ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه در گفت: توافق شد این دو گروه نیز در مذاکرات سوری ها در ژنو حضور داشته باشند اما این به معنای قانونی بودنشان و پذیرش آنان نیست.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اماراتی خود در ابوظبی درخصوص دو گروه تروریستی جیش الاسلام و احرار الشام گفت: توافق شد این دو گروه نیز در مذاکرات سوری ها در ژنو حضور داشته باشند اما این به معنای قانونی بودنشان و پذیرش آنان نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو از آغاز مذاکرات سوری در ژنو استقبال می کند و معتقدیم که فقط سوری ها می توانند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.

لاوروف در خصوص شرکت افرادی از گروه تروریستی جیش الاسلام و احرار الشام در سوریه دراین مذاکرات نیز گفت: توافق شد این ها نیز در مذاکرات سوری ها در ژنو حضور داشته باشند اما این به معنای قانونی بودن این دو گروه و تروریستی نبودن آن ها نیست. ما موافقت کرده ایم که اگر این افراد در مذاکرات سوری شرکت کنند باید بدون نمایندگی از جیش الاسلام و بطور شخصی در مذاکرات حضور بیابند و شرکت این ها به این معنی نیست که روسیه آن ها را گروه معارض سیاسی سوری می داند زیرا مقام های روس بارها مخالفت کشور را خود با شرکت این گروه های تروریستی در مذاکرات سوری اعلام کرده اند.

وزیر خارجه روسیه افزود: شرط حضور افرادی از این دو گروه درمذاکرات ژنو، پذیرش قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره سوریه بود که در دسامبر گذشته تصویب شد و طرف های بین المللی توافق کردند در صورتی این ها در مذاکرات گروه های سوری در ژنو شرکت کنند که تمامی بندهای قطعنامه 2254 شورای امنیت و از جمله دست برداشتن از فعالیت های تروریستی وپایبندی به اصل یکپارچگی ارضی سوریه را بپذیرند.
وی در ادامه گفت: عملیات سیاسی در سوریه باید دقیق وشامل همه گروه های جامعه باشد و حضور افرادی از گروه های جیش الاسلام واحرار شام در مذاکرات ژنو به معنای به رسمیت شناخته شدن آن ها از سوی مسکو نیست زیرا این دو گروه تروریستی هستند.

لاوروف افزود : در مورد آنچه که به شرکت کنندگان در مذاکرات سوری مربوط می شود بر این باوریم که هیات معارضان سوری در مذاکرات باید شامل تمام گروه های سیاسی معارض سوریه شود.
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود با ابراز تاسف از این که معارضان سوری نتوانستند هیات واحدی را برای مذاکره به ژنو اعزام کنند، اظهار داشت: این مذاکرات بسیار مهم و سرنوشت ساز است.
وی ادامه داد: امیدواریم که مذاکرات ژنو به کسب توافق میان دولت و گروه های معارض سوری منجر شود.
وزیر خارجه روسیه در خصوص فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز گفت : ما به تلاش های استفان دی میستورا اعتقاد داریم وامیدواریم مذاکرات میان طرفین با حسن نیت انجام شود.

 باید بر خارج کردن مردم سوریه از وضعیت غمبار کنونی تمرکز کرد

از سوی دیگر شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: باید ما بر محور خروج مردم سوریه از مشکلات متمرکز شویم .
شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات خواستار تمرکز بر نجات دادن مردم سوریه از وضعیت کنونی و دست برداشتن از سرزنش گروهی خاص تاکید کرده و گفت این کارها سودی به مردم سوریه نمی رساند.
شیخ عبدالله بن زاید در کنفرانس مطبوعاتی امروز سه شنبه با سرگئی لاوروف همتای روسی خود افزود:موضوع سوریه بسیار مهم است ، امروز کارها پیچیده شده ومتاسفانه شمار قربانیان رو به افزایش است ، امیدهایی برای کاربا هم جهت پایان دادن به این وضعیت وجود دارد.
وی در ادامه گفت: باید بر خروج مردم سوریه از بحران مصیبت بار متمرکز شویم، باید به سرزنش های طرفین که به درد مردم سوریه نخواهد خورد پایان دهیم .
مذاکرات ژنو برای حل و فصل مسائل سوریه از چهار روز پیش تحت نظارت استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه جریان دارد و در چارچوب آن ٬هیات رسمی دمشق و گروه های معارضان سوری شروع به مذاکره با یکدیگر کرده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =