۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۳

کشورهای تونس، لیبی و سوریه از پذیرفتن محمود عباس سرباز زدند

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین با بد بیاری‌های بین‌المللی بسیاری روبه رو شده است . در سطح داخلی بن‌بست در مذاکرات فتح و حماس و در سطح خارجی هم توقف در رایزنی با اسرائیل بازی را برای آقای ابومازن سخت کرده است . دوران مشروع و قانونی ریاست جمهوری محمود عباس به پایان رسیده و مقام های اسرائیلی تا‌کنون بارها در قالب سخنانی تند و تیز ادعا کرده‌اند که رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین مورد حمایت همه فلسطینی ها نیست و تنها اختیار ساکنان کرانه باختری را در اختیار دارد . شاید تمام این فشارها بود که در نهایت محمود عباس را بر ان داشت تا اعلام کند که در انتخابات آتی شرکت نخواهد کرد . البته ابومازن پس از اعلام این خبر انتخابات را هم به تعویق انداخت . در حال حاضر تمامی رایزنی‌های برای امضای معاهده آشتی ملی میان حماس و فتح بی‌نتیجه به پایان رسیده است . در چنین شرایطی محمود عباس برای چندمین بار تور خود در منطقه را اغاز کرده‌است . مصر در زمره کشورهایی بود که میزبان ابومازن بود . البته در زنجیره کشورهایی که رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین قصد داشت به آنها سفر کند، مصر از معدود کشورهایی بود که این میزبانی را پذیرفت.


تونس ، لیبی و سوریه هم سه کشوری بودند که آقای ابومازن قصد داشت به انها سفر کند اما دولتمردان هر کدام از این کشورها به نوعی این سفر را لغو کردند . رابطه میان دمشق با تشکیلات خودگردان فلسطین از چندی‌پیش تا‌کنون روزهای تنش را تجربه می کند و به همین دلیل مقام‌های سوری سعی کردند با حفظ ادب فشردگی برنامه‌های کارهای مقام‌های دولتی سوریه را بهانه کنند و عباس را نپذیرند . دولت سوریه به طور رسمی تعویق سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دمشق را که قرار بود روز شنبه صورت گیرد، اعلام کرد. محمود عباس خود برای سفر به سوریه پیشنهاد داده بود اما سوری‌ها حضور او را نپذیرفتند . تحلیل گران این حرکت دمشق‌نشین‌ها را نشانگر تصمیم دمشق برای عدم حمایت از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نارضایتی این کشور از سیاست‌های عباس می‌دانند.


منابع دولتی نزدیک به دولت بشار اسد اعتراف می‌کنند که دمشق در کل از سیاست‌های عباس راضی نبوده و مراجع تصمیم گیری سوریه وی را به زیر پا گذاشتن معیارها و منافع سوریه متهم کرده‌اند.
پیش از این تونس و لیبی نیز به دلیل خودداری عباس از امضای توافق آشتی با جنبش مقاومت اسلامی حماس در جریان نشست ماه مارس جاری سران کشورهای عربی در طرابلس، پایتخت لیبی سفر درخواستی رئیس تشکیلات خودگردان به کشورهای خود را به تعویق انداخته بودند، تعویقی که بیشتر به عدم تمایل برای پذیرایی از محمود عباس شباهت دارد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 46995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =