سهم زبان‌های زنده جهان از نوبل ادبیات / جای زبان فارسی در این فهرست خالی است

حدس زدن این که چه زبانی بیشترین نوبل را گرفته نباید کار سختی باشد. با توجه به گستره زبان انگلیسی در کشورهای مختلف و کارکرد زیاد آن بیشترین نوبل ادبیات هم از آن این زبان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از سال 1901 تا کنون 107 جایزه نوبل ادبیات اعلام شده و سهم زبان انگلیسی از این 107 جایزه، 27 نوبل ادبی بوده است.

در بین کشورهایی که تا به حال جایزه‌ی نوبل ادبی را برده‌اند کشور فرانسه پیشتاز است اما وقتی پای زبان‌هایی به میان می‌آید که نوبل گرفته‌اند، این کشور و زبان فرانسوی به جایگاه دوم نقل مکان می‌کنند. البته یکی از نوبل‌های ادبی فرانسوی ها را هم در سال 2000 گائو شینگ جیان به دست آورده که آثارش را به زبان چینی می‌نوشته اما ساکن کشور فرانسه بوده‌است. همین مساله باعث شده تا زبان چینی صاحب دو نوبل باشد و کشور چین یک نوبل ادبی.

سومین زبانی که جوایز نوبل زیادی را به دست آورده، زبان آلمانی است. این زبان با 13 نوبل ادبی پشت سر زبان فرانسوی ایستاده است.

اسپانیولی، سوئدی، ایتالیایی و روسی سایر زبان‌های این فهرست هستند که به ترتیب پشت سر زبان‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی ایستاده‌اند.

در بین زبان‌های آسیایی، زبان فارسی یکی از زبان‌هایی است که نویسندگان آن تا به حال نتوانسه نوبل ادبیات را دریافت کند. در مقابل، نویسندگان عرب، ترک، ژاپنی، چینی و عبری توانسته‌اند این جایزه را به دست اورند.

زبان‌هایی که جایزه‌ی نوبل برده‌اند

زبان

تعداد برنده شدن

انگلیسی

27

فرانسوی

14

آلمانی

13

اسپانیایی

11

سوئدی

7

ایتالیایی

6

روسی

5

لهستانی

4

نروژی

3

دانمارکی

3

یونانی

2

ژاپنی

2

عربی

1

بنگالی

1

چینی

2

چک

1

فنلاندی

1

عبری

1

مجارستانی

1

ایسلندی

1

اوکسیتان

1

پرتغالی

1

صرب-کروات

1

ترکی

1

ییدیش(زبان یهودیان اشکنازی)

1

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =