ایرنا نوشت: منابع انگلیسی روز شنبه ضمن اعلام این خبر که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر قرار است در جریان کنفرانس کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای به عنوان نائب رئیس این نهاد معرفی شود، گفتند که این موضوع می تواند به افزایش تنش ها در درون حزب کارگر منجرشود.

به گزارش ایرنا، جرمی کوربین، سیاستمدار چپ گرا و رهبر جدید حزب کارگر که ماه گذشته میلادی به دلیل پیروزی اش در انتخابات درون حزبی، از کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای (سی ان دی) کناره گیری کرده بود، بار دیگر اعلام کرده است که قصد دارد به این نهاد مدنی ضد جنگ بازگردد.
کوربین که پس از سی سال نمایندگی مجلس، در سن 66 سالگی به رهبری حزب کارگر انتخاب شد، همواره از فعالان حقوق بشر و عضو گروه های مدنی ضد جنگ و عدم اشاعه سلاح های هسته ای بوده است.
به گفته منابع انگلیسی، وی از سنین نوجوانی به عضویت کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای درآمده و همواره مواضع مشخصی را در خصوص برچیده شدن سلاح های هسته ای و کشتارجمعی داشته است.
وی در جریان کنفرانس سراسری حزب کارگر که سه هفته پیش در شهر برایتون برگزار شد، بار دیگر بر مواضع ضد جنگ طلبانه اش تأکید کرد و در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که درصورتی که نخست وزیر شود، هرگز دکمه سلاح هسته ای را فشار نخواهد داد.
کوربین مخالف سرسخت ارتقاء سامانه موشکی راهبردی ترایدنت انگلیس است که به گفته مقامات انگلیسی به دلیل فرسودگی نیازمند به روزرسانی است.
رهبر حزب کارگر بر این باور است که انگلیس باید همچون سایر کشورهای جهان، به تعهداتش در قبال پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای پایبند باشد و به جای صرف میلیون ها پوند در ارتقاء سامانه موشکی ترایدنت، آن را صرف ارتقاء بنیه اقتصادی و مصارف داخلی کند.
وی که همچنین دارای دیدگاه های ضد سلطنتی و ضد سرمایه داری است سبب شده تا در این مدت، میان قشر جوان انگلیس از محبوبیت ویژه ای برخوردار شود.
مقامات کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای ادعا می کنند که روند عضوگیری در این نهاد ضد جنگ، از زمان پیروزی جرمی کوربین در انتخابات حزب کارگر، سیر فزاینده ای داشته به نحوی که تنها در ماه گذشته یک صد تن به عضویت آن درآمده اند.
روزنامه ایندیپندنت روز شنبه به نقل از ‘کیت هودسون' دبیر کل کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای نوشت: به کمک هم و با حمایت گسترده جامعه می توانیم علیه [سامانه موشکی] انگلیس ‘ترایدنت' چیره شویم و گام مهمی را در راستای خلع سلاح جهانی برداریم.
بااین حال بازگشت مجدد کوربین به کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای در حالی اتفاق می افتد که نمایندگان جناح بلر حزب کارگر، دیدگاه رهبرشان را برنتابیده و این موضوع می تواند بر طبل انشقاق هرچه بیشتر این حزب بنوازد.
برخی از وزرای کابینه در سایه حزب کارگر پیش تر هشدار داده بودند، درصورتی که کوربین بخواهد بر مواضع خود پافشاری کند از سمتشان استعفا خواهند داد؛ از سوی دیگر حامیان اصلی این حزب ازجمله اتحادیه های کارگری نیز گفته اند که کوربین باید میان تمکین نسبت به آراء درون حزبی اش و یا استعفا از رهبری حزب یکی را انتخاب کند.
کوربین در واکنش به سیر فزاینده انتقادها اعلام کرده است درصورتی که نتواند اعضاء حزب کارگر را نسبت به دیدگاه های خود متقاعد سازد، به نظر اکثریت احترام خواهد گذاشت.
وی همچنین به ‘ماریا ایگل' وزیر دفاع کابینه ی در سایه اش دستور داده است تا سیاست های حزب کارگر درمورد مساله ارتقاء سامانه موشک ترایدنت انگلیس را مورد بررسی مجدد قرار دهد.
درحالی که منابع انگلیسی این اقدام کوربین را ناشی از عقب نشینی وی از موضعش بر سر سامانه موشکی ترایدنت خوانده اند، اما اکنون بازگشت دوباره وی به کمپین عدم اشاعه سلاح های هسته ای می تواند بر شعله ور شدن اختلافات درونی حزب کارگردامن بزند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =