دوستداران طبعیت سه استان در البرز گردهم آمدند

ایرنا- تشکل های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست وطبیعت استان های تهران ، قزوین و البرز شامگاه یکشنبه در شهرستان ساوجبلاغ البرز گردهم آمدند.

در این گردهمایی که به مناسبت روز جهانی کوهستان با شعار حافظان محیط زیست و کوهستان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد استان البرزبرگزار شد، علاوه بر تشکل های مردم نهاد، شماری از کوهنوردان و علاقه مندان به ورزش کوهنوردی حضور داشتند.
یونس رضا خانی دبیر این همایش و رئیس هیات کوهنوردی استان البرز هدف از برگزاری این مراسم را پاسداشت روز جهانی کوهستان بیان کرد.
وی گفت: کوهستان به عنوان منبع اصلی تامین آب های آشامیدنی و تولید کننده اکسیژن در سال های اخیر دچار بی مهری شده و محیط طبیعی آن روز به روز توسط انسان تخریب می شود.
رضا خانی افزود :با برگزاری این گونه همایش ها و ارتباط با فرهنگیان و دانشگاهیان تلاش بر فرهنگ سازی برای حفاظت از کوهستان و طبیعت معطوف شده است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان البرز در سخنانی با بیان اینکه انتقال بیش از حد دام به مراتع کوهستانی سبب تخریب اراضی در این مناطق شده ، گفت: البته در سال های اخیر این روند کنترل شده است .
فرزین با بیان اینکه در زمان حاضر مناطق کوهستانی کشور و البرز هم از تعرض و تخریب ها در امان نمانده است، افزود: اکنون این مناطق به محل تاخت وتاز موتورسیکلت سواران و خودروهای کوهستانی تبدیل شده است.
وی افزود: با تفاهم نامه ای که با گروه های مردم نهاد منعقد کرده ایم مقرر شده از پتاسیل این گروه ها برای فرهنگ سازی استفاده بهینه شود .
مدیر اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ دیگر سخنران این همایش از سازمان صنعت و معدن و تجارت استان البرز به خاطر صدور مجوز برای معادن سنک لاشه در کوه ها انتقاد کرد.
محمد جواد نیک کار گفت: مناطق تهراندشت وسعید آباد آسیب ساوجبلاغ به خاطر تخریب های معدنی دچار آسیب کلی شده اند که این رویه سبب تشدید آلودگی هوا در استان البرز شده است.
وی ادامه داد: سازمان صنعت ، معدن و تجارت البرز بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان 10مجوز برای برداشت از معادن سنگ لاشه و مخلوط کوهی در مناطق کوهستانی شهرستان ساوجبلاغ صادر کرده که اقدامی مخرب برای طبیعت و محیط زیست به شمار می رود.
نیک کاز از گروه های کوهنورد و تشکل های مردم نهاد دوستدار محیط زیست خواست
برای نجات طبیعت و محیط زیست به کمک دستگاه های اجرایی بشتابند.
وی در پایان از مسئولان خواست هرگونه برداشت از معادن ساوجبلاغ را به خاطر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را ممنوع اعلام کنند.
این همایش ضمن قرائت قطعنامه ای مبنی بر همکاری دانشگاه با محیط زیست ومنابع طبیعی بر حفظ بیش از پیش کوهستان در سال ٩٥ تاکید شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =