اینجا مهران اباعبدالله حسین است/شاید کم باشیم اما کم نگذاشته ایم...

عصر ایلام نوشت:اربعین؛ بیان و عنوان حزن انگیزترین روزها برای ابراز هم دردی با امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت وطهارت است ؛اربعین تمرین چهل روز استقامت،صبوری و اشک و آه و همدردی با ام المصائب است.


اين روزها كه حتي نفس ها هم ذكر حسين است ، زائرين سرور و سالار شهيدان از گوشه گوشه ميهن اسلامي براي شركت در بزرگترين گردهمايي و راهپيمايي مذهبي شيعيان با هر وسيله اي يا با پاي پياده دل در گرو آرمان ها واعتقادات خود ساعتها و روزها را پشت سر مي گذارند تا از معبر مهران وارد كربلاي معلي شوند.
اربعين سرور و سالار شهيدان در سال 1394 به واسطه تمام تهديدهاي منطقه اي وخارجي و مشكلات مالي داخلي حال و هواي ديگري دارد .
گويي اين روز در تاريخ تشيع يك لبيك به تمام معنا به نداي"هل من ناصرٍ ينصرني" است و مردم شريف ايران اسلامي كه اعتقادات اسلامي ريشه در وجودو تفكر آنها دارد به هواخواهي يك مظلوم و يك قهرمان، با دشمن هاي نفساني و شيطان ظاهر و پنهان به مبارزه برخواسته و آنها در اين مسير قرباني مي نمايند.
آري ! مهران ؛مهد دلاوريها و رشادتهاي بزرگ مردان و شيرزنان عرصه خاك و آتش در دوران پرغرور دفاع مقدس در ديروز، و زائر نوازهاي متعهد و معتقد در امروز، صرفاً يك دروزاه ورود به عتبات عاليات نيست و ثانيه به ثانيه اين حضور و خدمت به زائرين سرور و سالار شهيدان دشت كرب و بلا عبادت و عنايت است.
هر دُرواژه اي كه بر زبان يك زائر در اين ايام منتهي به اربعين حسيني جاري مي شود، زمزمه و نجوايي عاشقانه از يك" يا حسين(ع) " و اندوهي بي پايان از ديدار يار در يك شرايط حزن آلود است، اما وقتي در يك ايستگاه صلواتي يا موكبي براي لحظاتي اين عشق و شور خادمين زائرين حسيني را مي بيند به افتخار امام شهيدشان هورا مي كشد و در پوست خود نمي گنجد.
بي ترديد هيچ واقعه تلخي در دنيا به اندازه واقعه كربلا مصيبت بار و دردناك نيست اما آن چيزي كه مردم را در اين هزار و300 سال با پاي پياده به سرزمين مظلوميت مي كشاند فقط يك چيز است و‌ آن عشق است عشق، عشق به مكتب اسلام وتشيع.
اگر اظهار نمائيم اين اشك ها ومظلوميت هاي عاشقان حسيني در عاشورا و اربعين بوده كه فرهنگ اسلامي را در 1300 سال پس از آن واقعه حفظ نموده است سخني به گزافه نرانده ايم چرا كه طهارت و پاكي انسان هاي عاشق در اشك ها و مويه هاي آنها نهفته است و تاعاشق نشويد نمي توانيد گريه كنيد واين اوج دوست داشتن امام حسين(ع) است و چه نيكو امام خميني (ره) فرمودند: "اين محرم وصفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است" كه نشان از درك عميق وشگرف معمار كبير انقلاب اسلامي از اسلام وقيام امام حسين است.
در همين دو ماه، عاشقان حسيني آستين همت بالا زده و به حرمت امام حسين(ع) اين استان و شهرستان(مهران) را مورد توجه و عنايت خود قرار داده اند، چه چيزي از اين بالاتر كه روزانه بيش از صد هزار نفر زائر از مرز بين المللي مهران عبور مي كنند وحداقل روزي يك وزير و سردار كشوري و نماينده ارشد مجلس در پايانه مرزي مهران حضور دارند و اين شهرستان را كانون تمام توجهات قرار داده است.
به جرات مي توان گفت اگر طي سي سال گذشته به اندازه دو سالي كه آقا امام حسين به اين استان محروم وشهرستان مهران محروم تر عنايت داشت، توجه مي شد قطعا لفظ و واژه محروميت تا صد كليومتري اين استان شنيده نمي شد.
اگر چه مهران سردار شمعخاني و سردار رضايي و ديگر سرداران بنام خوزستاني ها را در سطح ملي ندارد وتريبون رسانه ملي را نيز در اختيار ندارد و قطعا اين حق مردم خوزستان مي باشد كه از بركات معنوي زئرين امام حسين(ع) بهره مند شوند، اما اين شهرستان نيز محل عروج بيش از 6هزار كبوتر خونين بال و هر خادم زائرش يك سردار بدون درجه است.
وقتي تمام مسئولين انتظامي،نظامي و امنيتي كشور دست به دست هم دادند تا مرزهاي استان خوزستان، اصلي ترين مرزهاي تردد زائرين امام رئوف معرفي شود و اما حدود 70 درصد مردم فهيم كشور، شهرستان مهران را براي تردد به كربلا انتخاب مي نمايند، قطعا دليلي فراتر از بعد كمتر مسافت ، امنيت و.. در اين استان و اين مرز وجود دارد و آن هم توجه خود امام حسين(ع) به اين استان محروم است.
اگر در اربعين سال گذشته بيش از 90 درصد زائراني كه از مرزهاي شلمچه و چزابه وارد كشور عراق شدند از استان خوزستان بودند ولي بيش از 90 درصد زائريني كه از مهران تردد نمودند غير ايلامي بودند، براي مسئولين كشوري يك پيام داشت و آن هم اين است كه خود مردم مسير ورود به كربلا را تعيين مي كنند نه مسئولين.
اربعين حسيني در ماه صفر سال 1437 نيز علي الرغم همه جوسازي ها، تبليغات و موج رسانه ايي كه مسئولين كشوري براي عبور زوار از مرزهاي استان خوزستان براه انداختند اما امروزه باز هم مهران پاركينگ بيش از 100 هزار دستگاه خودرو شده و در 24 ساعت گذشته حدود 150 هزار نفر از مرز مهران عبور كرده اند و هم چنين بر اساس آمارها اكثر زائريني كه از عراق برگشته اند باز هم مهران را براي بازگشت خود انتخاب نموده اند.
باري! مردم ايران مردم قدرشناسي هستند و وقتي مهمان نوازي و زائرنوازي ايلامي ها بويژه مهراني ها را در سال گذشته به عينه ديدند ،سنگ تمام گذاشتن اين مردم بي ادعا ومحروم رابه گوش جهانيان رساندند و همين عامل باعث شد در سال جاري شايد بيشتر از سال پيش، مهران را براي خروج از مرز محروميت ها و ورود به مرز دلدادگي ها انتخاب نمايند.
و اما حال و هواي مهران و استان وصف شدني نيست شايد روزي تاول هاي پا،عرق هاي جبين و گردوغبار تربت عشق نشسته بر البسه زائرين، صداي محروميت اين استان را به گوش صاحب اصلي اين روزها برسانند .
همه چيز در مهران رنگ و بوي حسين گرفته است، خادمين زوار مگر به كت و شلوار اتوكشيده يك مدير يا كفشهاي پاره يك كارگر زائر توجه و دقت مي كنند، مگر از سطح سواد وعلم زائر مي پرسند، همه عزيز حسين هستند و همه آنها در يك ترازو گذاشته شده اند كه يك كفه آن خدمت ونوكري است وكفه ديگر آن زائرين است و اين كفه ها هميشه عادل است چون خدمات خادمين ساماندهي شده و شايد كم باشد اما كم نگذاشته اند.
خاك پاي زائرحسين(ع) توتياي چشم عاشقاني است كه روزي خاكها خوردند و خاك ندادند و امروز نيز خاك مي خورند ولي خاك نمي شوند.
قلم و هنر نويسندگان و خبرنگاران و اهالي فرهنگ وهنر استان نير سمت وسوي يك قيام است و قلم ها به نگارش در نمي آيند مگر براي حسين و هنر روي پرده نمي نشيند مگر به عشق و ياد حسين.
خوشا بحال كفش هاي پاره پاره زائري كه صاحبش را تا كربلا مي برد و برمي گرداند، شايد از پايش كنده شود ولي پاي ديگري را در كفش صاحبش نمي بيند.......
در اين مجال پاياني بايد ضمن تقدير از مواضع بسيار قاطع مهندس مرواريد؛استاندار جسور ايلام در نشستهاي رسمي وغير رسمي و در مواجهه با مسئولين كشوري، در بيان آمادگي پذيرش بيش از 3 ميليون زائر در استان علي الرغم زيرساخت هاي نحيف و ضعيف استان ، از تلاشهاي بي شائبه مردم و مسئولين پرتلاش و نيروهاي نظامي وانتظامي بويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تامين امنيت مرزها و زوار تشكر نمود.
آري اينجا مهران است مهران..

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =