پرونده شهر تاریخی یزد هفته گذشته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارسال شد تا مرکز میراث جهانی یونسکو پس از ارزیابی پیشنهاد ایران، تصمیم نهایی خود را در اجلاس سال 2017 نسبت به جهانی شدن بافت تاریخی یزد اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در این رابطه خبر داد که پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به همراه پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پس از دو سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان این سازمان به یونسکو ارسال شده است.
محمد حسن طالبیان افزود: یزد نخستین شهر تاریخی و فرهنگی ایران است که پرونده آن با کمک و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد و همچنین مسئولان دستگاه‌های شهری تهیه و تدوین شد.

طالبیان گفت: پرونده شهر تاریخی و فرهنگی یزد از مدت ها پیش در جریان بود و این پرونده با همکاری تمامی ارگان‌ها آماده و برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی، پرونده ثبت جهانی یزد نیز همچون پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پیش از فوریه تحویل کمیته میراث جهانی یونسکو شد تا در چرخه بررسی و ثبت جهانی قرار بگیرد.
وی افزود: یزد یکی از شهرهای مهم حاشیه کویر در ایران است که خلاقیت و ابداعات فراوانی در طول تاریخ از قرن 4 هجری تا قرن 14 به مدت بیش از هزار سال در آن مشاهده شد. بافت تاریخی یزد همچنین نسبت به دیگر شهرهای کشور از سلامت بیشتر و مدیریت نسبی قابل قبولی برخوردار است. بافت خشتی آن نیز وسعت زیادی دارد و بسیاری از ارزش‌های معماری و شهری خود را تا به امروز حفظ کرده است. همین دلایل موجب شد این شهر به عنوان کاندیدای ثبت جهانی انتخاب شود.

طالبیان در توضیح ارزش‌های تاریخی و منظر فرهنگی شهر یزد افزود: منظر فرهنگی شهر یزد کمتر تحت تأثیر تأسیسات مدرن قرار گرفت و در نتیجه پس زمینه طبیعی شهر و تمامی مناره‌ها، مساجد، میادین، محلات، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، آب انبارها و قنات‌های این شهر ساختار ایرانی ـ اسلامی خود را حفظ کردند و یزد اکنون به نسبت دیگر شهرها الگوی شهر ایرانی - اسلامی است.
او با اشاره به اینکه با ایجاد قنات، شهر یزد در طول تاریخ قابل سکونت شد افزود: معماران و استادکاران یزدی معماری منحصربه فرد در خانه‌ها، بازار و فضاهای عمومی برای آسایش ساکنان سرزمین ایجاد کردند و تنوعی از معماری را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در خصوص همخوانی شهر یزد با محیط زیست و اقلیم آن منطقه گفت: انرژی پایدار و جایگزین در شهر یزد اهمیت بسیار دارد و مصالح به کار رفته در ساخت بناهای این شهر با محیط زیست همگون است و معماران توانسته‌اند از انرژی باد، خاک و آب به زیبایی در این شهر بهره بگیرند.

طالبیان با تأکید بر اینکه شهر یزد برای آینده ایران و توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد افزود: معماران یزد روی زمین، در زیر زمین و حتی بام‌های این شهر توجه ویژه‌ای به زیبایی و کاربری بناهای ایجاد شده داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =