۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
تولید ۴ هزار تن طلای سفید در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از تولید ۴ هزار تن طلای سفید در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، رضا وکیل، با اشاره به اینکه سطح قرارداد راجع به کشت پنبه در سال ۹۴ یک هزار و ۵۳۰ هکتار بوده است، به ایلنا گفت: تعداد کشاورزان طرف قراراداد ۴۵۰ نفر و سطح سبز ۱۵۱۶ هکتار بوده که از این میزان ۲۰۳ هکتار زیر کشت مکانیزه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از اواخر فروردین ماه سال جاری کشت پنبه در استان قم آغاز شد، افزود: بذر توزیعی گواهی شده کرک دار ۱۳ هزار و ۶۵۰ کیلوگرم و بذر گواهی شده بدون کرک ۲۲ هزار و ۱۶۰ کیلوگرم بوده و رقم پنبه کشت شده در استان از نوع رقم ورامین بوده می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف آب و بالا بردن افزایش راندمان آبیاری در سطح ۳۰ هکتار آبیاری میکرو یا همان تیپ انجام شده که پیش بینی می کنیم در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ هکتار آبیاری تیپ را در سطح مزارع پنبه اجرا شود.

وکیل در ادامه سخنان خود شروع برداشت پنبه در استان قم را از اوایل آبانماه اعلام کرد و بیان داشت: متوسط عملکرد پنبه در سال جاری دو هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است که بر این اساس پیش بینی می شود حدود ۴ هزار تن وش پنبه در قم تولید شود.

وی افزود: میزان بذر مصرفی در هکتار در روش مکانیزه ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم مصرف شده و در روش سنتی حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه برای سال آینده در صدد هستیم که ارقام وارداتی زودرس را به صورت آزمایشی کشت کنیم، گفت: طول رویش پنبه ۱۸۰ روز است ولی ارقام وارداتی زودرس حدود ۱۳۵ روز می باشد که این موضوع باعث می شود با توجه به طول دوره رشد شرایط از لحاظ دوره تناوب مناسب تر و کوتاه تر شود.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل اینکه دوره رویش کمتر است و محصول زودتر برداشت می شود، کشاوز می تواند کشت پائیزه را زودتر انجام دهد و از طرف دیگر در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

وکیل در ادامه سخنان خود به قیمت تضمینی خرید وش پنبه اشاره کرد و گفت: وش درجه یک سفید دو هزار و ۷۴۲ تومان، وش درجه یک پست سفید را دو هزار و ۶۸۴ تومان، وش درجه دو سفید دو هزار و ۵۵۰ تومان، وش درجه دو پست سفید دو هزار و ۴۱۷ تومان، وش درجه سه سفید دو هزار ۲۶۷ تومان و وجه درجه سه سفید دو هزار و ۱۳۵ تومان خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ کارخانه پنبه پاک کنی در استان قم فعالیت دارند، اضافه کرد: در جهت حمایت از تولید کنندگان در حال حاضر کارخانجات پنبه پاک کنی وش درجه یک سفید را از کشاورز به قیمت دو هزار و ۹۰۰ تومان و وش درجه یک پست سفید رابه قیمت دو هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود به خواص کشت پنبه در مزارع اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه پنبه یک گیاه وجینی است در بحث تناوب بسیار کشت مهمی است و از سوی دیگر به دلیل طول دوره رشد و نوع ریشه ای که دارد، ضمن تاثیر در حاصلخیزی خاک، باعث می شود که در کشت بعدی مزارع از علف هرز عاری باشد.

وکیل ادامه داد: به دلیل عملیات کاشت، داشت و برداشت گیاه پنبه از لحاظ اشتغالزایی در بخش کشاورزی بسیار مهم است و از سوی دیگر در صنعت نساجی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد و از آن به عنوان طلای سفید نام برده می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =