در آستانه روز جهانی نفی خشونت علیه زنان

کتاب «شاهنامه» پر است از نام زنان ایرانی که در حماسه بی نظیر «حکیم ابوالقاسم فردوسی» به رزم رفته و همپای مردان جنگیده اند و یا غیر مستقیم در پیروزی ها و شکست های قهرمانان مرد این داستان منظوم نقش عظیمی را ایفا کرده اند: «گُرد آفرید» نام زنی است که برای دفاع از شهرش به مبارزه با «سهراب» رفت و از طریق یک لبخند دل پسر رستم بزرگترین قهرمان شاهنامه را به دست آورد و اینگونه پیروز میدان شد!
این روزها نام «پیشمرگه های کرد» در جنگ علیه داعش زیاد شنیده می شود که در آن گروهی از زنان کرد با داعش می جنگند.
البته این زنان و دختران ایرانی نیستند متعلق به اقلیم کردستان عراق می باشند اما هدفشان جهانی است: مبارزه با گروهی تروریستی که مدتهاست تب ترس و وحشت را در جامعه جهانی رواج داده و افکار عمومی را به طرز وحشتناکی متوجه جنایات فجیع خود نموده اند.
«زنان کوبانی» زیبا رویانی هستند که بند پوتین هایشان را سفت بسته اند و اسلحه به دست گرفته و اکنون در مقابل ظلم و ستمی که بخش اعظم آن متوجه زنان و کودکان است می جنگند.آنها می گویند «در راه صلح اگر ناگزیر باشیم جان را نیز فدا می کنیم»
روایت نبرد این زنان مصداق عینی مبارزه با خشونت است و این در حالی است که در تقویم «روز جهانی نفی خشونت علیه زنان» توسط سازمان ملل نامگذاری شده است: «چهارم آذر»
هر روزه صفحه حوادث روزنامه ها پر است از مواردی که یک زن دچار نوعی از خشونت از جانب مردان غریبه یا خودی شده است: تجاوز، کتک، همسرآزاری و... در همه این موارد نیز این قشر از زنان و دختران هستند که به لحاظ جسمی و روانی آسیب دیده و گاهی تا پایان عمر نیز باید تاوان یک لحظه خشم یا خشونت یک مرد را بر دوش بکشند.خشونت علیه زنان در همه کشورهای جهان وجود دارد، کارشناسان معتقدند، خشونت اقتصادی، فیزیکی، جنسی و روانی، چهار مدل اصلی رفتارهای هنجار شکنانه بر علیه زنان هستند که در تمام دنیا در قالب دشنام دادن، بد اخلاقی، بی احترامی کلامی، تحقیر، کتک زدن، تجاوز، ندادن خرجی خانه و ... نمایان می شوند.
امروزه بسیاری از زنان با جنبه هایی از خشونت اقتصادی مواجه اند که شامل ندادن خرجی و نفقه و سوءاستفاده مالی است و اگر چه شکل و شمایل خشونت فیزیکی و قابل لمس ندارند اما باعث آزار روحی و روانی در زنان می شوند.
حتی اخیرا گزارش سالانه کنگره بین المللی کار نیز نشان داده است که زنان در بهترین موقعیت های کاری که به لحاظ توانایی و مدارج علمی از مردان بالاتر بوده اند دستمزد کمتری نسبت به مردان در رده های مشابه دریافت کرده اند.
اما این تنها یک روی سکه است شما می توانید یک همسر، دختر، خواهر یا مادر باشید و ظلمی را در حق همجنس خود نیز روا دارید. همیشه این مردان نیستند که انواع خشونت ها را بر زنان روا می دارند. در فرهنگ سنتی ما هنوز واژه مادر شوهر یا خواهر شوهر واژه سنگینی است، هنوز خانواده هایی وجود دارند که عروس خانواده را فردی بیگانه که به آنها تحمیل شده است، تصور می کنند.
اعمال خشونت ها بر عروس خانواده توسط این مادران و خواهران گاه از شوهر این زنان بیشتر است. این را به یاد داشته باشیم حتی ابرز واژه ای در نفی دیگران می تواند خشونت تلقی شود!

نرگس رجایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    23 5
    زنان و دختران اقلیم کردستان هم ایرانی اند و از جنس همان گردافرید شاهنامه