شرایط اجتماعی، زندگی ماشینی و رشد مادران شاغل در دنیای امروز، برخلاف گذشته استفاده از مهدهای کودک را اجتناب ناپذیر کرده است، بنابراین والدین باید در انتخاب مهد برای سپردن کودکان خود حساسیت و وسواس بیشتری داشته باشند.

سرمه ممتحن/خبرگزاری خبرآنلاین البرز: به اعتقاد کارشناسان مهد نخستین حلقه اتصال کودک با جامعه به شمار می رود و وجود مربیان آموزش دیده، متخصص و دلسوز در زمینه تربیت کودکان از اولویت ها و ضرورت هایی است که نباید نایده گرفته شود.
بدیهی است که وظیفه خطیر مهدها به نقاشی، شعر، سرود، بازی و سرگرمی خلاصه نمی شود و مسوولیت مهم این مراکز آشنا کردن کودکان با هنجارها، ارزش های جامعه و آموختن رفتار اجتماعی و نیز آشکار کردن استعدادهای نهفته در آنان است، به طوری که در آینده با ورود به مراکز آموزشی بالاتر این استعدادها هر چه بیشتر بارور شود.
از این رو صاحبان و موسسان مهدها کودک نباید به چنین مراکزی نگاه تجاری داشته باشند و از سوی دیگر والدین نیز میزان شهریه را نباید ملاک و معیار خود در انتخاب مهدهای کودک قرار دهند چراکه اینگونه مراکز تامین کننده نیازهای روحی، جسمی و آموزشی کودکان و شکل دهنده شخصیت آنان در روند زندگی به شمار می روند.
اکنون با در نظر گرفتن اهمیت و نقش خطیر مهدهای کودک، خبرگزاری خبرآنلاین البرز در نظر دارد با هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی در هر نوبت یک گفت و گو با مدیران و صاحبان مهدهای کودک در کرج تهیه و منتشر کند و این بار مدیر و موسس مهد کودک پرشین.
س - لطفا خود را معرفی کنید؟
ج - پروانه برزویی هستم کارشناس روانشناسی با 14 سال تجربه آموزش در حوزه کودکان پیش دبستانی که شهریور ماه سال 1380 مهد کودک "ارشین" را تاسیس کردم.
س - با توجه به اهمیت کار با کودکان به نظر شما یک مهد کودک خوب دارای چه استاندارد و ویژگی هایی است؟
ج - ما در مهد کودک علاوه بر احترام گذاشتن به کودکان، به آنها یاد می دهیم که چگونه از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشند و تفاوت های فردی، ظاهری و اجتماعی را تشخیص بدهند، چراکه اعتماد به نفس لازمه رشد انسان است.
ما در عمل به کودکان مهارتهای مفید و مختلف زندگی را می آموزیم که یکی از مهمترین آنها قدرت و توان "نه گفتن" در برابر برخی درخواستهای مغایر با اصول و هنجارهای اجتماعی است، یادگیری همین مهارت به ظاهر کوچک می تواند قدرتی به کودک بدهد که از وی در برابر بسیاری خطرات و آزار و اذیت های احتمالی در محیط اطراف محافظت کند.
توانمندسازی و مهارت آموزی کودکان در ارتباط با موضوع های مورد علاقه خود در عرصه های مختلف با بهره گیری از روشها و راهکارهای کارشناسانه از دیگر آموزش های ارایه شده به آنان در این مهد کودک است.

س - برنامه و روشهای اجرایی شما در تعلیم و تربیت کودکان نگهداری شده در مهد چگونه است؟

ج - محققان براین باورند که سرمایه گذاری در شش سال اول زندگی هرانسان معادل 60 سال
سرمایه گذاری در بزرگسالی است، بنابراین ما برای آموزش و پرورش کودکان با تمرکز بر حواس
پنجگانه، آنها را آماده پذیرش " مباحث آموزشی " می کنیم.
اهمیت آموزش صحیح در این دوران به حدی است که می توان گفت ریشه خیلی از مشکلات و مسایل رفتاری در بزرگسالی به نحوه برخورد و آموزش در همان شش سال اول زندگی فرد بستگی دارد، زیرا پایه و اساس شخصیت آنان در سالهای نخستین زندگی شکل می گیرد.
س - مربی مهد کودک برای بازدهی هرچه بیشتر و بهتر باید دارای چه شرایط و ویژگی هایی باشد؟
ج - مهمترین موضوع برای مربی مهد کودک این است که بچه ها را دوست داشته باشد و بتواند به کودک حس امنیت در محیط کلاس و مهد را بدهد، حضور مربی علاقمند و دلسوز کودک از مهمترین نیازهای یک مهد کودک خوب محسوب می شود.
مربی به نوعی باید انقدر عشق به کودک و گذراندن وقت با او را داشته باشد تا بتواند فاصله احساسی بین خود و کودک را از بین برده و به یک رابطه عمیق عاطفی تبدیل کند، شاید یکی از دلایلی که اغلب یا همه کارکنان مهد کودک ها خانم هستند نیز از همین موضوع نشات می گیرد، زیرا ما در مهد کودک به یک جایگزین مادر خوب در ساعاتی که کودک دور از خانواده است نیاز داریم.
واقعیت این است که خانم ها به صورت غریزی و ذاتی دارای حس مادرانه هستند و می توانند صبورانه نیازهای کودک را درک کرده و با او رابطه حسی و عاطفی برقرار کنند، البته این بدان معنی نیست که آقایان قادر به چنین کاری نیستند، بطور قطع آنها نیز می توانند ارتباط خوب و دوستانه با کودکان داشته باشند و در بخش های دیگر آموزشی به خانم ها کمک کنند.
س - به عنوان مدیر و موسس یک مهد کودک چه انتظاری از مسوولان دارید؟
ج - با توجه به اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه مهد کودک در کشور ما، همچون سایر جوامع بالطبع یک سری محدودیت ها و کم و کاستی ها وجود دارد که ما با صبر و حوصله و تلاش بی وقفه درصدد رفع آنها هستیم، اما در عین حال از مسوولان ذیربط نیز انتظار داریم که صاحبان و مدیران مهدهای کودک را در برطرف کردن مشکلات و نیازها یاری کنند.
اکنون در شرایطی قرار داریم که هر ساله شاهد ورشکستگی و تعطیلی شماری از مهد کودک ها در کرج هستیم و چنانچه حمایت ها و پشتیبانی های لازم توسط مسوولان صورت گیرد، مدیران زحمتکش مهد کودک ها می توانند با آرامش خاطر بیشتری به وظیفه اصلی خود که همان پرورش و آموزش کودکان و آینده سازان این کشور است، بپردازند .
س - درباره همایشی که شما و مهد کودک پرشین بانی و برگزار کننده آن بود، توضیح دهید؟
ج - این همایش که شرکت در آن برای همه والدین آزاد بود، شهریورماه امسال با عنوان " بهترین مامان و بابای دنیا " با حضور و سخنرانی دکتر کامران صحت برگزار شد.
موضوع این همایش نیز اهمیت سرمایه گذاری در امر آموزش فرزندان در شش سال اول زندگی بود و توانست با به وجود آوردن فضایی صمیمی، خانواده ها را در گروه های سنی مختلف دور هم جمع کرده و با توصیه و تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش، نقش مهد کودک ها در مسیر رشد و زیرساخت های شخصیت کودکان در آینده به اهداف از پیش تعیین شده خود، دست یابد.

س - آیا برنامه و فعالیت دیگری در زمینه اهمیت آموزش کودکان دارید؟
ج - بعد از برگزاری اولین دوره همایش بهترین مامان و بابای دنیا در نیمه مهر ماه امسال نیز تصمیم داریم برنامه ای تحت عنوان جشنواره کودک به "مناسبت روز جهانی کودک" برگزار کنیم.
هدف اصلی این همایش فراهم کردن محیطی شاد و دلنشین برای خانواده هاست تا یک روز جذاب و دوشت داشتنی را در کنار کودکان خود سپری کنند و امیدواریم به خاطره شیرینی برای آنان تبدیل شود.
البته برای این همایش نیز یک سری مسابقات مفرح و پایگاه های ویژه ای مثل نقاشی، کاردستی و نمایش برای کودکان در نظر گرفته ایم و همچون همایش قبلی حضور خانواده ها در این همایش آزاد و رایگان است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =