۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس " امروز هشدار داد که موافقت سازمان آزادیبخش فلسطین "ساف " با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی اقدامی خطرناک است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فوزی برهوم " سخنگوی حماس گفت: این موافقت برای مسئله فلسطین و حقوق ملت ما بسیار خطرناک خواهد بود و تا حد زیادی به شکستن انزوای اعمال شده علیه اشغالگران به خاطر جنایات جنگی آنها علیه ملت فلسطین در غزه کمک خواهد کرد.


وی افزود: این موافقت سازمان آزادیبخش فلسطین بر درستی مواضع حماس درقبال طرح پیشنهادی مصر برای برقراری آشتی ملی در فلسطین و به طور مشخص ملاحظات حماس درقبال بند مربوط به اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین در این طرح تاکید می‌کند.


برهوم تاکید کرد که جنبش فتح و گروههای زیر مجموعه ساف باید اولویت را به توافق داخلی بین گروههای فلسطینی و نه نزدیک کردن روابط خود با اشغالگران به زیان منافع، حقوق ومبانی ثابت ملت فلسطین بدهند.


"اسماعیل الاشقر " نایب رئیس فراکسیون "تغییر و اصلاح " وابسته به حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین نیز تاکید کرد: سازمان آزادیبخش فلسطین اختیار مذاکره به نمایندگی از ملت فلسطین را ندارد.


با وجود اذعان مسئولان سازمان آزادیبخش فلسطین "ساف " به بی‌نتیجه بودن مذاکرات غیرمستقیم سازش با رژیم صهیونیستی، این سازمان امروز با انجام مذاکرات موافقت کرد.


"یاسرعبدربه " دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین درپی نشست کمیته اجرایی این سازمان به ریاست "محمود عباس " رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درکنفرانس مطبوعاتی در شهر "رام‌الله " در کرانه باختری گفت: تصمیم برای موفقت با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم در این نشست به خاطر مخالفت و ملاحظات تعدادی از گروهها و اعضای کمیته اجرایی ساف با دشواری گرفته شد.


حزب خلق و جبهه خلق برای آزادی فلسطین که از گروههای فلسطینی زیرمجموعه سازمان آزادیبخش فلسطین هستند، از جمله گروههای مخالف در این نشست با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش بودند و گفتند که چنین مذاکراتی به ‌نتیجه نخواهد رسید.


"عزام الاحمد " رئیس فراکسیون جنبش فتح در مجلس قانونگذاری فلسطین نیز امروز پیش از شرکت در جلسه کمیته اجرایی ساف اذعان کرد: ما موفقیت مذاکرات غیرمستقیم با کابینه "بنیامین نتانیاهو " (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) را بعید می‌دانیم.


رئیس فرکسیون جنبش فتح در مجلس قانونگذاری فلسطین گفت که تل‌آویو به موافقت کمیته پیگیری عربی وابسته به اتحادیه عرب با برگزاری مذاکرات غیرمستقیم بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل با افزایش تنش‌آفرینی خود علیه ملت فلسطین پاسخ داد.


وی گفت: ما پاسخ اسرائیل را سریع و فوری دریافت کردیم زیرا کسی که به شهرک‌سازی، توسعه‌طلبی، تخریب منازل و قتل اقدام می‌کند؛ خواهان صلح و مذاکرات نیست.
نشست کمیته اجرایی ساف همزمان با سفر "جورج میچل " نماینده وی‍ژه آمریکا به منطقه برگزار شد که دیروز با "ایهود باراک " وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نتانیاهو به منظور از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش دیدار کرد.
"جو بایدن " معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار است اواسط هفته جاری به منطقه سفر کند.


الاحمد به عمل نکردن "باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا به وعده خود برای توقف کامل شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اسرائیل از قوانین بین‌المللی سرپیچی می‌کند و هرگونه مذاکراتی در سایه شهرک‌سازی امکان موفقیت ندارد و از دولت آمریکا می‌خواهیم تا برخلاف رویه گذشته میانجیگری بی‌طرف باشد و شروط درست را برای بازگشت به مذاکرات فراهم کند.


گروهی از وزیران امور خارجه عرب که عضو کمیته پیگیری طرح صلح عربی هستند، در نشست اخیر خود در شهر "قاهره " پایتخت مصر برگزاری مذاکرات غیرمستقیم چهار ماهه بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را به عنوان "آخرین تلاش " تایید کردند تا به گفته خود به واشنگتن فرصت بیشتری برای وادار کردن تل‌آویو به اجرای تعهدات قانونی خود درخصوص توقف شهرک‌سازی بدهند اما این وزیران در عین حال درباره امکان موفقیت این روند به شدت ابراز تردید کردند.


نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه طرح برگزاری تماس‌های غیرمستقیم بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را مطرح کرده بود.
جلسه وزیران امور خارجه عضو کمیته پیگیری طرح صلح عربی با تضاد مواضع و نبود اجماع درباره تصمیم‌گیری‌ها روبرو بود به نحوی که "ولید المعلم " وزیر امور خارجه سوریه گفت: اجماع در مورد بیانیه [از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل] وجود نداشت.


همزمان با موضع محتاطانه سوریه نسبت به تصمیم موافقت با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش، یک دیپلمات عرب به یونایتدپرس گفت که قطر نیز با این تصمیم مخالفت کرد.


سخنگوی جنبش حماس نیز در واکنش به موافقت وزیران امور خارجه عرب با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این روند اعراب را به سمت شکست بیشتری پیش خواهد برد.
"سامی ابوزهری " افزود: از سرگیری مذاکرات جنایتی ملی و بیانگر ورشکستگی سیاسی "محمود عباس " [رئیس تشکیلات خودگردان] و تیم همراه وی است.


وی از محمود عباس خواست تا از تحقیر کردن ملت فلسطین دست بردارد و به گزینه مردم فلسطین یعنی پایداری و مقاومت بازگردد.
رژیم صهیونیستی و آمریکا به طور جداگانه از تصمیم وزیران امور خارجه عرب در موافقت با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم سازش استقبال کردند.
مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در اواخر سال 2008 میلادی متوقف شد و این روند هم‌اکنون در بن‌بست بسر می‌برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =