فقر فضای ورزشی در جوان‌ترین استان کشور/ دستگاه‌ها پای کار آمدند

مهر نوشت، البرز به‌عنوان یکی از جوان‌ترین استان‌های کشور یاد می‌شود در حالی‌که در حوزه سرانه فضاهای ورزشی دچار فقر است و این محرومیت باعث شده دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکل به میدان بیایند.

از قدیم می‌گویند نسل جوان اگر سرگرم کار و ورزش باشد هیچ‌گاه به سمت اعتیاد نمی‌رود و در نزد عامه مردم نیز یک ورزشکار به‌طورقطع فردی سالم و مولد برای جامعه خود محسوب می‌شود.

اما در استان جوان و نوپای البرز تا چه حد دسترسی جوانان و نوجوانان به فضاهای ورزشی ممکن است و سهولت استفاده از آن برای این قشر تا چه حدی است؟ هزینه بهره‌مندی از خدمات ورزشی در این استان چگونه است و آیا همه طیف‌های جامعه توان بهره‌مندی از آن رادارند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات بد نیست ابتدا داشته‌های ورزش البرز را در ابعاد مختلف مرور کنیم.

استان البرز دارای بیش از ۲۰۰ فضای ورزشی دولتی و متعلق به ارگان‌های مختلف شامل زمین‌های روباز، سالن‌های ورزشی چندمنظوره، سالن‌های تخصصی ورزشی و استخر در بخش دولتی است و در بخش خصوصی طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان ۶۸۴ فضای ورزشی به شهروندان ارائه خدمات می‌کنند.

در مجموع داشته‌های بخش خصوصی و دولتی سرانه فضای ورزشی ۳۸ سانتی‌متر مربع برای هر نفر در استان البرز وجود دارد که در مقایسه با میانگین یک متر کشور فاصله‌ای فراوان دارد.

این میزان محرومیت اما در نقاط مختلف استان البرز و با توجه به تراکم جمعیتی متفاوت است به‌گونه‌ای که فردیس و کرج شرایط بسیار نامساعدی در خصوص سرانه‌های ورزشی دارند و رتبه اول کشور را در اختیاردارند و دیگر شهرستان‌های استان البرز با شدت کمتر در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

با توجه به این فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا پس از تشکیل استان البرز تلاش‌هایی برای افزایش اعتبارات عمرانی و به سرانجام رساندن اماکن ورزشی نیمه‌کاره و متعاقب آن تقویت زیرساخت‌های ورزشی آغاز شد.

چندین و چند طرح ورزشی در مناطق مختلف استان البرز تعریف و کلنگ زنی شد اما شرایط نامطلوب درآمدی کشور در سه سال گذشته این فرایند را عقیم گذاشت و حال بسیاری از طرح‌های ورزشی البرز با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف خاک می‌خورند
چندین و چند طرح ورزشی در مناطق مختلف استان البرز تعریف و کلنگ زنی شد اما شرایط نامطلوب درآمدی کشور در سه سال گذشته این فرایند را عقیم گذاشت و حال بسیاری از طرح‌های ورزشی البرز با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف خاک می‌خورند.

البته در ماه‌های اخیر تحرکاتی برای به سرانجام رساندن برخی طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره صورت گرفته است و ماحصل این تلاش‌ها افتتاح چندین فضای ورزشی در یک سال گذشته و آماده‌سازی ۸ فضای ورزشی در سه ماه آینده است.

 

سپاه پاسداران همواره به نیاز اقشار مختلف مردم توجه می‌کند

در کنار این تلاش متولی اول ورزش البرز شهرداری‌های شهرهای مختلف استان البرز و سپاه استان در مناطق مختلف هم با درک شرایط کنونی و محدودیت اعتبارات به میدان ورزش آمده‌اند و سعی در کاهش محرومیت‌ها دارند.

شهرداری کرج در ابتدای امسال استخر چندمنظوره خود در یکی از مناطق محروم کرج را به بهره‌برداری رساند و فضاهای ورزشی خود را مورد بهسازی و بازسازی قرارداد درعین‌حال با تصویب شورای شهر احداث ۱۲ سالن ورزشی چندمنظوره در مناطق ۱۲ گانه شهری کرج آغازشده است که برخی از آن‌ها در آستانه بهره‌برداری است.

سپاه استان البرز نیز در قالب طرح ۹ دی و بصیرت احداث فضاهای ورزشی را در شهرستان‌های مختلف استان آغاز کرده است که بخش اعظمی از آن‌ها در دو سال اخیر درمدار بهره‌برداری قرارگرفته است درعین‌حال یکی از مجهزترین استخرهای البرز با عنوان سوم خرداد توسط این نهاد در تابستان امسال به بهره‌برداری رسید.

تلاش‌های صورت گرفته در حوزه افزایش سرانه‌های ورزشی در حالی از سوی نهادهای مختلف البرز رقم خورده است که به نظر می‌رسد هنوز در این بخش باید کار بیشتری صورت گیرد تا کمبودهای این بخش کمتر شود.

مسئول تربیت‌بدنی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در ارتباط با تلاش‌های این ارگان برای کاهش محرومیت‌های ورزش در البرز به خبرنگار مهر گفت: سپاه پاسداران همواره به نیاز اقشار مختلف مردم توجه داشته و نسل جوان و رفع نیازهایش را یکی از اولویت‌های خود دانسته است.

مهدی عسگری افزود: در حال حاضر ده‌ها فضای ورزشی سپاه استان البرز در مناطق و حوزه‌های مختلف استان و شهرستان‌های شش گانه البرز احداث و با ظرفیت کامل به مردم خدمات‌دهی می‌کنند.

جوانان مخاطبان اصلی حوزه ورزش

وی ادامه داد: ما معتقدیم فضاهای ورزشی در نقاط مختلف شهر باید به‌گونه‌ای باشد که نوجوانان و جوانان با کمترین وقت و هزینه بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند و تلاش می‌کنیم به سمتی برویم که هیچ جوانی به دلیل نبود زیرساخت‌های ورزشی از ورزش کردن بازنماند.

عسگری تصریح کرد: سپاه استان البرز خود را مقید به توسعه ورزش به‌عنوان یک حرکت فرهنگی اثرگذار در سالم‌سازی جامعه می‌داند و در حد توان و امکانات خود در جهت تقویت زیرساخت‌های ورزش گام برمی‌دارد.

در ادامه؛ معاون ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج هم در خصوص مشارکت شهرداری کلان‌شهر کرج در توسعه ورزش و محرومیت‌های موجود گفت: شهرداری کرج مشکلات موجود در ورزش کرج و استان را دغدغه خود می‌داند و بر همین اساس در سال‌های اخیر روند احداث فضاهای ورزشی به‌عنوان بستر توسعه ورزش شتاب محسوسی گرفته است.

محسن عبدلی افزود: در حال حاضر در تمام مناطق شهری کرج فضاهای ورزشی متعلق به شهرداری با ظرفیت کامل به مردم سرویس‌دهی می‌کنند و در برخی ساعت‌ها این خدمات رایگان است.

وی به طرح جدید این سازمان برای سرویس‌دهی به سالمندان هم اشاره کرد و گفت: جوانان مخاطبان اصلی ما در حوزه ورزش هستند بااین‌حال در استخر شهدای گلشهر طرحی را پیاده کرده‌ایم که طی آن سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال به شکل رایگان در اولین سانس صبح‌ها از استخر شهدای گلشهر استفاده کنند و در فصل سرما سالن‌های ورزشی ما پذیرای شهروندان در ورزش صبحگاهی است.

نیاز ورزش البرز با افتتاح پروژه‌های موجود برطرف نمی‌شود

وی در پایان بابیان اینکه مدیریت شهری کرج به نیازهای نسل جوان در حوزه سرانه‌های ورزشی بی‌تفاوت نیست، گفت: کمبودها را می‌دانیم و واقفیم که امکانات موجود کفاف توقعات نسل جوان را نمی‌دهد بااین‌حال به اعتراف کارشناسان شهرداری کرج در حوزه توسعه ورزش اثربخش بوده است و سعی کرده یک بازوی توانا برای متولیان ورزش استان البرز باشد.

اما، مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز هم معتقد است برای کاهش کمبودهای حوزه ورزش در بحث زیرساخت‌ها باید کار بیشتری کرد و از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به استانداردهای کشوری بهره گرفت.

رضا گل محمدی در گفتگو با مهر اظهار کرد: سال گذشته ۱۱ فضای ورزشی در البرز به بهره‌برداری رسید و در سال ۹۴ تاکنون ۶ پروژه و در ادامه ۸ طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: البته نیاز ورزش البرز و فقر سرانه آن بسیار بیشتر از این است که با افتتاح این پروژه‌ها برطرف شود، اما خدا را شاکریم که توانستیم با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر قدم‌های مثبتی را در جهت بهبود زیرساخت‌ها و ارتقای سرانه‌های ورزش برای خدمت بیشتر به ورزشکاران استان برداریم.

گل محمدی بابیان اینکه برای به سرانجام رسیدن تمام پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام البرز حداکثر توان خود را به کار گرفته‌ایم گفت: سالن شش‌هزارنفری کرج به‌عنوان مهم‌ترین طرح ورزشی البرز در حال حاضر به شکل مناسبی در حال اجراست و هرروز روند کار آن رصد می‌شود ضمن آنکه ۱۴ پروژه ورزشی نیمه‌تمام را آماده ارائه به بخش خصوصی کرده‌ایم تا از این طریق تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی در طرح‌های نیمه‌تمام می‌تواند بیش از ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پروژه‌های ورزشی استان تزریق کند گفت: امیدوارم با استقبال خوب بخش خصوصی و تمایل سرمایه‌گذاران بخشی از گره‌های ورزش استان در موضوع زیرساخت‌ها مرتفع شود.

واگذاری برخی فضاهای ورزشی به افراد بدون صلاحیت

مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در پایان تصریح کرد: افزایش اعتبارات عمرانی ورزش البرز از ۳ میلیارد سال قبل به ۲۰ میلیارد تومان در سال جاری یک اتفاق خوب برای ورزش البرز است و امیدوارم این حرکت پرشتاب عمرانی عاملی برای کاهش محرومیت‌های فراوان ورزش البرز شود.

 رشد فزاینده جمعیت البرز به‌واسطه مهاجرت‌های بی‌رویه در ۲ دهه اخیر در کنار بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌ها این استان را به یکی از فقیرترین استان‌های کشور در بحث سرانه‌های ورزشی مبدل کرده است. با همه اقداماتی که از سوی ارگان‌های مختلف صورت گرفته نمی‌توان از خیلی نواقص و ایراداتی که در حوزه سخت‌افزاری ورزش البرز وجود دارد به‌راحتی چشم پوشید.

کف‌پوش‌های مستهلک و معیوب با خطر آسیب به ورزشکاران، نگهداری‌های نادرست اماکن ورزشی، برخی واگذاری‌های پر ایراد و مشکل‌دار فضاهای ورزشی به بخش خصوصی و افراد بدون صلاحیت در کنار دریافت هزینه‌های گزاف استفاده از برخی اماکن ورزشی همچنان به‌عنوان موانعی اصلی برای عدم بهره‌وری مناسب از داشته‌های موجود مطرح است و این توقع می‌رود در کنار تلاش برای تقویت سرانه‌ها موضوع مدیریت امکانات نیز دیده شود.

در استانی که هرروز شاهد افزایش مراکز ترک اعتیاد هستیم و قلیان سراها به شکل قارچ گونه‌ای در آن رشد می‌کنند و تهدیدات متنوع در کمین جوانان است شاید توسعه فضاهای ورزشی، رونق ورزش و جلب جوانان به میدان ورزش بتواند بر اسب لجام‌گسیخته اعتیاد و بزه‌های اجتماعی افسار بزند پس رفع محرومیت‌های ورزش را به‌مانند دیگر بخش‌ها جدی بگیریم و به این باور برسیم که با رونق ورزش و افزایش فضاهای ورزشی هم سایه تهدید را از سر جوان‌ترین استان کشور دور می‌کند و هم نشاط و شادابی را برای آینده‌سازان این استان مهم کشور به ارمغان می‌آورد.

با این‌حال به نظر می‌رسد ایجاد همدلی میان ارگان‌های مختلف در کنار تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌تواند کمک شایانی برای کمرنگ کردن محرومیت در جای‌جای این استان باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =