۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵

ایسنا نوشت: رئیس سابق سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید یک دوره اعتماد سازی در بازار سرمایه اتفاق بیافتد، سه پیشنهاد برای جذب منابع و برگشت اعتماد به بورس ارائه داد.

علی صالح آبادی، رییس سابق سازمان بورس و مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص علت روند نزولی بورس تهران گفت:در حال حاضر برخی عوامل کلان مانند رکود اقتصادی، کاهش قیمت جهانی نفت، کالا و تاثیر آن در بودجه دولت و تصمیماتی که در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن اتخاذ می‌شود در بورس اثر گذار است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حتما باید دوره ای از اعتمادسازی در بازار سرمایه اتفاق بیافتد تا بتوانیم با اتخاذ راهکارهایی اعتمادها رابه سمت بازار سرمایه جلب کنیم، گفت: در این شرایط حداقل انجام 3 اقدام ضرورت دارد.

وی در این خصوص توضیح داد: یکی از اقدامات اساسی که باید هرچه زودتر عملیاتی شود، سهام خزانه اسلامی است که در قانون ارتقای نظام تامین مالی دیده و تصویب شده است. زیرا در این سهام، خود شرکت‌ها می توانند سهام خود را خرید و فروش کرده و آن را بازارگردانی کنند.

رئیس سابق سازمان بورس به اقدام دوم اشاره کرد و افزود: اقدام دوم ایجاد صندوق های بازارگردانی است که در آن زمان شروع و راه اندازی شد زیرا به اعتقاد من سهامداران عمده شرکتها باید از طریق صندوق های بازارگردانی منابعی را به بازار تزریق کنند و در شرایط سختی که عوامل کلان در بازار اثرگذار است،از قیمت سهام خود مراقبت کنند.

صالح آبادی اقدام سوم را راه‌اندازی صندوق تثبیت ریالی دانست و عنوان کرد: منابع صندوق تثبیت ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی بوده که در قانون ارتقای نظام تامین مالی هم دیده شده است که اخیرا آیین نامه آن در دولت تصویب شده است و باید هرچه زودتر عملیاتی شود که منابع جدیدی وارد بازار سرمایه کند.

وی اضافه کرد: با این کار بازار سرمایه دیگر نگرانی از پایین آمدن قیمت سهم نداشته و کم کم اعتمادها به بازار جذب می شود تا شرایط کلان بهبود پیدا کند و ترس بازار کم شود و به تدریح قیمت ها رو به بالا حرکت کند.

رئیس سابق سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید منابع جدیدی وارد بازار شود، تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس به شرایط کلان داخلی و بین المللی بستگی دارد به طوری که قیمت نفت و کالاها در این وضعیت موثر است. بنابراین نمی توان زمان دقیقی برای آغاز روند صعودی بورس ارائه داد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =