ایسنا نوشت: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر نیاز است تا حجم تولیدات کشاورزی را در کشور کاهش دهیم زیرا اکنون خاک کشور بیمار است و ظرفیت و توان این حجم تولید کشاورزی را ندارد.

متصدی در جشنواره سال جهانی خاک که در حال حاضر در محل سازمان حفاظت از محیط زیست در پارک پردیسان در حال برگزاری است، افزود: خاک جزو منابعی است که تا کنون مغفول مانده و با وجود آنکه تاکنون در خصوص تمامی منابع سطوحی از توجه را داشتیم اما در ارتباط با خاک از همه کمتر برنامه ریزی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از علل این غفلت و کم توجهی در دسترس بودن این منبع عظیم الهی در کشور ایران است.

متصدی در ادامه افزود:‌ امروز وقتی که صبحت از خاک می‌شود گمان می‌کنیم این منبع همیشه در دسترس بوده و هیچگاه تمام نخواهد شد اما متاسفانه اکنون فعالیت‌های مخرب بسیار زیادی را داشته‌ایم که باعث شده این منبع از حیض انتفاع خارج شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در واقع تاکنون با تولید پسماند و آلودگی‌های متعدد و رها کردن آنها در طبیعت به اولین منبعی که ضربه می‌زنیم خاک است. این در حالی است که باید بدانیم بخش اعظمی از خاک را آب و هوا تشکیل می‌دهد و با ضربه زدن به این منبع سایر منابع نیز متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی به افزایش تولیدات فکر می‌کنیم و در صدد افزایش تولیدات کشاورزی بر می‌آییم هیچ گاه به این مسئله مهم توجه نمی‌کنیم که خاک موجود چقدر ظرفیت و توان دارد.

وی تصریح کرد:‌ قطعا اگر خاک سالم باشد می‌توان انتظار تولید محصول فراوان را از آن داشت اما نمی‌توان از یک خاک بیمار انتظاری بیش از حد توان آن داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خاک سالم مساوی است با زندگی سالم زیرا اگر سم و کودی که در داخل خاک است ناسالم باشد قطعا این مسئله به جسم و جان انسان نیز خواهد رسید و متاسفانه امروزه در کشور ما خاک بیمار شده است.

متصدی ادامه داد: خوشبختانه امروز در جشنواره سال جهانی خاک، گروه‌های متخصص و عالم در امور خاک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا با هم پیمانی با یکدیگر در جهت حل مشکلات خاک اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پس از گذشت سالهای طولانی، لایحه خاک به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده و در انتظار تصویب است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تلاش‌های بسیار زیاد کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته در جهت تصویب این لایحه اشاره کرد و گفت: این لایحه با کمک همه دستگاه‌ها به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده و در صورت تصویب می‌توان از ظرفیت‌های بسیار بالای آن در جهت استفاده هرچه بهتر از خاک و حل مشکلات و معضلات آن بهره مند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط خاک کشور به مرحله‌ای رسیده که نمی‌توانیم وضعیت موجود را ادامه دهیم. آلودگی خاک، از بین رفتن تنوع زیستی خاک، از بین رفتن شرایط باروری خاک، تخریب، فشارهای خاک برای تولید بیشتر، افزایش میزان سم و غیره همگی از جمله مشکلات خاک کشور است.

متصدی ادامه داد: باید بدانیم راندمان مصرف در خصوص محصولات کشاورزی در کشور چقدر است زیرا این موضوع یک مسئله بسیار اساسی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:‌در حال حاضر در دنیا تلاش می‌کنند ضایعات کشاورزی را به حداقل برسانند زیرا با این اقدام می‌توانند تا حد امکان فشار وارده به خاک را کمتر کرده و دیگر نیازی به تولید این حجم انبوه از تولیدات کشاورزی نداشته باشیم تا مقدار زیادی از آنها تبدیل به ضایعات شود.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تخریب خاک مصرف غیر بهینه و همچنین استفاده بیش از اندازه از ظرفیت خاک است.

متصدی در ادامه تاکید کرد: باید تولیدات کشاورزی خود را کاهش دهیم تا کمی از فشار موجود بر خاک کشور کمتر شود. این در حالی است که در این صورت شاهد ضایعات کمتر در محصولات کشاورزی خواهیم بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار کرد: ما به هیچ عنوان معتقد نیستیم که نباید مصرف و یا تولید کشاورزی داشته باشیم بلکه معتقدیم باید از این تولید اسراف گونه جلوگیری شود؛ دنیا در حال حاضر به سمت کم مصرفی رفته اما ما در ایران همواره به سمت افزایش مصرف حرکت می‌کنیم این درحالی است که زمانی که مصرف افزایش پیدا کرده و جمعیت هم بیشتر شود اولین منبع طبیعی که متضرر شده خاک خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: از تمام متخصصان علوم و امور خاک و تمامی مردم کشور می‌خواهم که در چرخه مشارکت همگانی اقداماتی را به انجام برسانند که علاوه بر آنکه به اتخاذ تصمیم‌های بهتر به مسئولان کمک می‌کند باعث آن شود که منابع طبیعی کشور کمتر به هدر رفته و نسل‌های آینده به ما افتخار کنند.

237 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جيب اقا بسلامت باد جون ملت اهميتي نداره چه برسه به خاك مملكت جانا