به صفحه اینستاگرامش شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. (اینجا) 

از سوی دیگر با وارد کردن بحث‌های سیاسی به رقابت ژوله و امین حیایی ماجرا ابعاد دیگری به خود گرفت. ابعادی که سرانجام ژوله را وادار به واکنش کرد. او در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین از مردم خواست که تنها اجرای کمدین‌ها را در نظر بگیرند. (اینجا)

در مقابل ژوله امین حیایی قرار داشت، کسیکه شاید فکر نمی‌کرد اجرایش در مسابقه استندآپ کمدی باعث شود موج جدیدی از انتقادها به سمتش روانه شود. او که در مرحله اول این مسابقه با سروش صحت رقابت کرده و با آرایی که به دست آورده بود در بین دیگر کمدین‌ها رکورد زده بود این بار در برابر ژوله با انتقادهای بسیاری روبرو شد. 

پس از جوی که پیرامون این دو کمدین راه افتاد، او هم در نوشتار کوتاهی از مردم خواست که به بهانه رقابت او و ژوله از بی‌احترامی کردن به همدیگر پرهیز کنند (اینجا) پیروز این رقابت در نهایت امیر مهدی ژوله بود. (اینجا)

بعد از مشخص شدن نتایج مسابقه حیایی در اینستاگرامش با انتشار متنی به ژوله و «ژوژولی‌ها» تبریک گفت. (اینجا)

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =