ایلنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: وقتی اعلام می‌شود یک نامزد به استناد ماده ۲۸ ردصلاحیت شده، یعنی اعتقاد شخصی و التزام علمی آن نامزد به اسلام دچار مشکل است؛ درحالی که اعتقاد و ایمان امری قلبی و غیرقابل تشخیص است.

علی مطهری با انتقاد از ردصلاحیت‌ گسترده نامزدهای انتخاباتی ازسوی شورای نگهبان، گفت: رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تاحدودی غیرطبیعی بود و استنادهایی که به‌عنوان دلیل ردصلاحیت اعلام شد، برای خیلی از افراد غیرقابل قبول است.

او گفت: هنگامی که اعلام می‌شود یک نامزد به استناد بند یک ماده ۲۸ ردصلاحیت شده، یعنی اعتقاد شخصی و التزام علمی آن نامزد به اسلام دچار مشکل است؛ مسئله اینجا است که اعتقاد و ایمان امری قلبی و غیرقابل تشخیص است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: چگونه می‌توان تشخیص داد که چه کسی به اسلام ایمان قلبی دارد و چه کسی ایمان ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام در خصوص اعتقاد دینی و ایمان تنها به شهادتین قائل است و فارغ از آن، هنگامی که از اعتقاد و ایمان صحبت می‌کنیم، درواقع درباره امری قلبی صحبت می‌کنیم که برای کسی قابل تشخیص نیست و نه من می‌توانم درباره ایمان شما اظهارنظر کنم و نه شما می‌توانید درباره ایمان بنده، نظری بدهید.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: درباره مساله التزام علمی به اسلام نیز هنگامی که چنین ادعایی راجع به کسی مطرح می‌شود، یعنی آن فرد مرتکب گناه کبیره مثل شرب خمر شده‌است و سوال اینجاست که چگونه می‌توان چنین ادعایی را ثابت کرد.

او با بیان این‌که نمی‌توان بی‌دلیل عدم احتراز صلاحیت افراد را به استناد بند یک ماده ۲۸ اعلام کرد، یادآور شد: این ادعا معانی بسیاری دارد و گاهی به یک روحانی اعلام می‌شود که به استناد بند یک ماده ۲۸ صلاحیت کاندیداتوری مجلس را ندارد و این درحالی است که آن فرد روحانی سال‌ها به عنوان امام جماعت گروهی از مردم نماز خوانده و مردم به او اقتدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد باید این مشکلات سریع‌تر حل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات رایزنی نمایندگان با رئیس مجلس حضور داشته یا خیر، گفت: در این جلسات شرکت نمی‌کنم و همان‌طور که در روز ثبت‌نام اعلام کرده‌بودم، اعتراض می‌کنم، اما التماس نمی‌کنم.

او گفت: دلایلم را در اعتراض به ردصلاحیتم به صورت مکتوب تقدیم شورای نگهبان کرده‌ام و آنها درصورتی که دوست داشته‌باشند به درخواست من رسیدگی می‌کنند و در غیر این‌صورت هم کاری از دست من ساخته نیست.

مطهری همچنین در واکنش به میزان تاثیرگذاری رایزنی‌های سیاسی برای تغییر در وضعیت ردصلاحیت‌شدگان، اظهار داشت: این رایزنی‌ها اتفاق مثبتی است و شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اجرای قانون، طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید در این مساله به‌طور جدی ورود کند و به غیر از رئیس‌جمهور، هر کسی که بتواند کمکی به حل این مشکل کند، باید تلاش خود را انجام دهد تا با انجام مذاکرات این فضا را تغییر دهد.

این نماینده مجلس بیان داشت: تمام این بحث‌ها برای بالابردن مشارکت مردم است و فکر می‌کنم با این وضعیت ردصلاحیت‌ها آن‌چه موردنظر رهبری درخصوص مشارکت حداکثری مطرح‌بود، محقق نمی‌شود بنابراین همه وظیفه دارند برای اصلاح این وضعیت تلاش کنند.

مطهری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این‌که آیا حاضر است برای دریافت تایید صلاحیت از نظرات انتقادی‌اش درخصوص بحث حصر عقب‌نشینی کند، تصریح کرد: همان‌طور که از ابتدا اعلام کرده‌ام، مساله حصر خلاف اصول سی‌ودوم تا سی‌وهفتم قانون‌اساسی است و باید اصلاح شود.

27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    4 1
    احسنت بر نو ای نماینده شجاع و خلف شایسته پدر شهیدت
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    1 2
    مگه هر کی روحانیه لزوما به اسلام التزام داره؟ خیر اینطور نیست نمونه اش کدیور و یوسفی اشکوری و ...
  • تقی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    1 0
    یکی به من بگه تکلیف این قوانینی که در مجلس محترم شورای اسلامی تصویب شده وحالا این نمایندگان صلاحیتشان تایید نشده چه میشود
  • علی A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    شما انسان محترم و مردی هستی
  • طبا IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    2 3
    چرا یک نمایند خودرا محق میداند همه ارکان نظامرازیرسوال ببرد ؟هم مدعی العموم هم مجتهد هم قاضی هم مفسر قانون اساسی و.....باشه
  • علیرضا A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    4 1
    فارغ از هر گونه جناح بندی سیاسی آقای مطهری تنها نماینده شجاع و با وجدان مجلس بودند که همواره با پشت کردن به منافع مادی و شغلی خود آنچه را که حق میدانستند با صدای بلند بیان می کردند و واقعا با بودن ایشان در مجلس احساس می شد که مجلس مردمی است نه فرمایشی
  • علي IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    64 5
    شما سروري شما تاييد صلاحيت از طرف مردم هستيد شير مادر حلال