طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه که البته مخالفان زیادی هم دارد، دوباره کلید خورده است. این درحالی است که برنامه هایی برای انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه هم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در هفته های گذشته خبرهای خوبی درباره افزایش تراز آب دریاچه ارومیه منتشر شده است (اینجا و اینجا) که البته نتیجه بارندگی ها و چند اصلاح هندسی در هدایت آب و ورودی های آب زرینه رود و سیمینه رود به بزرگترین دریاچه آب شور ایران بوده. 

اما در همین زمان ها خبرهایی از انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه هم منتشر شده است. طرحی که هزینه های زیادی دارد و البته محدودیت های حقوقی. از ایده و پیشنهاد انتقال آب زاب و مطالعات سد کانی سیب، بیش از یک دهه می‌گذرد و چند وقتی است مجدد این طرح مطرح شده و از ابتدای امسال نیز روی میز سازمان حفاظت محیط زیست جهت بررسی قرار گرفت. این سازمان ضمن اعلام نظر مثبت در مورد کلیات طرح، خواستار ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی جدید به منظور بررسی دوباره شد و اعلام نظر نهایی را منوط به آن کرد. (این گزارش و این گزارش را بخوانید)

اما جدی‌تر از انتقال آب رودخانه آب‌شیرین زاب به دریاچه آب‌شور ارومیه، انتقال آب دریای خزر است. موضوعی که در دولت محمود احمدی نژاد هم به مراتب پیگیری شد. اما مخالفان بسیاری هم داشت. 

اکنون اما معاون وزیر نیرو گفته که طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در حال مطالعه است،

رحیم میدانی درابره طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه به مهر گفت: این طرح در دست مطالعه قرار دارد و جزو مطالبات مردم از رئیس جمهور بوده اما اجرای آن منوط به بررسی همه جوانب زیست محیطی آن است.

به گفته او در حال حاضر یک مشاور ایرانی و یک مشاور خارجی همراه با کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت که در مسائل زیست محیطی تبحر دارند، مشغول مطالعه این این طرح هستند و فعلا به جز مسائل زیست محیطی، روی دیگر مباحث مسیر انتقال، پمپاژ و غیره مطالعه ای انجام نمی شود.

از سوی دیگر پیش از این، سیدمحمدرضا رضازاده مدير عامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اشاره به مطالعات لازم برای انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه گفته بود: با توجه به حساسیت های زیست محیطی این پروژه در دریای خزر و دریاچه ارومیه، اجرای آن با در نظر گرفتن همه جوانب انجام خواهد شد.

به گفته او برای مطالعات طرح انتقال آب خزر به ارومیه از بهترین مشاوران ایرانی و خارجی در جهان دعوت به همکاری شده است: نتیجه مطالعات تا یک‌سال آینده مشخص و در صورت مثبت بودن آن مراحل بعدی پروژه نیز اجرایی خواهد شد. در صورتی که اصولی بودن اجرای این طرح مشخص نشود، ادامه بقیه روند کار ممکن نیست.

این درحالی است که همین آبان ماه گذشته، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود مخالف انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه است.
پروین فرشچی گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه مخالف است، اجرای انتقال آب‌ها مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد خواهد کرد. همچنین با اجرای انتقال آب توسط ایران راه برای سایر کشورها نیز باز می‌شود که از این آب‌ها برداشت کنند.

فرشچی با بیان اینکه راه‌های دیگری برای تأمین آب شرب مناطق وجود دارد، اظهار کرد: انتقال آب باعث از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، خشک شدن مسیل، شورشدگی خاک، مورد تهدید قرار گرفتن کشاورزی شده و احتیاج به تاسیس آب شیرین‌کن‌ها در سطح وسیع خواهیم داشت.

با وجود این مخالفت ها همچنان بحث انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه و حتی دشت مرکزی ایران، ادامه دارد. 

رضازاده، مدير عامل شركت توسعه منابع آب و نيروی ايران درباره بحث انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران که از چند سال قبل مطرح شده، گفته است: مراحل ابتدایی مطالعات این طرح به نتیجه رسیده است ، ضمن اینکه با سازمان محیط زیست استان مازندران همکاری‌هایی داشته ایم و روش‌های مختلف شیرین سازی آب دریا را هم مدنظر قرار داده ایم. بحث مطالعاتی این طرح عظیم تا سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    5 1
    خوبه دریای خزر را هم می خوان خشک کنن