ایسنا نوشت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور سیل را حادثه‌ای دانست که می‌تواند به اندازه زلزله برای تهران خطرناک باشد و گفت: در راستای پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع سیل سامانه‌های هشدار سریع در حوزه‌های آبریز تهران نصب می‌شوند.

اسماعیل نجار، درباره احتمال ورود سیل در تهران اظهارکرد: پیشتر وقوع سیل در تهران سابقه داشته است و در یکی دو سال گذشته نیز نشانه‌هایی از آن دیده شده است مانند حادثه سیل کن یا سیلاب مترو تهران. از این رو می‌توان گفت که سیل همیشه خطرات و خسارات زیادی دارد.

وجود هفت حوضه آبریز در تهران

نجار با بیان اینکه در تهران هفت حوضه آبریز وجود دارد، گفت: اگر بنا باشد در تهران سیلی رخ دهد این هفت نقطه از نقاطی است که ایجاد مشکل خواهد کرد و البته در نقاطی دیگر نیز احتمال بروز سیلاب وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: همچنین مشکل دیگر خروجی‌های آب از تهران است که می‌تواند در روستاهای پایین‌دستی ایجاد مشکل کند، در این باره مطالعاتی انجام گرفته و اقداماتی نیز باید انجام شود. نمونه اخیر این حادثه را در سیلاب قیام دشت مشاهده کردیم. وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع از جمله سازمان‌هایی هستند که در این زمینه مسئولیت دارند.

جلسه وزیر نیرو با شهردار تهران درباره سیل

نجار از جلسه وزیر نیرو و شهردار تهران برای بررسی پیامدهای سیل خبر داد و گفت: در این جلسه تصمیماتی گرفته شد و مقرر شد اقدامات به شکل جدی‌تر بررسی و صورت گیرد.

وی به آخرین جلسه شورای مدیریت بحران شهر تهران برای بررسی حادثه سیلاب اشاره کرد و گفت: در این جلسه که در روز سه‌شنبه برگزار شد بنده، رئیس شورای شهر، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رئیس دانشکده هواشناسی و... حضور داشتیم که آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره سیل مطرح شد.

نجار ادامه داد: همچنین در این جلسه صورتجلسه‌ای برای برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تنظیم شد که براساس آن می‌بایست سامانه‌های هشدار سریع در حوزه‌های آبریز تهران نصب شود تا نسبت به بروز سیلاب و یا مخاطرات اینچنینی حساسیت داشته باشد.

مسیل‌ها به راه، اتوبان و پل تبدیل شده‌اند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه دستکاری طبیعت می‌تواند پیامدهای زیادی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه در تهران عمده مسیل‌ها به راه، پل و اتوبان تبدیل شده است و ممکن است ایجاد مشکل کند، در گذشته اگر سیلابی در تهران رخ می‌داد از مسیل‌ها خارج می‌شد اما امروزه سیلاب باید از میان بزرگراه و پل‌ها عبور کند. در برخی از مسیل‌ها نیز ریختن نخاله ایجاد مشکل خواهد کرد که در این خصوص نیز تصمیماتی گرفته شده است، اما مردم و برخی از دستگاه‌ها نیز باید رعایت کرده و از ریختن زباله و نخاله در رودها و مسیل ها خودداری کنند.

نجار درباره اینکه برای اختصاص اعتبار در زمینه پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع سیل در پایتخت چه اقداماتی انجام شده است، گفت: دولت و مجلس در این زمینه اقداماتی را انجام خواهند داد و ما نیز آماده‌ایم در حد توان و اختیارات قانونی خود در این زمینه کمک کنیم.

سیل به اندازه زلزله برای تهران خطرناک است

نجار با بیان اینکه تهران شهری است که از جهات مختلفی حائز اهمیت است، گفت: ایمنی پرجمعیت‌ترین شهر کشور که در آن مراکز اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی و... وجود دارد، باید بیش از اینها از مورد توجه قرار گیرد. موضوع سیل به اندازه زلزله برای تهران خطرناک است و باید راهکارهای جامعی برای آن اندیشیده شود.

وی در پایان با اشاره به نهایی شدن طرح جامع سیلاب درجلسه شورای مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: امیدواریم براساس این طرح بتوان خطرات ناشی از سیل در پایتخت را کاهش داد که البته این موضوع نیازمند تصویب شورای شهر است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    13 0
    حالا بايد بگيم پرايد كه هيچ ايران وسيله رسيدن هر چه زودتر به خداست