۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰
در زمین دشمن بازی نکنیم!

دکتر محمد عجم

وقتي در سال ٢٠٠٣ رهبران عربي اعلام كردند ايران بدون شليك گلوله اي عراق را فتح كرد! و آمريكا عراق را در سيني طلايي گذاشت و تقديم ايران شيعي كرد، ما خيلي ذوق زده شديم ولي انها با اين سخن خشم سني هاي منطقه را بر مي انگيختند.

وقتي در سال ٢٠٠٥ انها اعلام كردند هلال شيعي ايراني در خاورميانه در حال شكل گيري است، باز هم ما خوشحال شديم و خودمان هم انرا تبليغ كرديم اما انها سني هاي خشمگين را به جان شيعيان انداختند.

وقتي انها گفتند بهار عربي به تقليد از انقلاب ايران شكل گرفته ما مسرور شديم و خودمان هم تاييد كرديم كه انقلاب ما صادر شد اما انها پنهاني به غرب مي گفتند سر فتنه در ايران است؛ ايران را بزنيد. انها موفق شدند غرب را عليه ما بسيج كنند.

وقتی آنها گفتند اقبال به تشیع در مصر و مغرب عربي زیاد شده است و از ترویج مذهب شیعه در مصر و سودان و تونس و نیجریه و مراکش اظهار نگرانی کردند، ما ذوق زده شدیم و آدرس دقیق به آنها دادیم و با بوق و کرنا کردن موفقیت های افرادي مانند شیخ شحاطه و شيخ زکزاکی و نسبت دادن انها به حكومت ايران، سناريوهای تلخی برايشان رقم زدیم.

وقتي انها اعلام كردند اداره سه پايتخت عربي در دست ايراني ها است و ايران ابرقدرت نظامي خاورميانه شده است، ما خرسند و شادمان شديم و خودمان هم اين را تبليغ كرديم! اما انهابا اين توهم افزايي، كينه عربي را عليه ايران تشديد و عميق تر كردند و جنگ شيعه و سني را به اوج رساندند و به يمن يورش بردند، تا بزعم خود از اشغال فارسي !سرزمين عربي جلوگيري كنند!

وقتي آنها امضاء شدن برجام را سازش ايران و غرب براي سلطه بر منطقه ارزیابی کردند، ما هم بر اين توهم افزوديم و همسايه ها را باز هم تحقير كرديم و با شعارهايي بر توهم انها مبني بر توسعه طلبي و هژموني ايراني افزوديم . انها مصمم شدند كه اين بار جهان اسلام را عليه ما بسيج كنند تا بقول خودشان كبريا و غرور ايراني را بشكنند.

سناريوي تبليغي بعدي انها چيست؟ كدام مهره را برخواهند داشت و ما چگونه عمل و يا بازي خواهيم كرد؟؟

هوشيار باشيم !
خاورميانه منطقه اي است كه سالها است در دايره و چرخه خشونت گرفتار است و عوام به اندازه كافي در گرداب توهم توطئه سرگردان هستند هر حركت نسنجيده اي مي تواند بر توهمات و خيالات واهي بيفزايد و منطقه اي كه سالها است مستعد هيجانات و اضطرابات است را هيجاني تر و متشنج تر كند.

گذشته چراغ راه اينده است با مروري بر گذشته مي توان احساسات و هيجانات آني را مديريت كرد و از هزينه هاي اينده كاست .

درسی از چین!

چند سال پيش در يك سمينار بودم در رابطه با هـژموني و قدرت روز افزون چين. بعد از اينكه سخنراناني از ژاپن و ويتنام و چند كشور ديگر دلايل متقني ارايه كردند كه چين ابرقدرت نظامي و اقتصادي دهه ٢٠٣٠ هست و چين بدنبال توسعه طلبي در منطقه و جهان است سفير چين در رد سخنان انها گفت ما كشور قدرتمندي نيستيم ما بر عليه هيچ كشوري نيستيم. ديپلماسي ناتواني داريم .  قدرت نرم ضعيفي داريم و قدرت نفوذ نداريم. در مورد توانايي هاي نظامي و اقتصادي ما خيلي مبالغه شده است.  ما بسيار ضعيف هستيم و  قادر نيستيم سياست توسعه طلبي داشته باشيم.

اين سخنان را چيني ها مي گويند تا از ترساندن همسايگانشان جلوگيري كنند اما درست در جهت عكس ان كره شمالي همواره در پي ترساندن همسايگانش است.

اشتباه اجتناب ناپذير است اما، باید شجاعانه مسوولیت اشتباه خود را پذیرفت و سریع جبران کرد، پذیرش اشتباه و اعلام آن، هر جامعه اى را قوى تر و مورد اعتمادتر می کند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    16 1
    عالي بود
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    5 3
    اکثرش درست ولی اینجا خاورمیانه است،باید همسایه هات بترسن یکم ازت.مطمئن باش نمیترسیدن تا الان به ما حمله میکرد یکیشون.
  • ناشناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    8 2
    افرین بر شما مااغلام پیرئزی می کنیم قبل از رسیدن به قله دقیق نوشته اید درودتان باد