عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران با حضور در غرفه خبرآنلاین در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره حرف و حدیثهایی که این روزها در خصوص مسایل مالی شهرداری شنیده می شود، اظهار نظر کرد.

امید سلیمی بنی: بحث در خصوص مسایل مالی شهرداری برای عبدالحسین مختاباد، تجربه جدیدی نیست؛ او پیش از این نیز درباره عدم شفاف بودن ساز وکار مالی در برخی از مسایل شورای شهر و نهادهای زیرمجموعه شهرداری اظهار نظرهایی کرده بود. از جمله تذکری که درباره عدم ارائه حساب مرکز مشارکتهای مردمی شهرداری در صحن علنی مطرح کرد در ذهن ناظران حوزه شهری مانده است. 

اکنون مختاباد درباره بحثهای جدید در خصوص حسابرسی های شهرداری و شورای شهر تهران می گوید باید این بحثها در صحن علنی مطرح شود. او علنا در مقابل محمد سالاری، عضو دیگر اصلاح طلب شورای شهر و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری که گفته این مسایل باید در گروه ها و جلسات کارشناسی مطرح شود، موضع گرفته و معتقد است حرف سالاری اشتباه است. البته پیش از این نیز برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران درباره مواضع جدید محمدسالاری عضو اصلاح طلب این نهاد، انتقاداتی را مطرح کرده بودند.
در ادامه گپ و گفت ما را با مختاباد در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات می خوانید:

چرا اینقدر مواضع متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر درباره بحث حسابرسی های مالی شهرداری مطرح می شود؟

در ساز و کار نظام شهرداری اولین آیتم که سر و صدا ایجاد می کند، بحث مالی است. شهرداری سازمانی است گردی مالی زیادی دارد. هزینه ها بسیار بالاست و ورود و خروج پول به این نهاد خیلی بالاست. طبیعی است وقتی کار به این مباحث کشید، بسیاری وارد می شوند و می خواهند ماهی بگیرند. ما به عنوان اعضای شورای شهر وظیفه ای داریم که باید ساز و کار نظارتی خود را از لحاظ خرج و دخل در شورا بحث کنیم و به وظیفه قانونی خود نیز عمل خواهیم کرد.

ولی آقای سالاری می گوید این مسایل نباید در صحن علنی مطرح شود و باید در جلسات کارشناسی به آنها پرداخت؟ آیا این مسایل باعث واگرایی اعضای شورا شده؟

ما واگرایی نداریم. اینها اختلاف نظر است. ما در همه چیز اشتراک نظر داریم که می تواند نظر شخصی باشد. خودم با این مطلب بارها تذکر دادم که بحث و مسایل بودجه در شهرداری تهران همیشه باید در صحن علنی مطرح شود. این اتفاق در همه جای دنیا باشد. دو سال پیش در ساکرامنتوی آمریکا رفته بودم و از پارلمان و فرمانداری این ایالت دیدار کردم. بخشی بود که نوشته بودند مردم باید اینجا سکوت را رعایت کنند. رفتم پایین دیدم نماینده های شورای شهر نشستند و دارند بودجه سال ایالت را می بندند و آنجا در باز است و متخصصان و استادان و خبرنگاران بدون اظهار نظر می نشینند و گوش می دهند و وقتی بیرون می روند آنها نقاط قوت و ضعف و پیشنهادها را بررسی می کنند. الان با توجه به اینکه نظام مدیریت به سمت شیشه ای بودن پیش می رود شورای شهر باید به این سمت پیش برود که بودجه های شهرداری برای مردم تهران آنلاین شوند و شهروندان بدانند عوارض و مالیاتی که می دهند رصد کنند ببینند کجا خرج می شود.

پس با آقای سالاری اشتراک نظر چندانی در این باره ندارید؟

این که مسایل باید در صحن غیر علنی مطرح شود درست نیست. شورای شهر یک نهاد صددرصد اجتماعی و خدماتی است و بودجه باید در صحن علنی بحث شود. ما کار سیاسی در شورا نداریم. باید خبرنگاران و صاحب نظران بنشینند و بشنوند نمایندگان آنها دارند چه می کنند و بعدا بگویند مشکلات یا نقاط قوت آنها چیست.

این که بیان می شود مسایل بودجه شهرداری سیاسی شده را چقدر قبول دارید؟

مسایل صد درصد سیاسی نیست. ما هم نمی گذاریم سیاسی شود. اگر عده ای بخواهند از بودجه، ماهی سیاسی دربیاورند ما آنقدر سواد و معلومات و کار فکری داریم که جلوی آنها را بگیریم و کاری می کنیم که شورای شهر به سمت وظیفه اصلی خود که اجتماعی و تخصصی است پیش برود.

عنوان شده که بحث تخلفات و مغایرت های حسابرسی شهرداری به نهادهای نظارتی می رود. در این باره خبر جدیدی دارید؟

درباره قضیه را نمی توانم فعلا اظهارنظر کنم. در جهت حقوقی و سازمان بازرسی بررسی می کند و منتظر آنها هستیم اگر اتفاقی افتاده باشد، اطلاع رسانی می کنند. ولی جالب اینجاست برخی از آقایان شورای شهر تا الان کجا بودند که الان مانند ارشمیدوس این تخلفات را کشف کردند و می گویند یافتم یافتم؟ برخی از افراد باید از شهرداری پاسخگوتر باشند که چرا تا الان دنبال این مسایل نبودند.

نمایشگاه را چطور دیدید؟

با استقبالی که شده دیگر روزهای آخر جای نفس کشیدن پیدا نمی شود!

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    9 0
    اوضاع در شهرداری وخیمه خصوصا در موسسات وابسته شهرداری