ایسنا نوشت: روزنامه الوطن مصر مدعی شده که معاون صدام که پیشتر اخباری از کشته شدنش در حمله‌ای در استان صلاح الدین عراق منتشر شده بود، زنده است و برای نخستین بار با این روزنامه گفتگو کرده است.

عزت الدوری، معاون صدام و یکی از مهمترین مهره‌های نظام سابق عراق است که از سوی آمریکا و دولت عراق تحت تعقیب بود. هر از گاهی شایعاتی درباره کشته شدنش منتشر می‌شود. حتی آخرین بار خبر کشته شدن وی طی درگیری‌هایی در استان صلاح الدین عراق منتشر شد و آزمایش دی ان ای وی نیز نشان داد که فرد کشته شده عزت الدوری است.

اما اکنون روزنامه الوطن مصر مدعی است که عزت الدوری زنده است و با این روزنامه طی دو ماه اخیر مصاحبه داشته است. عزت الدوری در بخش اول مصاحبه خود با این روزنامه درباره اوضاع جهان عرب پس از گذشت 13 سال از حمله آمریکا به عراق صحبت کرده است.

روزنامه الوطن مصر نوشته است که از حدود یک سال پیش دنبال گرفتن مصاحبه‌ای با عزت الدوری بوده و بالاخره از طریق یکی از واسطه‌های بعثی این مصاحبه را انجام داده است.

عزت الدوری در این مصاحبه عملیات "طوفان قاطع" به رهبری عربستان در یمن را ستود و گفت:‌ ما بر ائتلاف طوفان قاطع به رهبری عربستان حساب باز می‌کنیم و باید جرقه نخست انقلاب بزرگ جهان عرب برای آزادی ملت خود و استقلال آن و بیرون راندن و مقابله با تجاوز ایران باشد.

وی گفت: طوفان قاطع عدم احساس مسئولیت برخی حکام عرب در قبال ملت‌شان، شکست و بی‌اعتمادی آنها را از بین برد و اعتماد نسبت به اقدام جمعی و ملی و تأثیر آن را احیا کرد.

الدوری گفت: ما در عراق، حزب بعث و مقاومت و مخالفان با تمامی آزادگان ملت هستیم و موضع بی‌مسئولانه حکام عرب در قبال عربستان در بحرانش با ایران را شدیدا سرزنش می‌کنیم و حتی این موضع را محکوم می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم فورا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کنند.

معاون صدام در این مصاحبه از آمریکا و انگلیس خواست که اگر در اعترافشان به انجام جنایت در حق عراق صادق هستند پس باید رسما از مردم عراق عذرخواهی کرده و به آن‌ها غرامت بپردازند و برای خارج کردن ایران و شبه نظامیانش از عراق و بازگرداندن آن به مردمش تلاش کنند.

الدوری در اظهاراتی وقیحانه مدعی شد: ایران گرایش نژادی خود علیه امت عربی را برملا کرد. اقدامات امروز ایران نشان می‌دهد که این کشور دنبال تسلط کامل بر عراق، سوریه، یمن، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای به دست آوردن منابع انسانی و اقتصادی آن‌هاست تا به این ترتیب به عمق جهان عرب ما لشگرکشی کند و به جهان اسلام نیز نفوذ کند. ایران امروز بر عربستان به عنوان بزرگترین و قویترین کشور عرب حوزه خلیج فارس متمرکز شده است. کشوری که مهمترین مقدسات ما در آن قرار دارد و سیطره بر این کشور یا تجزیه آن به یکی از مهمترین اهداف استراتژیک ایران تبدیل شده است.

وی ادعا کرد: ایران پس از اینکه محاصره جبهه شرقی عربستان را تکمیل کرد حوثی‌ها را به حرکت درآورد تا بر قدرت در یمن سیطره یابند تا جبهه فشار دیگر و خطرناکی را در جنوب عربستان ایجاد کنند اما عربستان نقشه ایران را در زمان مناسبی برملا کرد و ائتلاف طوفان قاطع را به راه انداخت.

الدوری درباره دست داشتن غرب در منطقه گفت: غرب در باتلاق عراق و پیامدهای آن در جهان عرب تا بناگوش غرق شده است. نه امروز بلکه از زمان سایکس پیکو که طرحشان شومشان را بری تجزیه جهان عرب به کار گرفتند.

الدوری درباره داعش نیز گفت: من در سخنانم به مناسبت آزادی نینوا و صلاح الدین گفتم، من به نیروهای ارتش نقشبندیه و فرماندهی عالی و تمامی نیروهای مسلحی که با بعث مرتبط هستند درود می‌فرستم. بعد گفتم که نیروهای "ارتش اسلامی" و "گردان‌های انقلاب بیستم" و "جیش المجاهدین" و "انصارالسنه" که همگی عضو بعث هستند ارتش متجاوز را به زانو درآوردند و آن را از عراق راندند، ارتشی که در برابر مزدوران اشغال سر تسلیم فرود آورده بود. بعد گفتم که نیروهای القاعده و داعش ما را از کشتار و ویرانی شبانه روزی آزاد کردند.

وی افزود: بله این‌ها همان کسانی هستند که ما را از دست ایران آزاد کردند. بعد با همین سخنان به داعش و القاعده نسبت به تعرض به ارتش و پلیس و دستگاه‌های امنیتی هشدار دادم.

الدوری در پایان مدعی شد: داعش به اندازه یک درصد ویرانی و کشتاری که ایران و شبه نظامیانش علیه عراق و مردمش انجام دادند در عراق دست به کشتار، ویرانی و خرابی نزده است!

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =