سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد طبق قانون اضافه کار و مزایا شامل کسر بیمه می شود اما اگر اکنون جزو بازنشستگی نیست شاید کارفرما در لیست تامین اجتماعی حداقل حقوق را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از کاربران خبرآنلاین در بخش مشکلات مردم نوشته:" كارمند شركت ارتباطات زيرساخت هستم با 29 سال سابقه كار . در طول اين 29 سال از اضافه كار بنده و امثال من حدود هفتصد هرار نفر كارمندان مشمول تامين اجتماعي 7 بابت بازنشستگي كسر شده است و حالا كه زمان استفاده از آن فرا رسيده ، ميگويند اضافه كار مشمول كسر بيمه نميشود و اين يعني كاهش تقريبا 30 از حقوق بازنشستگي واقعا كجاي دنيا زمان وفاي به عهد ، عهد شكني ميكنند ؟ تكليف اين 29 سال كه از اضافه كار بنده بيمه كسر شده چه ميشود ؟"


در این باره توضیح سازمان تامین اجتماعی را می خوانید:


براساس بند 5 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 1354 مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده می‌شود؛ و بر اساس قانون تأمین اجتماعی تمامی وجوه دریافتی کارگران، مشمول کسر حق بیمه هستند و این قانون از سال تصویب یعنی سال 1354 مبنای عمل سازمان تأمین اجتماعی بوده است.
بر اساس ماده 39 قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه مصوب سال54 و اصلاحات بعدی آن، تمامی مزایای مزبور جزو مزایای مشمول کسر حق بیمه قرار گرفته است و همچنین در قانون اصلاح قانون جرائم نیز بر آئین نامه اجرایی ماده 39 قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است.
بر همین رابطه و برای اجرای کامل قانون و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و همچنین ارائه خدمات به بیمه‌شدگان بر اساس دستمزدهای واقعی؛ سازمان طی استعلامی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواستار اظهار نظر آن معاونت در رابطه با حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه شد که بر اساس اعلام معاونت حقوقی ریاست جمهوری مأخذ کسر حق بیمه به لحاظ موضوعی در دایره شمول قانون تأمین اجتماعی قرار دارد و کسر حق بیمه از مزایای رفاهی که به طور مستمر پرداخت می‌شود منطبق با احکام قانونی مربوطه از جمله بند 5 ماده 2 و مواد 28 و 30 قانون تأمین اجتماعی و ماده 148 قانون کار است.
اما برای بازنشستگانی که این مشکل را دارند باید لیست حقوقی که رد می شود بررسی شود، چون گاهی کارفرما برای اینکه سهم پرداختی خود را کم کند  از مزایا و اضافه کار کارگران  بیمه را کم کرده اما حداقل جقوق را در لیست بیمه  رد کرده است. 

  
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارشاد A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    5 0
    ازاضافه کاراینجانب ازسال 1371 تاسال 1393بیمه کسرگردیده است اماحالا می گویند اضافه کارجز بازنشستگی محاسبه نمی شود پس این مدت کسر شده چراعودت داده نمی شود وتکلیفش چیست .؟
  • زیرساختی RO ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    9 0
    وافعا بنظرشما این جواب ربطی به سوال داشت؟
  • کارگر شرکت خصولتی شده IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 0
    کجای دنیا قوانین مثل لحاف چهل تیکه می باشد .بازنشستگی پیش ازموعد برای کارمندان وکارکنان بخش دولتی انهم با تامین سهم سازمان از محل منابع دولت حالا ما تو بخش خصوصی حاضریم سهم خودمان وسهم کارفرما را یکجا بپردازیم می گن شما مشمول این قانون نیستید تصویت قانونی که توش این همه تبعیض ونابرابریه واقعا" از عجائب دولت ونظام ماستزیر ساختی عزیز با 5 سال سنوات پیش از موعد چند تا از همکاران شما با منابع شرکت سهم دولت بازنشسته شدند ما گفتیم بابا 2 سال کسری کار و2 سال کسری سنوات رو نقدی حساب کنید تا ما هم مشمول بشیم وبازنشسته سازمان جواب داد فقط کارکنان دولتشعور را اگر درست خداوند توزیع می کرد اینقدر تبعیض در قوانین نبودمن هم بازنشسته بشوم یه نفر دیگه جوان جای منو در کارگاه می گیرهمایه تاسف است
  • سعید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    با سلام : آقا ارشاد عزیز همکاران شما یا سایر بخشهای نیز همچنان از اضافه کاری در شرایط مساوی برخوردار بودند یا خیر ؟ یا شاید اضافه کاری جنابعالی از همکاران بیشتر می باشد شایسته است بیشتر توضیح دهید