ایسنا نوشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ترویج خودمراقبتی در جامعه گفت: اگر مردم به خاطر بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند به خاطر سیاست‌هایی است که می‌شد به نحو دیگری در مورد آنها تصمیم گیری شود.

دکتر سید حسن هاشمی در چهارمین کنگره خودمراقبتی و مراقبت از بیمار، درباره مفهوم خودمراقبتی در نظام سلامت، گفت: خودمراقبتی در موضوع سلامت به این معناست که انسان باید از خود و خانواده‌اش مراقبت کند که بیمار نشوند. این مسئله با سطح سواد، وضعیت اقتصادی کشور، رسانه‌ها و خوراکی که برای فکر و روح مردم فراهم می‌شود و همچنین جهل و جهالت رابطه مستقیم دارد.

وی افزود: شرایط ما در طول دهه‌های گذشته نسبت به قبل بهتر شده و سطح سواد ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی مهمترین کار در حوزه سلامت است که دولت و وزارت بهداشت باید انجام بدهند، گفت: اگر ما در این حوزه بتوانیم موفق شویم هزینه‌های نظام سلامت و معلولیت‌ها کاهش پیدا می‌کند و طول عمر مردم نیز افزایش پیدا می‌یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 50 درصد از مردم از ابتلای خود به پرفشاری خون خبر ندارند، ادامه داد: زشت است در کشوری مانند ایران، مهمترین عامل مرگ و میر، بیماریهای قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی باشد؛ چرا که هر دوی این بیماری ها قابل پیشگیری هستند، اما مردم هنوز از موادی استفاده می‌کنند که باعث آسیب به جسم و روح آنها می‌شود. همچنین اگر خود مراقبتی داشتیم، شاهد این تعداد کشته در جاده‌های کشور نبودیم .

هاشمی اظهار کرد: نکته مهم اینکه مردم باید به این باور برسند که بیش از دیگران لازم است از خود مراقبت کنند. اگر بخواهم شاخصی را در این زمینه معرفی کنم تعداد دندان‌های پوسیده دهان ایرانیان است. اگر مردم مراقب دندان‌هایشان باشند به بقیه موارد نیز نیم نگاهی می‌اندازند.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش جزمیتی وجود دارد که موجب می‌شود مسئولان وزارت بهداشت نتوانند فعالیت زیادی در آن حوزه داشته باشند، ادامه داد: ما چقدر قدر جمعیت 12 میلیونی دانش آموزان خود را میدانیم. بخشی از آموزش‌های مربوط به حوزه سلامت در مدارس انحصاری است که در دست آموزش و پرورش وجود دارد. اگر ما در دبستان به مسائل رفتاری و تربیتی فرزندانمان بپردازیم طبیعی است که در سنین بزرگسالی از آن بهره مند می شوند.

هاشمی تصریح کرد: این که تاکید ما بر میزان ورود آموزش‌های مربوط به خود مراقبتی به کتاب‌های درسی و دانشگاه‌ها مورد سوال است، همچنین اینکه چقدر حقوق شهروندی را در بیمارستان‌ها رعایت می‌کنیم و آموزش‌های مربوط به خود مراقبتی را به بیماران می‌دهیم نیز مهم است. ممکن است ادعای ما زیاد باشد ولی واقعیت خلاف آن باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر به این نکات مثل تغذیه و آموزش توجه نکنیم روی سعادت را نخواهیم دید. یا طول عمر کم می‌شود یا علیل می‌شویم و با معلولیت گذر عمر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر ما صحبتی می‌کنیم خودمان هم باید عامل آن باشیم. نمی‌توانیم به عنوان یک پزشک یا پرستار و ... به چیزی که می‌گوییم عمل نکنیم. همه را به کنترل وزن و ورزش و بهبود تغذیه دعوت کنیم ولی خودمان از آن بی بهره باشیم.

هاشمی تصریح کرد: قضاوت عمومی این است که آنچه می‌گوییم با آنچه عمل می‌کنیم متفاوت است. نظام سلامت در مسیر درستی حرکت می‌کند ولی فکر می‌کنم فرصت‌های خوبی را علیرغم همه تلاش‌هایی که بعد از انقلاب انجام شده از دست داده‌ایم.

وی افزود: در این حوزه دولت‌ها و مجالس آن طور که باید توجه کافی نداشتند. تلاش خود را کردند ولی جزو اولویت‌های آنها نبود. امیدواریم نظام سلامت و بحث سلامت مردم مورد توجه سیاستمداران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر مردم به خاطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند به خاطر سیاست‌هایی است که در گذشته می‌شد به نحو دیگری تصمیم گرفته شود، اظهار کرد: امروز شورای عالی سلامت امنیت غذایی می‌تواند تصمیم‌های موثرتری بگیرد. اگر راجع به آلودگی هوا نگران هستیم معلول تصمیم‌هایی است که می‌توانستیم بگیریم یا اینکه به غلط گرفته‌ایم.

هاشمی نقش صدا و سیما بر افکار عمومی و سلامت مردم را بسیار موثر دانست و گفت: من به عنوان یک عضو کابینه،‌ رئیس مجلس، رئیس جمهور و همه کسانی که تریبون دارند می‌توانیم در جهت بهبود سلامت مردم موثر باشیم و اول از همه نیز خود مراقبتی را از خود شروع کنیم.
47304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =