رییس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش 40 درصدی دستمزد کارگران توضیح داد.

مریم فکری
فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرگزری خبرآنلاین درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش 40 درصدی دستمزد سال 1395 کارگران اظهار داشت: «دولت تصمیم دارد در سال آینده رویکردی در جهت نزدیک شدن حقوق‌ها به عدالت‌مزدی را داشته باشد.»

وی با بیان این‌که بحث خصوصی‌سازی و واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی هنوز اجرا نشده و دولت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در کشور شناخته می‌شود، تصریح کرد: «بر همین اساس، دولت وزنه سنگینی در تعیین دستمزد دارد.»

رییس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به افزایش 40 درصدی حقوق‌ها، عنوان کرد: «همان‌طور که می‌دانید، آقای نوبخت درباره بازنشستگان و شاغلان گفته است که آن‌هایی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده و حداقل حقوق در سال آینده دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیست، بلکه یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین این اتفاق برای حقوق‌های پایین 750 هزار تومان و حداقل حقوق‌هاست.»

توفیقی متذکر شد: «این توقع وجود دارد که دولت این نگرش را در حوزه کارگری نیز داشته باشد و این اتفاق در این حوزه هم بیفتد که لبته ما باید ببینیم چطور می‌توانیم برای این موضوع راهکار پیدا کنیم.»

وی افزود: «ماده 41 قانون کار می‌گوید که حداقل مزد كارگران با توجه به درصد تورمي كه از طرف بانك مركزي اعلام مي‌شود، باید تعیین شود. همچنین در بخش دیگری از این ماده قانونی آمده است که حداقل مزد بدون آنكه مشخصات جسمي و روحي كارگران و ويژگي‌هاي كار محول شده را مورد توجه قرار دهد، بايد به اندازه‌اي باشد تا زندگي يك خانواده، كه تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمي اعلام مي‌شود، را تامين کند.»

رییس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت: «به اعتقاد ما نمایندگان کارگری، یکی از دلایل اصلی رکود در کشور، همین کاهش قدرت خرید و عدم توجه به ماده 41 قانون کار است؛ چراکه قانون می‌گوید دستمزد باید به‌گونه‌ای تعیین شود که زندگی یک خانواده تامین شود.»

توفیقی با بیان این‌که در حال حاضر مراکز آماری، متوسط خانوار را حدود 3.5 اعلام کرده‌اند، افزود: «نیازهای خانوار و سبد هزینه خانوار مشخص است و بهداشت، خوراک، آموزش، پوشاک و... از جمله این موارد است.»

رییس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران تصریح کرد: «با توجه به نگرشی که نماینده دولت داشته، باید در شورای عالی کار نیز راجع به آن صحبت کرد؛ به طوری که ببینیم سیاست‌گذاری دولت در این زمینه چه خواهد بود.»

توفیقی عنوان کرد: «ما معتقدیم و اصرار داریم بر این مساله که چون قرار است عدالت در کل کشور وجود داشته باشد و عدالت همگانی است و فقط شامل قشر خاصی نمی‌شود، باید افزایش دستمزد شامل حال کارگران نیز شود؛ وگرنه این موضوع باعث ایجاد شکاف و طبقه‌بندی جامعه خواهد شد.»

وی متذکر شد: «دولت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما، سیاست و خط مشی خود را در قبال کارگران باید اعلام کند و در شورای عالی کار راهکاری در این خصوص پیدا شود.»

رییس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران ادامه داد: «اما این خبر را نوید خوشی می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم و این می‌تواند باعث بهبود قدرت خرید کارگران شود.»

توفیقی خاطرنشان کرد: «وقتی قدرت خرید جبران شود، تقاضا در بازار تحریک می‌شود و در کنار آن، عرضه نیز افزایش می‌یابد و رکود از بین می‌رود.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    فقط خواهشا مثل قبل نشه که هزار تومن بزارن روی حقوق ها و صدها هزار تومن بیاد روی مخارج خانوار... به فکر کاهش گرانی باشند بهتره تا افزایش دستمزد ها، این طوری مردم هم راحت ترند...
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      106 4
      کاهش گرانی رو که بیخیال چون باید ارزش پولمان جایگاه سال 84 رو بدست بیاره که مگه خوابشو ببینیم تنها میشه با افزایش حقوق به میزان سالهایی که کم داده اند نه بیشتر بشه قدرت خرید کارگران را افزایش داد و از رکود خارج شیم
  • میرزایی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    140 2
    من از صحبت های شما فهمیدم که مشکلات و معضلات رو میبینید فقط نمیدونم چرا اقدامی نمیشه شما که میدونید تورم زیاده پس چرا تا حالا کاری نکردید .
  • محمد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    178 5
    این چهل درصد آخرش به پانزده درصد ختم خواهد شد .
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      43 22
      40 درصد افطایش دستمزد به معنی تورم بسیار سنگینی است که در سال آینده گریبانگیر مردم خواهد شد. منظر باشید...
    • امید A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
      0 0
      اقای بی نام شما اگر حقوق بگیر هستید میتونم بپرسم چقدر درامد ماهیانه دارید
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    54 4
    مگه میشه؟ مگه داریم ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    44 8
    عادلانه اش اين هست كه نموداري افزايش ها صورت بگيرد پايين ها 40 و بالا ها 2520 تا اين همه اختلاف طبقاتي هم در سطح كارگر . هم در سطح كارمند از بين برود
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      11 13
      2520 چيه؟
  • بی نام RO ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    55 3
    حالا خواهشا از نماینده کارفرما هم بپرسید می گوید رکود هست حقوق اضافه نشود که واقعا هم را ست می گوید بعد می گوید فقط 4درصد اضافه بشود و در یک جلسه که با حضور سه نماینده بر گزار می شود که بابت این جلسه چند میلیون حقوق می گیرنند نماینده کارفرما می گوید یک درصد نماینده کارگر می گوید 39 کارفرما 3درصد نماینده کارگر می گوید 32درصد آخرش جلسه که چهار ساعت طول کشید نماینده دولت می گوید 15دردصد تمام
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    60 4
    کارفرمایان پیمانکاران قبول نمی کنند
    • علی A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      40 15
      حتما قبول نمی کنند چون که تمام درآمدشان از خون جکر شدن کارکران هست
  • هما A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    41 41
    شما به درصدش فکر میکنین از دید کارگری و من به کم کردن تعداد کارگرها ، از دید کارفرما تو این تورم و بازار داغون مگه چقدر درامد داریم که هی حقوق کارگرها رو زیاد میکنین. فکر میکنین من کارفرما سرگنج قارون نشستم؟ خب منم تعداد کارگرهام رو نصف میکنم. حقوقی که به دو نفر میدم رو، به یکنفر میدم
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      53 10
      واقعیت اینه که کارفرمایی که نتونه حقوق واقعی به کارکنانش بده و در ضمن سودی هم واسه خودش بمونه یک کارفرمای ورشکسته ست.شما تعدیل نیرو کنید یعنی کاهش کار چون یک نفر قانونا نمیتونه اندازه دو نفر کار کنه.بنابراین فرضا اگر شمت یک شرکت هستین شرکت شما با تعدیل نیرو به طور خودکار حجم عملیاتش هم باید کاهش پیدا کنه.خلاصه اینکه به نظر من تعدیل نیرو بشه ولی در مقابل درآمد کارکنان افزایش پیدا کنه بهتر از اینه که تعدیل نیرو نشه ولی کارکنان نون بخور و نمیر بگیرن چون در هر صورت اونی که تعدیل شده تلاشش رو بیشتر میکنه تا یه جای دیگه جذب بشه.و اگر نشد دولت وقتی این همه بیکار ببینه مجبور میشه با وضع قوانین و بودجه مشکل رو برطرف بکنه.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      29 9
      شما کارفرماها که کلا از شریط موجود کاملا سواستفاده میکنید چون نیروی کارزیاده حتی یارو که بازنشست شده به خاطر مشکلات اقتصادی حاضره با نصف حقوق براتان کارکنه بدون بیمه به کارگرتان تا دلتان بخواد فشار میارید اضافه کارشو نمیدید مرخصی که با خواهش و التماس و منت گذاشتن دیگه چی میخواید از سهم سود تولیدتان کمتر از ده درصدشو به کارگر میدید درحالی که در کشورهای دیگه این میزان به 50درصد شاید برسه فقط بدان من کارگر اگه توان خرید داشته باشم برای شما کارفرما خیلی بهتره میتوانم محصولاتتان را بخرم
  • مسعود A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    24 16
    تامین افزایش درآمد 40 درصدی بخش خصوصی بر عهده کیه؟ مگه با توجه به رکود موجود و عملکرد و حسن توجه دارایی و تامین اجتماعی و بانکها به بخش خصوصی، دیگه بخش خصوصی برای افزایش دستمزدها نفس هم دارد؟ تنها راهی که میتوانند استفاده کنند تعدیل 40 درصد از نیروهاست تا بتوانند افزایش 40 درصدی را جبران کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      23 2
      مگه سهم مزد از هزینه های شما صد در صد هست که برای 40 درصد افزایش مزد 40 درصد افزایش درآمد لازم دارید؟ شایدم مثل مسافرکش ها حساب میکنید که هر وقت بنزین 100 تومن گرون میشد کرایه هر نفر رو پانصد تومن اضافه میکردند
    • مسعود A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      12 30
      من کارفرما حاضرم به هر نسبتی که افزایش در آمد داشتم افزایش مزد بدم و به هر نسبتی که کاهش در آمد داشتم کاهش مزد بدم؟ شما کارگر محترم یا مدافع محترم جامعه کارگری که ریاضیت خوبه و مثال نغز میزنی حاضری؟
    • بی نام GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      9 21
      جناب بینام 13:36:23 یکی از سنگین ترین هزینه های تولیدی عرض کردم تولیدی در شرکت های خصوصی همین حقوق و دستمزدهای نیروهای کار هستش. توی ایران کارگران نهایتا 11 ماه کار میکنند و برای 15 ماه حقوق دریافت میکنند بماند از بهره وری پایین نداشتن تعهد کاری و هزاران هزار مسائل و مشکلات دیگری که کارفرما به خصوص بخش خصوصی با اونها دست به گریبانه. هیچکس نمیگه که اون کارفرما ایده داشته عرضه داشته توانایی داشته زحمت کشیده سرمایه گذاری کرده و برای یک عده "َشغل" ایجاد کرده. به جای اینکه دستت درد نکنه بشنویم فقط فحشه و نفرین. عرضه دارید برید شما هم "کار" ایجاد کنید و ارباب خودتان باشید و رعیت خودتان.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    38 4
    خرج که از کیسه مهمان بود ، حاتم طایی شدن آسان بود دولت اگر ادعای عدالت داره فکری برای کارمندان جیره خوار خودش بکنه کارگران قطعا با این تصمیمات ابن الوقت دولتی آسیب های بیشتری می بینند / پیمانکاران و صاجبان کارخانجات یا تمکین نمی منند و کارگران را اخراج می کنند و یا به انحاء مختلف قانون را دور می زنند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    24 23
    ترا خدا دستمزد ها را زیاد افزایش ندهید فقط باعث بی کاری امثال من میشه،جوری افزایش بدید که نه سیخ بسوزه و نه کباب
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      13 21
      من خودم یه کارفرما هستم، فکر نکنید که کارفرماها تو عیش و نوش هستن، با این رکود همین مقدار حقوق رو هم به زور میدیم، من یکی که اگه 40 درصد بخواد به حقوق کارگز اضافه بشه تعطیل میکنم و به کارگرام میگم خدانگهدار
  • مجتبی A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    35 8
    کارگری که برات کارمیکنه باید حقشو بدی
    • بی نام RO ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      1 0
      حقشو باید بدیم به شرط اینکه ما هم بتونیم 40افزایش نرخ داشته باشیم.من 3 تا کارگر دارم فقط دارم ماهی 1 میلیون تومان پول بیمشون رو میدم.وقتی نتونم افزایش نرخ داشته باشم قطعا تعدیل نیرو میکنم.دولت از کیسه خلیفه میبخشه.میخواد از الان واسه جمع کردن رآی اینکارارو میکنه.بهتر اینه که جلو تورم رو بگیرن
  • مهرداد محمودی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    23 4
    در بخش دولتی امکان افزایش 40 درصدی یا بیشتر با توجه به رفع تحریم ها و آزاد شدن پول ها بلوکه شده و افزایش تولید و فروش نفت هست ولی در بخش خصوصی که کارفرما با رکود بازار مواجه است و هنوز تولید و یا خدمات به آنصورت راه نیافتاده ممکن است مخالفت شود و در این حالت دولت باید کمک حال بخش خصوصی شود تا آنها هم بتوانند پا به پای بخش دولتی افزایش حقوق بحق کارگر و کارمند را که زیر بار گرانی و تورم کمر خم کرده اند را تحقق بخشند. فقط قربونت بشرطی که یه جایی عده ای دوباره از دیوار بالا نروند...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    14 2
    باید نظارت بر بازاری ها باشه تا کمتر کارگر بیچاره رو تیغ بزنند وگرنه با افزایش حقوق کارگران بازاری ها هم اجناس رو گرون میکنن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    24 0
    هم کارگر و هم کارفرما در ایران دچار مشکلات اقتصادی هستند و عاملان این وضعیت دلالانی هستند که از برخی خلا های قانونی در کشور سوء استفاده میکنند
  • سیامک زند A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    13 14
    اگه بشه چهل درصد از الان باید منتظر تعطیلی گسترده ی کسب وکار ها باشید چون واقعا صاحبان کسب و کار بعد از اینمه سال سختی و خرج از جیبشان دیگه تحمل افزایش هزینه ندارند . کاش می گذاشتند حداقل رونق برگردد کارفرمای بینوا هم کمر راست کند بعد
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    18 8
    افزایش بی زابطه حداقل حقوق باعث می شود پرسنل بعضی ازکارخانه جات دولتی که به لطف اضافه کاریهای انچنانی حداکثر بیمه راپرداخت کرده وحقوق بازنشستگی سرسام اوری میگیرند چون حداکثر حقوق یعنی هفت برابرحداقل حقوق را میگیرند وباعث ایجادفاصله بیشتر وهمچنین ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی شده وباعث ضر زیان همه می شوند باید افزایشها به صورت معیشتی وجنبی باشد اماربعضی ازشرکتهای تابعه وزارتخانه هاراببینید چه حقوقهایی میگیرند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    18 3
    اخر 15درصد میزارن رو حقوق 40درصد رو گرانی مخارج.
  • بی نام GB ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    22 0
    اگر تورم ثابت نگه داشته شود اتفاق خوبی است ...
  • مرتضی A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    33 0
    الکی جو ندهید... هر سال این موقع صحبت این افزایش حقوق 40 درصدی میشود ولی آخر سر ده درصد به زور افزایش پیدا میکنه ...
    • توهم IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
      14 0
      صدرصد موافقم ازاین توهمات زیاد مزنند
  • امیراسد A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    8 0
    افزایش دستمزدها بدون توجه به نظارت دستگاه های نظارتی که سیستم کاسبی اقتصاد ما از آن گریزان است، جز تورم و گرانی چیز دیگری نصیب ملت نمی کند. البته این مدل از قبل از انقلاب رواج داشته است که تا دولتها تصمیم می گیرند چیزی به حقوق کارمندان اضافه کنند، کاسبان محترم فی الفور و خیلی قبل از اجرایی شدن آن اضافه حقوق، قبرش را کنده بودند...
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    12 1
    من باز نشسته دولتم ازخبراضافه شدن دستمزد کارگران بحدی خوشحال شدم که نپرس
  • صالحی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    8 10
    سلام . ما کارگران دلار بشود 1000تومان بیشتر خوشحال میشویم تا اینکه دستمزدمان افزایش پیدا کند چون افزایش کاذب است . به دلیل اینکه تمام قیمتها به دلار بستگی دارد . در نتیجه ارزش پول ملی مان بالا میرود . یعنی 500هزار تومان دستمزد برابر 1500000هزارتومان است