ایسنا نوشت: نماینده موقت مقیم سازمان ملل در ایران از تدوین و اجرایی شدن دو پروژه جاری در تالاب‌ها در طول هشت سال گذشته خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در سه منطقه ارومیه، پریشان و شادگان صورت گرفته و اکنون بسیار خوشبختیم که اعلام کنیم تلاش‌های ما برای احیای هفت تالاب به نتیجه رسیده است.

امانیام مورالی صبح امروز (سه شنبه) در همایش روز جهانی تالاب‌ها که با شعار "تالاب‌ها برای آینده ما، معیشت پایدار" و با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، گفت: 47 سال پیش افتتاح کنوانسیون رامسر در میان ترانه‌های مدیترانه در ایران جشن گرفته شد و در طول این مدت دولت ایران و سازمان محیط زیست این کشور به بخش قابل توجهی از تعهدات خود نسبت به این کنوانسیون (UNDP) پای‌بند بوده و کمال همکاری را داشته است.

وی با تأکید بر اینکه از روز نخست تشکیل کنوانسیون رامسر مسأله بهره‌برداری نامطلوب از تالاب‌ها دغدغه اصلی گردآورندگان بوده است، افزود: بسیار پیشتر از اهداف هزاره سوم و توسعه پایدار و حتی یک سال قبل از نشست معروف استکهلم، در رامسر این مسائل و دغدغه‌های زیست محیطی مورد توجه بوده‌اند.

نماینده موقت مقیم سازمان ملل در ایران با اعلام اینکه اکنون 168 کشور و بیش از 2000 تالاب تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار دارند، گفت: همه ما در پی انجام وظایف خود نسبت به تالاب‌ها هستیم و از این بابت لذت می‌بریم، با این وجود سؤال اساسی اینجاست که حسن حضور تالاب‌ها برای ما چیست؟

مورالی در پاسخ به این سؤال، تصریح کرد: تالاب‌ها آب را تصفیه کرده، از سیل و خشکسالی جلوگیری می‌کنند و فضای مناسب همه اهالی محلی و جانوران میهمان خود فراهم می‌کنند. لیست خدمات تالاب‌ها پایان‌ناپذیر است و به طور کلی آن‌ها قابلیت تأمین معیشت برای مردم محلی را دارند و از مهاجرت افراد ساکن به محیط‌های شهری و افزایش معضلات شهرنشینی جلوگیری می‌کنند.

وی با اعلام این هشدار که خشکی و گرما در اقلیم جهانی ایران را تهدید می‌کند، اضافه کرد: باید برای حفظ و صیانت از تالاب‌ها تلاش کرد، بر همین اساس و در راستای سابقه کاری طولانی دولت و سازمان محیط زیست ایران با UNDP قوانین و استراتژی‌های جدیدی برای حفاظت از تالاب‌ها از طریق تقویت حفظ مالکیت بر آن‌ها ایجاد شده است.

نماینده موقت مقیم سازمان ملل در ایران از تدوین و اجرایی شدن دو پروژه جاری در تالاب‌ها در طول هشت سال گذشته خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در سه منطقه ارومیه، پریشان و چادگان صورت گرفته و اکنون بسیار خوشبختیم که اعلام کنیم تلاش‌های ما برای احیای هفت تالاب به نتیجه رسیده است.

مورالی همکاری دولت ژاپن برای برنامه‌ریزی جهت اجرای پروژه کشاورزی پایدار در راستای حفاظت و احیای دریاچه ارومیه را اقدامی سخاوتمندانه از سوی این کشور خواند و ادامه داد: علاوه بر این سطح گسترده‌ای از ذی‌نفعان حوضه آب و تالاب از جمله جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و رهبران مذهبی در ایران برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه احیای تالاب‌ها در کنار یکدیگر بسیج شده‌اند.

وی در عین حال از اجرای پروژه مناریت در راستای توسعه مدیریت منابع طبیعی برای احیای هامون در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: همه باید در سطح کره زمین برای احیای تالاب‌ها، این اکوسیستم‌های مهم حیاتی در کنار یکدیگر و با هم تلاش کنیم.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =