۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۷

محمدحسین مقیمی

هرسال، هنگامی که به روزهای آخر اسفند نزدیک می شویم، ترافیک در خیابان های تهران به اوج خود می رسد. ترافیکی که حالا سال هاست که به مشکل اصلی شهرتهران تبدیل شده است و اینطور که معلوم است به این زودی ها نمی خواهد حل شود. اگر بخواهیم ترافیک را به صورت ریشه ای بررسی کنیم باید به بحث عرضه و تقاضا در ترافیک بپردازیم. یعنی هنگامی که تقاضای سفر بالا باشد ولی عرضه که همان امکانات و مناسب بودن خیابان هاست، پاسخگوی این تقاضا نباشد و بنابراین تراقیک به معنایی که امروز در شهرتهران وجود دارد، به وجود می آید. بهترین راه حلی که برای حل این مشکل به نظر می رسد این است که دولت بتواند تقاضای سفر در شهر را ساماندهی کند، مثلا از طریق دولت الکترونیک و استفاده بیشتر از اینترنت برای رسیدگی به بسیاری از امور، می توان تعداد سفرهای درون شهری را کاهش داد. از طرف دیگر باید امکانات به صورتی ساماندهی شود که در شهری که مانند تهران که 19 میلیون جمعیت دارد، مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را در محل های زندگی شان به صورت ارزان و مناسب تهیه کنند تا مجبور نباشند مثلا برای خرید عید به عنوان مثال از شمال به جنوب یا از شرق به غرب شهر بروند.

راه حل دیگری که در این مورد به نظر می رسد این است که باید حمل و نقل عمومی در شهر به حداکثر خود برسد و استفاده از وسایل شخصی به حداقل خود؛ برای رسیدن به این هدف نیز بهترین راه، تقویت فرهنگ پیاده روی و یا استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی است. همانطور که در برنامه چهارم توسعه نیز آمده است، قرار بوده است که 75 درصد از رفت و آمد شهری توسط حمل و نقل عمومی صورت بگیرد که 30 درصدش توسط مترو باشد اما در حال حاضر مشاهده می کنیم که 8 درصد از حمل و نقل عمومی متعلق به مترو است و از سوی دیگر 30 درصد از رفت و آمد شهری متعلق به وسایل شخصی است.

بحث دیگری که باید در این مورد مطرح کرد این است که اگر می خواهیم مشکل ترافیک را در تهران حل کنیم باید فرهنگ ترافیک را بیش از پیش در میان مردم جا بیندازیم. یعنی اینکه مردم کاملا به این موضوع ایمان داشته باشند که خیابان محل عبور ماشین هاست و پیاده رو متعلق به شهروندان پیاده. از سوی دیگر شهرداری باید برای تمام اتاکسی ها محل های مناسب تهیه کند تا مردم مجبور نباشند کنار خیابان ها بایستند و بنابراین ماشین ها با فراغت بال به مسیر خود و با سرعت مناسب ادامه دهند.

عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =