معدن طلای نزد رئیس جمهور ایران

تغییر تاکتیک های مخالفان روحانی مشخصا چه خواهند بود؟ به صورت دقیق مشخص نیست. اما دستکم در یک مورد می توان پیش بینی کرد هدف قرار دادن افکار عمومی و افزایش سطح انتظارات ملی ناشی از رفع تحریم ها در کوتاه مدت (صرف نظر از واقعیت تلخ حاکم براقتصاد صدمه خورده ایران ) یکی از مهم ترین برنامه های آنها خواهد بود. انتظاراتی که مخالفان احساس می کنند با معطوف کردن آنها از حوزه پایان یافته سیاست خارجی به حوزه های تازه شروع شده اقتصادی و اجتماعی می توانند شخص رئیس جمهور و تیم تکنو کرات نواندیش او را در انتهای کوچه یی بن بست گیر بیاندازند.

به نظر می رسد مخالفان رئیس جمهور ایران برای مقابله با او به آرامی در حال تغییر تاکتیک های خود هستند. تغییر تاکتیکی هایی که احتمالا ودر نهایت استراتژی رویارویی با او را همزمان در سطح و عمق افزایش خواهد داد. پس از توافق بسیار مهم اتمی ایران با جامعه بین المللی و برداشته شدن حیرت آور تحریم های این کشور،پرزیدنت روحانی ومحمد جواد ظریف وزیر خارجه او از مخالفان داخلی با تعبییر "دیگر بس است" خواستند برای آنچه توسط آنان "ضرورت توسعه کشور و مضرات ادامه کشمکش های بی مورد" توصیف شد، از تداوم شرایط کنونی دست بردارند. برای آرام کردن مخالفان بود یا انعکاس واقعیت درونی ؟ اما آقای روحانی طی 3 روز گذشته ترجیح داده و تاکید کرد" پیروزی به دست آمده نتیجه همدلی و همراهی همه قوای اداره کننده کشور بوده است".او روز 3 شنبه یا آور شد "همه قوا در این موفقیت سهیم بوده اند".تا آنجا که به سطوح اداره کننده کشور مربوط می شود درک مواضع و اظهارات رئیس جمهور ایران چندان مشکل نیست. خصوصا در بخشی که به پارلمان ایران و نقش حیرت آور رئیس پر قدرت و و اقع گرای آن علی لاریجانی در تایید سند موسوم به برجام در 11 اکتبر سال گذشته مربوط می شود.
اما این می تواند منعکس کننده همه واقعیاتی که رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه او با آن روبرو هستند نباشد.در واقع ما با این سوال روبرو هستیم که مخاطب یا مخاطبان سخنان رئیس جمهور ایران در سایر سطوح پایین ترچه کسانی هستند؟ و اظهاراتی از این دست تا چه حد می تواند آنها راآرام و نه الزاما همراه و همدل کند؟..پاسخ به این سوال بسیار سخت است. بیشتر به این دلیل که صحنه  سیاسی ایران ناشی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در 26فوریه در شرایط رقابتی تعیین کننده وخاصی قرار گرفته .با این تفاوت آشکارکه تحولات پیش رو عملا به رئیس جمهور و طیف وسیع هواداران وی در سطوح سیاسی و ملی و مردمی دست برتری غیر قابل انکار و تعیین کننده یی داده است. به باور بسیاری از ناظران سیاسی درست به همین دلیل است که در نحوه برخورد و مواضع اتخاذ شده مخالفان با توافقنامه اتمی و موضوع رفع تحریم ها که بعضا جنبه شخصی به خود گرفته ،نشان چندانی از مصالحه دیده نمی شود.آنها اکنون مشاهده می کنند تحت تاثیر این توافق تاریخی و بی نظیر، هواپیمای حسن روحانی و کابینه او با سوخت کافی، روی باند قرار گرفته  و  خود را برای یک پرواز طولانی بدون توقف آماده  کرده  است.

اینکه تغییر تاکتیک های مخالفان مشخصا چه خواهند بود؟ به صورت دقیق مشخص نیست. اما دستکم در یک مورد می توان پیش بینی کرد هدف قرار دادن افکار عمومی و افزایش سطح انتظارات ملی ناشی از رفع تحریم ها در کوتاه مدت (صرف نظر از واقعیت تلخ حاکم براقتصاد صدمه خورده ایران ) یکی از مهم ترین برنامه های مخالفان خواهد بود. انتظاراتی که مخالفان احساس می کنند با معطوف کردن آنها از حوزه پایان یافته سیاست خارجی به حوزه های تازه شروع شده اقتصادی و اجتماعی می توانند شخص رئیس جمهور و تیم تکنو کرات نواندیش او را در انتهای کوچه یی بن بست گیر بیاندازند.
آنها طی چند روزی که از اعلام برداشته شدن تحریم ها می گذرد مرتب از او سوال می کنند" آقای رئیس جمهور آثار رفع تحریم ها کجاست؟مردم که همچنان تحت فشار هستند و گرانی بی داد می کند!". اینکه چرا دولت کنونی ایران باید به یکباره و ظرف 72 ساعت پاسخگوی مجموعه عملکرد سالیان قبل، خصوصا سال های جنجالی و ماجراجویانه محمود احمدی نژاد باشد؟ نکته یی ست که به باور من از نگاه تحلیلی محافظه کاران مخالف رئیس جمهور ایران ،می تواند عملا افکار عمومی را در برابر او قرار دهد. ممکن است اشتباه کنند؛نمی دانم! اما بر اساس تحلیل های آنها که در رسانه ها و سخنرانی هایشان دیده و شنیده می شود این موضوع که "توده های مردم با مناسبات و ضروریات روزانه زندگی و بی صبرانه آینده را ازهم اکنون مطالبه می کنند" آنها را مترصد کرده عملا ودر یک سیکل چرخشی کوتاه مدت، دولت را نا کارآمد نشان دهند.
این نگاه مخالفان آیا درست است یاخیر؟ و در برابر موفقیت بزرگ پرزیدنت روحانی ،توده های مردم الزاما از همین زاویه دولت را قضاوت خواهند کرد؟نکته بسیار تردید آمیزی است. بسیاری از تحلیل گران امور ایران معتقدند اگر دولت حسن روحانی مانند موفقیت تاثیر گذاری بر افکار عمومی جهانی بتواند بر ضعف روابط عمومی خود و تاثیر گذاری بر افکار عمومی داخلی فائق آید، مطمئنا استراتژی محافظه کاران مخالف دولت و شخص رئیس جمهور به منطقی علیه خود آنان وارد عمل خواهد شد. بدون آنکه دولت هزینه یی برای آن پرداخت کند. آنچه که از سوی مخالفان انتظار آن میرود از هم اکنون با شتاب روز افزونی شروع شده. یکی از شناخته شده ترین مخالفان محافظه کار و سنت گرای رئیس جمهور روحانی روزگذشته در توصیف اقدامات دولت از هنگام تایید و پس از اجرای موافتنامه اتمی و رفع تحریم های بین المللی علیه ایران او را به جهت دهی بی مورد اما سیستماتیک افکار عمومی متهم کرده و گفته است" رئیس جمهور خوب بلد است چگونه افکار عمومی را راضی کند". البته او توضیح نمیدهد اشکال راضی کردن مردم توسط یک رییس جمهور ماهیتا چه ایرادی دارد؟البته با توجه به منظور نهایی این سخن مشخص است هدف چیست.چنین ادبیاتی در فرهنگ سیاسی معنای خاص خود را دارد وتنها محترمانه بیان شده،اما اگر دولت ایران و شخص رئیس جمهور اولا نتوانند برای اینگونه موضع گیری ها پاسخی روشن ارائه دهند و ثانیا در سطحی وسیع تر کنترل و متعاقبا واقعیات تکان دهنده اقتصاد ایران را به افکار عمومی منعکس و توضیح ندهند، بی شک در کوتاه مدت دولت تحول خواه حسن روحانی در برابر چالش های ناشی از ارتقاء سطح انتظارات عمومی قرار خواهد گرفت. من فکر میکنم صداقت کلامی حسن روحانی که عامل اصلی انتخاب وی توسط مردم ایران در سال 2013 گردید واکنون به حوزه صداقت عملی او منتقل ؛ معطوف و گسترش یافته ؛بزرگترین سرمایه یی است که حسن روحانی و دولت تحول خواهش لازم است از هم اکنون بهره برداری از آن را شروع کنند. آنها استفاده از این معدن طلا را برای چه زمانی نگه داشته اند؟.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IT ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 1
    که چی؟؟؟