مهر نوشت: معاون نخست وزیر روسیه از همکاری با ایران در زمینه ماهواره های سنجش از دور خبر داد و گفت: قرار است بر اساس توافقات ایران و روسیه شرکت های مشترکی در زمینه های مختلف شکل گیرد.

راگوزین معاون نخست وزیر روسیه شب گذشته در دومین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید عرض کنم همکاری هایی که با معاونت علمی آغاز کردیم فرم فوق العاده ای دارد.

وی گفت: بین دو کشور مدت مدیدی است که توافقاتی در قالب کمیسیونهای مشترک شکل گرفته و منجر به همکاری هایی در حوزه های اقتصادی، صنعتی، تجاری و ... شده است. در عین حال لازم شد کمیسیون جدیدی را با عنوان کمیسیون عالی همکاری های فناوری دو کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم همکاری ها در حوزه های فناوری های پیشرفته و علوم را پوشش دهیم.

معاون نخست وزیر روسیه افزود: این گواه بر آن مطلب است که اکنون در مقطع تاریخی روابط بین دو کشور هستیم؛ روابط ما باید از روابط عادی خارج شود و به روابط دوستانه برسد. این موضوع بر روی زمینه های همکاری دو کشور در آینده تاثیرگذار است.

وی افزود: تصور می شود که ما پاسخ هایمان را از یک کشور دوردست که دارای فناوری های پیشرفته است تامین کنیم در حالی که از سطح پیشرفت کشورهای همسایه غافل هستیم.

معاون نخست وزیر روسیه افزود: فدراسیون روسیه همیشه سیاست خودکفایی را پیش گرفته و روی همین زمینه هم بر روی پتانسیل های علمی و صنعتی خود کار کرده و توانسته صاحب مکتب علمی فوق العاده ای در زمینه های مختلف شود.

راگوزین افزود: ما بیشتر بر روی مطالبی که آینده کشور را تامین می کند از جمله های فناوری کار می کنیم.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: اکنون می توانیم بگوییم که محصولاتی قابل صادرات به کشورهای دیگر داریم.

وی با اشاره به تحریمی از ابتدای سال ۲۰۱۴ به فدراسیون روسیه اعمال شده تصریح کرد: این تحریم ها باعث شد دانشمندان و صنعتگران ما بیدار و خودکفا شوند و استعدادهای خود را در کشور شکوفا کنند.

به گفته راگوزین رئیس جمهور روسیه نیز در این زمینه دستور داد تا جایگزینی برای واردات قرار دهیم؛ این یک دستور علمی است از این رو توانستیم در زمینه علمی، آموزشی و صنعتی خود را تامین کنیم.

معاون نخست وزیر روسیه افزود: غربی ها تلاش کردند ایران را به زانو درآورند اما در چند دهه قبل بعد از اینکه ایران را تحریم کردند شما توانستید در زمینه های علمی و صنعتی کار کنید و خودکفا شوید.

وی گفت: در این سفرم که به دعوت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده توانستم از کارخانه هواپیما سازی اصفهان جایی که تولیدات غیرنظامی دارد بازدید کنم؛ من برای توانمندی شما، تجربه متخصصان و جوانان ایرانی که در مسیر خودکفایی گام برداشته اند احترام قائلم.

راگوزین با تاکید بر اینکه اکنون ما در یک شرایط منحصر به فرد قرار داریم افزود: کشور ایران با فدراسیون روسیه در زمینه های علمی و فناوری، صنعتی و... می توانند با یکدیگر کار کنند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند چرا که هر دو در تحریم اند.

به گفته وی، ما و ایران موازین بین المللی مشترک و همکاری های مشارکت جویانه ای داریم که خوشبختانه در زمینه علوم و فناوری هم همین طور است.

وی افزود: اکنون قرار است هیئت عالی رتبه ای از کشور ما از بخش های مختلف اقتصادی، وزارتخانه ها و شرکت های ایرانی بازدیدی داشته باشند تا در این راستا پروژه های همکاری مشترکی بوجود آید.

معاون نخست وزیر روسیه در پاسخ به خبرنگاری که از ایتارتاس بود و سئوالی مبنی بر برنامه های روسیه در جهت توسعه این کشور داشت، خاطرنشان کرد: باید عرض کنم اکنون روسیه روی یک طرحی با عنوان برنامه فدرال جدید کار می کند که امیدواریم ظرف دو هفته آینده برنامه های این فدرال تمام و به عنوان لایحه تقدیم دولت شود.

راگوزین گفت: در قالب این برنامه فدرال ما دو زمینه بسیار مهم را مبنی بر توسعه سفینه های سرنشین دار برای ایستگاههای بین المللی و ایجاد گروهی از ماهواره های سنجش از راه دور پوشش می دهیم.

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه فدراسیون روسیه در بخش موشک های پرتاب گر ماهواره، لیدر است، اظهار داشت: ما ۴۰ درصد از بازار جهانی را در اختیار داریم و با موفقیت در این بخش عمل کرده ایم. همچنین توانسته ایم موشک «آنگارا» که یک ماهواردار سبک و نیمه سنگین است را طراحی کنیم.

وی گفت: همچنین بنا داریم ماهواره برهای آینده دار را طراحی کنیم که این موضوع در حال انجام شد؛ پوتین نخست وزیر روسیه بر روی طراحی این ماهواره برها تاکید دارد.

راگوزین افزود: پرتاب گرها ۴ تا ۵ درصد از درآمد ما را تشکیل می دهد و بازار اصلی ما بیشتر از ارائه خدمات در حوزه ماهواره های سنجش از راه دور، ناوبری و نقشه برداری است.

وی گفت: برای مثال باید بگویم اکنون ۲.۵ میلیارد گیرنده کاربردی در دنیا وجود دارد که از خدمات ناوبری فضای روسیه استفاده می کند.

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور بزرگ است که علاقه به بومی سازی صنایع دارد ادامه داد: ایران با دقت نسبت به توانمندی هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد می نگرد.

وی افزود: یکی از مدیران ارشد آژانس فضایی روسیه با ما همراه است تا بتوانیم گفتگوهایی در زمینه ماهواره های سنجش از راه دور با ایران داشته باشیم؛ سنجش از راه دور مورد علاقه دو کشور ایران و روسیه بشمار می رود.

راگوزین در خصوص سئوالی مبنی بر انجام برنامه های تحقیقاتی مشترک پاسخ داد: ایران گامهای بزرگی در سالهای اخیر در حوزه فناوری های پیشرفته همچون نانو، کامپوزیت، صنعت، آی تی و ... برداشته است که ما علاقه مند هستیم شرکت های مشترکی با ایران در این حوزه ها داشته باشیم و در حوزه صنعت نیز با یکدیگر کار کنیم.

معاون نخست وزیر روسیه تصریح کرد: ایران در زمینه ساخت صنایع هواپیماهای غیرنظامی خوب کار کرده و پیشرفت داشته که از جمله این پیشرفت ها می توان به تولید کابین هواپیما و هواپیمای مسافربری اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تولیدات برای روسیه فرمول خوبی دارد گفت: برای روسیه کیفیت بالا و قیمت پائین مهم است که می توانیم در این زمینه با ایران همکاری کنیم.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =