تسنیم نوشت: رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی در اظهاراتی گفت که راه‌افتادن جنگ نه به‌نفع ایران خواهد بود و نه به‌نفع عربستان.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی، امروز ــ سه‌شنبه ــ در آستانه سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، اظهار داشت ایران به‌دلیل آتش‌ زدن سفارت عربستان در اوایل ژانویه، «باید معذرت‌خواهی کند».

الفیصل که در حال حاضر در سفر پاریس به‌سر می‌‌برد، گفت: «آنها (ایرانی‌ها) اولاً سمت ما بیایند و بگویند که به‌خاطر آتش زدن سفارت و پیامدهای آن عذرخواهی می‌کنند».

ترکی الفیصل که در دوره‌ای سفیر سعودی در واشنگتن بود، همچنین ایران را «به مداخله در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد».

این شاهزاده سعودی گفت: «راه‌اندازی جنگ به‌نفع هیچ‌یک از این دو کشور نیست».

پس از اینکه عربستان سعودی آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته و معترض عربستانی را اعدام کرد، این اقدام عربستان با واکنش‌هایی در سطح منطقه و جهان روبه‌رو شد. اعدام شیخ نمر النمر، خشم کشورهای اسلامی منطقه را به‌دنبال داشته است.

در ایران نیز در واکنش به اعدام شیخ النمر اعتراض‌های گسترده‌ای صورت گرفت که گروهی در تهران به سفارت‌خانه و در مشهد نیز به کنسولگری عربستان حمله کردند که به آتش سوزی در این مراکز منجر شد.

کارشناسان می‌گویند، عربستان سعودی از این مسئله برای جنجال آفرینی رسانه‌ای با هدف سرپوش گذاشتن به‌روی اعدام شیخ النمر و تبعات بین المللی آن استفاده کرد به‌گونه‌ای که در یک اقدام هماهنگ با چندین کشور از جمله بحرین و سودان روابط خود را با ایران قطع کردند و این مسئله برای چند روز به خبر رسانه‌های عربی تبدیل شده بود.

5050
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    67 3
    تو ایران یک عده خودسر سفارت آتش زدند که ارتباطی به دولت نداشتند و لی در جده دو مامور دولتی عربستان غلط زیادی کردند و همچنین در منا اگر فرض کنیم که فاجعه غیر عمدی بوده باز هم قصور از طرف نیروهای دولتی عربستان بود . حالا بازم ما باید عذرخواهی کنیم؟ رویی دارید شما
    • بدون نام ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      5 1
      اها يك عده خود سر كه ربطي به دولت ندارن. يعني من الان خودسرانه ميتونم برم يك ساختمان دولتي رو اتيش بزنم كسي هم باهم مقابله نكنه. دولت اگر ميخواست، چه بسا كه حفاظت از سفارت كشور ها وظيفه اش هست، ميبايست جلوي اين افراد رو ميگرفت.
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    51 10
    هر چی بیشتر می گذره بیشتر شک می کنم که این خودسر ها از طرف عربستان تامین مالی شده باشن . چون کمکی به عربستان کردن که باور کردنی نیست. خون نمر و حجاج و ... رو فنا کردن
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    35 4
    ترکی جان. اگه فکر کردی مثلا داری با کارت ایران بازی می کنی خیلی کور خوندی. ما زرنگتر از تو هستیم.
  • بدون نام ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    29 2
    اگر عربستان به خاطر حمايت از داعش و ارتش ازاد و احرارالشام و ديگر سَربُرها، در دادگاه لاهه حاضر بشه، و بخاطر اعدام شيخ نمر به شيعيان بگه غلط كردم ما از انها بخاطر سفارت عذرخواهي خواهيم كرد.
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    34 1
    برو بابا شما 500 تا ایرانی کشتین معذرت که نخواستین هیچ گفتین تقصیر خودتون بود.اصلا خوب کاری کردن.الکی هم اینقدر کلمه ی جنگ و حمله نظامی به کار نبرین چون خودتونم میدونین سوسک میشین،پس الکی تهدید نکن.
  • ناشناس A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 0
    این پول لعنتی نفت که این اعتماد به نفس بیش از اندازه به شما اعطا کرده تمام شدنی نیست جتی باتلاق یمن هم نتوانست گوشه ای از آن را هضم کند
  • محمد A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    3 0
    تهاجم، کشتار، تحریک، خودزنی، دم از صلح زدن. خوشحالم که مسئولین کل نظام به این جمع بندی رسیدند که نمیتوان به این حکام دل بست و باید به فکر کشور خودمان باشیم و مانند دیگر کشورها بر اساس منافع و نه اخلاقیات و نیت خوب رفتار کنیم.
  • بی نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    3 1
    بنده مخالف جنگ هستم اما از دید من که ادم صلح طلبی هستم عربستان یک جنگ به ما بدهکاره حالا این بدهی ممکنه امسال تسویه بشه یا 100 سال دیگه ولی این بدهی وجود داره دلایل : 1حمایت و پشتیبانی از صدام برای حمله به ایرانپشتیبانی کامل صدام برای زدن شهرهای ایران. به شهادت رساندن هزاران ایرانی در جنگ تحمیلی بصورت غیرمستقیم 2قتل عام حجاج ایرانی مردادماه سال 66 3کشتار حجاج ایرانی مهرماه 94 4قتل عام دیپلمات های ایران در مزار شریف و خبرنگار ایرانیتوسط گروه طالبان مورد حمایت عربستان 5انفجار سفارت ایران در لبنان و کشته شدن ده ها نفر توسط ماجد الماجد و گروه های وابسته به عربستان سعودی 6پشتیبانی کامل از گروه های مخالف ایران و تروریستهای ضد ایرانی
  • بی نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 1
    7تلاش برای ضربه زدن به منافع ایران از طریق خرید افراد در سازمانهای بین المللی 8کاهش قیمت نفت با افزایش عرضه و تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران 9پشتیبانی و حمایت از گروه های تروریستی و ایجاد هزینه برای ایران با بوجود اوردن طالبان القاعده داعش و سایر گروه های تروریستی ریز و درشت لذا از هر بعدی نگاه می کنم وقوع یک جنگ بین ما و عربستان اجتناب ناپذیره بازم تاکید می کنم بنده صلح طلب هستم ولی واقعیت چیز دیگری است. امیدوارم که عربستان سر عقل بیاد و مانع از این بشه که وقوع این جنگ حتمی بشه
  • بی نام A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    1 1
    خوب کردن