۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۲

همه‌ساله با نزدیک شدن نوروز، خرید عید برای خانواده‌های ایرانی از نان شب هم واجب‌تر است و در حالی که انتظار می‌رود با هجوم خریداران به بازار، قیمتهای پوشاک سیر صعودی داشته باشد، برعکس شاهد افت قیمتها هستیم که دلایل متعدد آن از زبان فروشندگان و خریداران شنیدنی است.

کمتر از 20 روز به آمدن نوروز باستانی و آغاز سال جدید باقی مانده و طبق روال معمول و عادت دیرینه ایرانیان خرید عید در این روزها باید به داغ‌ترین نقطه خود برسد، اما غبار رکود بر چهره غمزده بازار سایه افکنده و این مسئله موجب نارضایتی فروشندگان است، با وجود مناسب بودن قیمت بازار هنوز استقبال خوبی از سوی مردم نمی‌شود.
قیمت پوشاک در مناطق مختلف و حتی مغازه‌ها متفاوت است و فروشنده‌ها دلیل این را متفاوت بودن اجاره بها و سرقفلی مغازه‌ها در مناطق مختلف شهر و نیز متفاوت بودن قیمت تمام شده اجناس می‌دانند.
امروزه بازار تهران پر از کالاهای خارجی به ویژه چینی است، به جهت تنوع چشم‌نوازش توجه بیشتر مردم را به خودش جلب کرده است و این موجب افزایش قدرت رقابت در بازار شده است و اگر کاهش قدرت خرید مردم را به این اضافه کنیم موجب شده است فروشندگان در یک رقابت خود‌کنترلی شدید قرار گیرند و به دلیل اینکه در این حلقه رقابت حذف نشوند قیمت‌ها را مرتب پایین می‌آورند.
مغازه‌داران بر این باورند که گردش نقدینگی حتی با سود کمتر بهتر از آن است که کالای آنها مدت‌ها در ویترین مغازه‌ها جا خوش کند.
برای ارزیابی بازار شب عید پوشاک گشتی در شهر زده و از پنجره نگاه فروشندگان و زاویه دید مشتری‌ها موضوع را بررسی می‌کنیم.
حوالی ساعت 10 صبح و در زیر ترنم باران از چهار راه ولی‌عصر تهران به سمت خیابان جمهوری قدم می‌زنم ، از شلوغی معمول این وقت سال خبری نیست، در برخی مغازه‌ها اصلا مشتری نیست و در برخی از آنها دو یا سه مشتری دیده می‌شود، تک‌تک مغازه‌های پوشاک را رصد می‌کنم تا فرصت مناسبی برای گفت و گو پیش آید،شاید خلوتی بازار کمی هم به دلیل ساعات اولیه صبح و شروع به کار فروشندگان باشد و معمولا در ساعات عصر در این راسته خیابان جنب و جووش بیشتری مشاهده می‌شود. نم‌نم باران در خلوتی بازار انسان را به آینده روشن امیدوار می‌‌کند، زیرا همه آلودگی‌ها، حتی آلودگی بازار توسط باران زدوده می‌شود.

* کاهش 15 درصدی قیمتها نسبت به سال گذشته 15

قدم در اولین مغازه‌ای که به نظر می‌آید فرصت گفتگو مهیا است، می‌گذاریم و با مغازه‌دار گفتگو می‌کنیم. خود را رامین کوشکی 34 ساله معرفی کرده و می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به سال قبل حدود 10 تا 15 درصد کاهش یافته است اما مردم رغبتی به خرید ندارند، زیرا پول دست مردم نیست و قدرت خریدشان کم است.
کوشکی در مورد تفاوت قیمت اجناس مغازه‌ها با کیفیت مشابه گفت: این اختلاف به دلیل تفاوت اجاره مغازه‌ها در مناطق مختلف تهران است زمانی که مغازه‌دار رقم نجومی برای اجاره مغازه می‌پردازد بنابراین فروشنده حق دارد روی قیمت اجناس بکشد بالاخره اجاره مغازه باید یه جوری تأمین شود، چون اجاره مغازه‌ها در پایین شهر کمتر است بنابراین قیمت اجناس هم پایین‌تر است اما در بالاشهر هم قیمت مغازه‌ها گران است و هم اجناس.

*دولت باید حق‌الاجاره و سرقفلی مغازه‌ها را کنترل کند

محمود سیفی مغازه‌ کت و شلوار فروشی دارد از او در مورد اوضاع فروش سئوال می‌کنم، کارت خبرنگاری می‌خواهد کارت رنگ و رورفته خبرنگاری خود را نشان می‌دهم، قانع می‌شود و توضیح می‌دهد:اوضاع فروش تازه بهتر می‌شود اما هنوز هوای عید را ندارد.
وی اضافه می‌کند: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل 10درصد پایین آمده است، اما همچنان استقبال مردم خوب نیست، مردم به کیفیت کالاهای ارزان قیمت‌ اعتمادی ندارند و بیشتر به دنبال اجناس خارجی هستند.
می‌پرسم پس چرا اجناس خارجی عرضه نمی‌کنید؟می‌گوید، چون اجناس داخلی هم ارزان‌تر و هم با کیفیت‌تر است.
سیفی می‌گوید: اگر دولت نظارت بیشتری بر قیمتها داشته باشد و جنس‌های ایرانی را بیشتر تبلیغ کند اوضاع بهتر می‌شود اما حتی رویکرد رسانه‌ها هم طوری است که بیشتر اجناس خارجی را تبلیغ می‌کنند، دولت باید کارشناسان خبره داشته باشد که بتوانند قیمت کالاها را تشخیص دهند و کلا معیار سنجش قیمت داشته باشد تا در قیمت‌گذاری کالاها هم اشتباه نشود، اما مأموران تعزیراتی زمانی که مراجعه می‌کنند تنها برچسب کالاها را می‌بینند که نصب شده یا نه؟ فقط همین.
سیفی درباره علت اصلی تفاوت قیمت اجناس مشابه در بازارهای مختلف اظهارات همکار خود را تایید کرده می‌گوید: تفاوت در قیمت سرقفلی مغازه‌هاست که در مناطق مختلف کاملا متفاوت است. دولت قبل از اینکه به قیمت کالاها نظارت داشته باشد باید حق‌الاجاره و سرقفلی مغازه‌ها را کنترل کند، کسانی در صنف املاک هستند که اگر اراده کنند در مدت یک هفته سرقفلی و اجاره مغازه‌ها را دو برابر می‌کنند و اکثرا سرقفلی همه این مغازه‌ها دست یک نفر است، دولت باید جلوی اینگونه افراد را بگیرد.

*وفور کالاهای چینی بی‌کیفیت

محمد عزیزی 45 ساله که 30 سال است در صنف پوشاک فعالیت می‌کند در مورد قیمت‌های شب عید و اوضاع بازار معتقد است: قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل افت دارد حتی در برخی موارد این کاهش به 50 تا 60 درصد هم می‌رسد.نقدینگی مغازه صفر است، صرفا به اندازه پرداخت حقوق کارمندان و مالیات، آب و برق درآمد داریم .
وی می‌گوید: رقابت در بازار زیاد است و جنس‌های بدل و چینی هم فراوان شده است.
وی در مورد تفاوت قیمت کالاهای مشابه خاطرنشان می‌کند: زمان خرید، نقدی یا چکی خریدن و قیمت تمام شده کالا موجب می‌شود قیمت تمام شده کاملا متفاوت باشد، بنابراین در نرخ فروش هم تأثیر می‌گذارد و در بسیاری موارد فروشنده به خاطر اینکه جنس‌های قدیمی و از مد افتاده را خارج و جنس‌های مشتری‌پسند جایگزین کند کالاهای خود را ارزان می‌فروشد.
در این مغازه قیمت یک دست کت و شلوار 50 هزار تومان است که به گفته وی دو ماه پیش 850 هزار ریال بود.
این مغازه‌دار گفت: من تمایل دارم جنس را با سود کمتر بفروشم و نقدینگی در گردش باشد تا اینکه اجناس در مغازه بماند و خریدار نداشته باشد.
وی معتقد است دولت باید به حراجی‌های کنار خیابان که از یک هفته قبل عید، فروش را آغاز می‌کنند نظارت جدی داشته باشد زیرا اینها موجب کسادی کار مغازه‌داران می‌شود و چون مغازه‌داران در طول سال مالیات، بیمه و.... پرداخت می‌کنند حق مغازه‌دار است که از این فرصت استفاده کند و ضمن اینکه حراجی‌های کنار خیابان هم هیچ کیفیتی ندارد.
به گفته وی یک دست کت و شلوار فاستونی که سال گذشته 800 هزار ریال بود امسال 600 هزار ریال فروخته می‌شود.

* قیمت بالا نشانگر کیفیت خوب نیست

عباس زالی که مغازه‌اش از اجناس هندی انباشته شده در مورد فروش جنس خارجی می‌گوید: جنس‌های خارجی کیفیت بهتری دارند و مشتری‌های خوبی هم دارند در عین حال قیمت بالاتری هم نسبت به کالاهای مشابه ایرانی ندارند.
وی از وضع کسادی بازار به شدت گلایه‌مند است و می‌گوید: با اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل 10 درصد کاهش دارد اما هنوز استقبال خوبی از مردم نمی‌بینم . اعتقاد دارد بسیاری از مردم اگر قیمت جنس بالا باشد فکر می‌کند کیفیتش هم خوب است در حالی که اینطور نیست.
وی در مورد علت تفاوت کالاهای مشابه در بازارهای مختلف می‌گوید: بعضی مواقع کالاها درجه یک و دو و سه دارند و مشتری تشخیص نمی‌دهد و همچنین نرخ اجاره مغازه‌ها متفاوت است بنابراین مغازه‌دارها روی اجناس می‌کشند.

*نباید اجاره مغازه‌ها با افزایش قیمت کالاها جبران شود

از زالی می‌پرسم؛ آیا منطقی است که اجاره مغازه‌ها با اضافه قیمت کالاها تأمین شود؟ می‌گوید؛ منطقی نیست اما بالاخره دولت هم روی قیمت حق‌الاجاره نظارت ندارد.
قیمت یک دست بلوز دامن هندی در این مغازه 280 هزار ریال بود که در سال گذشته 320 هزار ریال فروخته می‌شد.

*خرید مردم در انتظار عیدی‌ آخر سال

محمدرضایی دیگر فروشنده پوشاک این راسته بازار؛ میزان فروش را نسبت به ماه‌های قبل دو برابر می‌داند، اما می‌گوید قیمت نسبت به سال قبل کمتر شده زیرا مردم قدرت خرید ندارند و شاید هم منتظر دریافت عیدی‌های خود هستند و یا شاید خرید مواد غذایی در اولویت است.
وی معتقد است کالاهای چینی روی قیمت بازار تأثیر نداشته زیرا توان رقابت با کالاهای ایرانی را ندارد.

*قیمت کالا بیشتر به انصاف طرف بستگی دارد

این فروشنده معتقد است تفاوت قیمت کالاها به دلیل تفاوت در دستمزدها، قیمت پارچه، هزینه تمام شده و در نهایت انصاف طرف، و مهم‌تر از همه به نقدی یا چکی خریدن کالا بستگی دارد.
وی تصریح می کند، نماینده تعزیرات آخرین باری که به این مغازه آمد، اواسط بهمن‌ماه بود اما برای کنترل بیشتر باید مراجعه مداوم صورت گیرد.

*تماس با 124 در صورت مشاهده گرانفروشان

حین گفتگو با این مغازه‌دار دو نفر که خود را مأمورین کنترل قیمت اداره بازرگانی و کشف کالای قاچاق تهران معرفی می‌کردند برای کنترل قیمت‌ها آمدند که به رغم بی‌‌میلی آنها به گفتگو نشستیم اما حاضر به معرفی خودشان نشدند.
خلاصه حرفهای شان این بود که قیمت پوشاک نباید از قیمت فاکتور اجناس به اضافه 20 درصد بیشتر باشد و در صورتی که فروشندگان تخلفی در این زمنیه داشته باشند و یا برچسب قیمت کالا نصب نشده باشد پرونده تشکیل می‌دهیم و به دادگاه می‌فرستیم و طبق نظر قاضی به پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم می‌شوند.
مأموران اداره بازرگانی همچنین درخواستشان این بود که به محض مشاهده کوچک‌ترین تخلف در مورد گرانفروشی یا نصب نکردن قیمت کالا با 124 تماس بگیرید تا در زمان کمتر از 20 دقیقه مأموران به محل مراجعه کنند.

*فروشندگان ونکی چه گفتند

پوراسدالله، 40 ساله مغازه‌دار لباس زنانه می‌گوید، استقبال از خرید هست اما پول نیست مردم قدرت خرید ندارند و قیمت‌ها نسبت به سال قبل تفاوتی نکرده و گران هم نشده است، درآمدها با هزینه‌ها همخوانی ندارند و حدود شش ماه است این حالت رکود مشاهده می‌شود و حتی در بهمن ماه پنج مغازه از یک طبقه پاساژ آسمان ونک خالی شده است.
وی می گوید: قبلا اگر کسی مغازه‌ای اجاره می‌کرد حداقل 4 سال ماندگار بود اما اکنون تقریبا هر سال مغازه‌ها را عوض می‌کنند و درآمدها نسبت به سال‌های گذشته خیلی پایین آمده است، طوری که تنها هزینه و مخارج مغازه را تأمین می‌کنیم.
این مغازه‌دار می گوید: اولین فروش امروز این مغازه ساعت 1:30 ظهر بود.

* مامورین تعزیراتی تنها برچسب‌ قیمت‌ها را می‌بینند

وی اضافه می کند: مستأجرین بیشتر از مالکین مغازه قیمت اجناس را بالا می‌برند و مأمورین تعزیراتی هم نظارتی ندارند، یعنی نمی‌توانند داشته باشند، زیرا اصلا کارشناس این کار را ندارند که قدرت تشخیص قیمت کالاها را داشته باشد و آنها صرفا برچسب‌ها را می‌بینند بنابراین امکان فاکتورسازی و تخلف هم وجود دارد.
یک دست بلوز و دامن با پارچه ایرانی در این مغازه به قیمت 135 هزار ریال بود که به گفته وی نسبت به سال قبل تکانی نخورده است.

*یک سری می‌خواهند سود زیادی ببرند

خانم فروشنده با 6 سال تجربه در پاساژ آسمان ونک می‌گوید؛ از ابتدای سال بازار خوبی نداشتیم و علت آن به دلیل مسائل اخیر کشور و اقتصادی است و اینکه مردم قدرت خرید ندارند در حالی که تنوع و کیفیت عالی است.
این فروشنده در مورد تفاوت قیمت اجناس مشابه می‌گوید یک سری می‌خواهند سود زیادی ببرند و تعزیرات هم کنترل خوبی ندارد حتی تعزیرات مغازه‌ها را به خاطر ارزان‌فروشی تذکر می‌دهد.
یک کاپشن مردانه در این مغازه 350هزار ریال بود در حالی در همان پاساژ در مغازه‌ای دیگر به قیمت 790 هزار ریال ارائه می‌شد و یک دست لباس زنانه در این مغازه 60 هزار ریال بود در حالی که در مغازه‌ای دیگر از همین پاساژ 140 هزار فروخته می‌شد.

*خریدار پژو 206 سال گذشته امسال فروشنده است

این فروشنده معتقد است ماموران تعزیراتی‌ بعضا " قدرت کارشناسی ندارند و بدون هیچ منطقی نظر می‌دهند فروشندگان قیمت کالاها بر اساس قیمت فاکتور به اضافه 20 یا 30 درصد و در برخی موارد هم 100 درصد محاسبه می‌کنند اما روال عمده‌فروشی‌ها 10 درصد است.
این فروشنده می‌گوید در مدت 11 ماه اخیر اصلا سودی نداشتیم اما سال گذشته از سود اسفند پژو 206 خریدم اما امسال این پژو 206 را باید بفروشم.
یکی از کارمندان این مغازه که آقای حدود 45 ساله به نظر می‌آید و لهجه آذری هم دارد نظرم را جلب می‌کند. از او در مورد کارش می‌پرسم، می‌گوید؛ 20 سال است در این مغازه کار می‌کند و ماهانه 400هزار تومان حقوق می‌گیرد، از رباط کریم اسلامشهر می‌آید و هر روز حدود چهار ساعت در راه است.
رسولی صاحب فروشگاه بزرگ دو طبقه در میدان ولیعصر می‌گوید: اصلا فروش خوبی نداریم قیمت‌ها پایین است و مردم نمی‌خرند سال‌های قبل بهتر بود اخیرا پوشاک فلج شده است. محصولات چینی با کیفیت پایین قیمت‌ها را خراب کرده است.
این فروشنده به تفاوت عمده قیمت اجناس در مکان‌های مختلف اعتقادی ندارد و می‌گوید مردم زرنگ‌تر هستند و هرجا قیمت مناسب‌تر باشد می خرند بنابراین فروشنده‌ها نمی توانند قیمت‌ها را بالا ببرند.

* 45سال بدون چک برگشتی

سیدمرتضی چراغچی یکی از مغازه‌داران باسابقه در میدان امام حسین (ع)، 62 ساله که به گفته خودش 45 سال است در این کار مشغول است و تحصیلات سیکل قدیم دارد اما به اندازه آدم‌های دانشگاه ‌دیده مطلع است و کوله‌باری از تجربه زمان همراه.

*کالاهای چینی کیفیت پایینی دارد

چراغچی می گوید: اوضاع بازار خیلی کساد است یعنی واقعا مرده به طوری که امروز تنها یک قلم جنس فروخته‌ام و دیروز چهار قلم، آن هم در ماهی که شاه بیت ماه‌هاست و دیگر اینکه همه بیمه و مالیات‌ها هم در همین ماه باید تسویه شوند.
او معتقد است به دلیل تفاوت موقعیت فروش در مکان‌های مختلف شهر و قیمت سرقفلی‌ها حداقل 30 درصد تفاوت قیمت وجود دارد.
مغازه مرتضی مملو از کالاهای پوشاک چینی است علتش را می‌پرسم که می‌گوید قیمت مناسب‌تری دارد و مردم بهتر می‌خرند اما قبول دارم که کیفیتش هم پایین است.
او معتقد است کالاهای ایرانی قیمت بالاتری دارند، او کالاهای چینی را مستقیم وارد نمی‌کند و از واسطه‌ها می‌گیرد با این حال باز هم سود می‌کند رکود اقتصادی قدرت خرید را از مردم گرفته و اغتشاش های پس از انتخابات این مسئله را تشدید کرده است.
این کاسب ادعا دارد در مدت 45 سالی که به این حرفه مشغول است حتی یک چک برگشتی نداشته اما در مدت سه ماه اخیر تمام چک‌هایش برگشتی خورده است.
قیمت کت و شلوار فاستونی ایرانی نوع خوب در این مغازه 120 تا 150 هزار تومان است.

*اداره تعزیرات هم کارشناس خبره ندارند

معصوم‌نژاد که 10 سال است در صنف پوشاک در میدان امام حسین(ع) فعالیت می‌کند، می‌گوید اجاره بهای مغازه‌ها علت اصلی افزایش قیمت است و اداره تعزیرات هم کارشناس خبره ندارند که قیمت‌ها را تشخیص دهند. او معتقد است که بعد از انتخابات و مسائل اخیر بازار خراب شده است.
کت و شلوار فاستونی در این مغازه به قیمت 60هزار تومان فروخته می‌شد.

*روزانه 20 جفت کفش می‌فروشم

فروغی مغازه‌دار کفش در میدان امام حسین(ع) نماینده کفش البرز، 62 ساله و به گفته خودش 52 سال است در این صنف کار می‌کند و کارش را از کفاشی کنار خیابان آغاز کرده اما کفش‌های مغازه او بیشتر خارجی است.
وی معتقد است: وضعیت فروش صفر است و روزانه 20 جفت کفش می‌فروشم در حالی که در تابستان تا 70 جفت در روز می‌فروختم.
این فروشنده با انتقاد از فروشگاه‌های بهاره می گوید: گشایش این فروشگاه‌ها موفقیت ما را به خطر می‌اندازد و ارگان‌های دولتی هم با ارائه بن کارت‌ها، کارمندان خود را مجبور می‌کنند که تنها از فروشگاه‌های آنها خرید کنند در حالی که صنف پوشاک و کفاش‌ها واقعا نیاز به حمایت دارند
وی علت فروش کفش‌های خارجی را تنوع آنها می‌داند و می‌گوید کفش البرز 20 سال است که یک نوع کفش تولید می‌کند در حالی که مردم به دنبال تنوع و کالاهای کیفی هستند.
او اعتقاد دارد فروشگاه‌های بهاره بیشتر جنس‌های مرجوعی را که کیفیت خیلی پایین دارند می‌فروشند و قیمت بازار را خراب می‌کنند.

*تعطیلی60 درصد تولیدی‌های پوشاک یک پاساژ

وی می گوید: فرهنگ مردم طوری است که اگر برای جنس تخفیف نگیرند خرید نمی‌کنند. طبق اسناد یک میلیون تومان در سال مالیات می دهم در حالی که دولت با گشایش فروشگاه‌های بهاره و ارائه جنس‌های با کیفیت پایین ما را بیشتر متضرر می‌کند.
بنابر مشاهدات خبرنگار ما، در طبقه دوم پاساژ واقع در امام حسین(ع) تقریبا 60 درصد تولیدی‌های پوشاک به دلیل به صرفه نبودن تعطیل کرده بودند.

در ادامه پرس و جوها در زمینه میزان رضایتمندی مشتری‌ها از اوضاع بازار، کیفیت، قیمت و تنوع کالاها با تعدادی از مشتری‌ها هم به گفتگو نشستیم.

*تفاوت قیمت از کرج تا جمهوری تهران

یکی از مشتریان حدود 35 ساله که به اتفاق همسرش برای خرید آمده بود، می گوید: قیمت‌ها بالاتر است به ویژه لباس بچه‌گانه خیلی قیمت بالایی دارند.
به گفته وی، شلوار بچه‌گانه را از بازار امام زاده حسن 24 هزارتومان گرفتم در حالی که همان شلوار سال گذشته 15 هزارتومان بود او می گفت جنس داخلی و خارجی اصلا مهم نیست تنها کیفیت خوب با قیمت مناسب مهم است.
یکی از مشتری‌ها که یک‌عدد مانتو به قیمت 20 هزار تومان از سه راه جمهوری گرفته است، می گوید: همین جنس را در کرج 45 هزارتومان می‌گفتند که ترجیح دادم از اینجا خرید‌کنم.
وی اعتقاد دارد این تفاوت قیمت‌ها به خاطر عدم نظارت است و البته مردم هم مقصرند زیرا فکر می‌کنند هر چقدر کالایی گران باشد کیفیت بیشتری دارد و فرصتی دست مغازه‌داران می‌افتد.
وی معتقد است: تنوع و کیفیت بازار خوب است اما قیمت‌ها هم پایین نیست و مردم قدرت خرید ندارند.

*قیمت مانتو نسبت به سال‌های گذشته پایین است

خانم خانه‌دار حدود 30 ساله در میدان ونک می‌گوید قیمت‌ها معمولی است و قیمت مانتو نسبت به سال‌های گذشته پایین است یا تقریبا مثل سال گذشته است و کیفیت کالاها هم خوب است اما کیفیت کالاهای خارجی خیلی خوب است و کالاهای خارجی را بیشتر ترجیح می‌دهم.

*اجناس خارجی مارک‌دار نمی‌خرم

خانمی که فوق دیپلم هنر است، می گوید: مردم جنس‌های خارجی را به دلیل کیفیت خوبش می‌خرند، مدل و طراحی امسال بازار متنوع است و از فروشگاه‌های حراج که در قالب جشنواره‌های نوروزی و با 10 درصد سود پوشاک ارائه می‌دهند راضی است.
خانم خانه‌دار در میدان ونک هم تاکید می کند: اجناس خارجی مارک‌دار نمی‌خرم چون قیمت‌ها بالاست، قیمت‌ها، نسبت به سال گذشته گرانتر است و مردم هم قدرت خرید ندارند اما بازار هم متنوع است و هم کیفیت خوبی دارند. اگر توان مالی داشته باشم حتما کالای خارجی می خرم.

*تفاوت قیمت از بازار همایون تا میدان امام حسین(ع)

یک زوج که به همراه دو فرزندش برای خرید به میدان امام حسین(ع) آمده‌اند، می‌گویند، یک‌دست کت و شلوار را 95 هزار تومان خریده‌ایم که همین کت و شلوار را در بازار همایون 120 هزار تومان می‌دادند.
همسرش می‌گفت لباس بچه‌گانه امسال فوق‌العاده گران است.

نقطه نظرات فروشندگان و خریداران درباره ماموران تعزیرات در مورد نحوه مبارزه با تخلفات فروشندگان و نحوه نظارت بر آنها ما را بر آن داشت تا با رئیس سازمان تعزیرات حکومتی هم به گفتگو بنشینیم و نظرات وی را جویا شویم.
مژدهی‌پور در این باره گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و در راستای مبارزه با تخلفات بازار و تثبیت قیمت، سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، از 11 اسفند تا 20 فرودین سال آینده در سراسر کشور طرح ویژه نظارتی را با هدف پیشگیری از افزایش قیمت‌ها برگزار می‌کند.
وی افزود: گشت‌های مشترکی که برای نظارت می‌روند بازرسان اصناف و بازرگانی و سایر دستگاه‌های مرتبط وظیفه کشف تخلف را دارند که پس از تشکیل پرونده، پرونده را به رئیس شعبه سیار که همراه گشت‌ها است، ارجاع می‌دهند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معتقد است اگر مردم به هنگام خرید کالا فاکتور دریافت کنند احتمال سوء استفاده برخی متخلفان کمرنگ می‌شود.
مژدهی‌پور گفت: سازمان تعزیرات حکومتی تمام توان خود را به کار گرفته تا جلوی متخلفان را بگیرد.
رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان بازرگانی استان تهران نیز در مورد اینکه آیا پرداخت اجاره بهای بالا از طرف مغازه‌داران می‌تواند دلیل افزایش کالا باشد، گفت: بالا بودن اجاره بها و سرقفلی مغازه‌ها اصلاً نمی‌تواند دلیل افزایش قیمت کالا باشد مگر قرار است اجاره فروشندگان را مردم پرداخت کنند.
موسوی عقیده دارد مبنای قیمت کالای پوشاک 20 درصد ضریب سودی است که در کمیسیون هیئت‌ عالی نظارت مصوب شده است و تمام فروشندگان از جنوبی‌ترین نقطه شهر تا شمالی‌ترین نقطه شهر باید طبق این مصوبه عمل کنند و هر فروشنده‌ای غیر از این عمل کند طبق قانون خلاف است و مردم با مشاهده کوچک‌ترین خلافی با شماره تلفن 124 تماس بگیرند و ماموران در کمتر از نیم ساعت در محل حضور می‌یابند و برخورد می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    1 0
    آقا تیتر خیلی اشتباهی انتخاب کردید. حداقل توی شیراز که از این قیمتهای پایین و کاهش قیمت خبری نیست. قیمتهایی که من با چشم خودم دیدم افزایش حداقل 20 درصدی داشتند نسبت به چند هفته گذشته
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    1 0
    در شهرستانها که خبر از ارزانی نیست کفش کمتر از 25 هزار تومان ندیدم
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    1 0
    پوشاک از نظر شما شاید برگ درخت باشه!!!