ایران نوشت: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی که در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهوری و مسئولان بلندپایه کشوری برگزار شد از عزم این وزارتخانه در ساخت ماهواره بومی در راستای اهداف نظام و با رویکرد صلح‌آمیز خبر داد.

در این مراسم که با یادآوری خاطره امام راحل و شهدای ایران اسلامی همراه بود واعظی نکات تازه‌ای را از توفیقات دولت اعتدال و برنامه‌های آن برای سال 95 در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بیان کرد که نظر به اهمیت گزارش وزیر، متن تفصیلی آن در ذیل می‌آید:


برخود لازم می‌دانم از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به سبب به فرجام رسیدن برجام تشکر و قدردانی ویژه نمایم. بدون شک این دستاورد ملی و بزرگ نتیجه‌ صبر و مقاومت ملت فهیم و هوشیار و حاصل درایت‌های شخص ریاست محترم جمهوری و کار حرفه‌ای جناب آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده در پرتو هدایت‌های خردمندانه رهبر معظم انقلاب است. آنچه به دست آمد موجب فخر و غرور است و در تاریخ ایران اسلامی همواره خواهد درخشید. امیدواریم برجام فرصت‌های بسیار مناسبی را برای کشورمان فراهم آورد و نخستین نتیجه آن در حوزه فناوری‌های نوین بخصوص فناوری پرکاربرد و صلح‌آمیز فضایی هر چه سریعتر نمودار گردد. سال‌های تحریم فرصتی برای متخصصان فضایی کشورمان فراهم آورد تا با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی خود در راستای بومی‌سازی این فناوری پیشرفته گام بردارند. در کنار تمامی این پیشرفت‌های انکار ناپذیر همواره محدودیت‌های موجود باعث می‌شد تا سرعت کار کاهش یابد. اینک برجام فرصتی است مغتنم برای جهش، ارتقا و توسعه فناوری‌های بومی فضایی؛ فناوری که نقش و اهمیت آن در توسعه کشورها در حال افزایش است.


فضا وکاربردهای فناوری فضایی در عین جذابیت، طیف وسیعی از مباحث مخابراتی و فناوری اطلاعات، پزشکی از راه دور، پوشش نقاط صعب‌العبور با ماهواره‌های مدار پایین(LEO)، بررسی تغییرات زیست محیطی و توسعه پایدار کشور را در برمی‌گیرد. کشورهای جهان نیز با توجه به اهمیت همین دستاوردهای فناوری‌ فضایی و نقش آن در ارتقای کیفیت زندگی مردم، سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه می‌کنند. خوشبختانه با تلاش و همت متخصصان، برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیارخوبی در سال‌های گذشته در خصوص بومی‌سازی طراحی، ساخت، پرتاب و کنترل ماهواره و انواع کاوشگرها صورت پذیرفته است. ماهواره امید، رصد، نوید و فجر و کاوشگرهای مختلف از جمله پیشگام و پژوهش نمونه‌هایی از این موارد ارزشمند هستند.


اکنون فرصت مغتنمی فراهم شده است که با عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب به این حوزه و نگاه مثبت و حمایت‌های رئیس جمهور محترم به این فناوری در توسعه کشور، در کنار زحمات بی‌وقفه متخصصان گرامی، شاهد رونمایی از چندین طرح ملی در حوزه فضایی کشور باشیم.


برخی از دستاوردهای مهم این حوزه به این شرح است:
1-‌ «آزمایشگاه ملی سنجش از دور» سازمان فضایی
2- «مرکز یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های ماهواره‌ای» پژوهشگاه فضایی، به منظور مونتاژ و ارائه انواع خدمات تست در سطح سامانه ماهواره‌های کوچک.
3- «ماهواره دوستی سازمان فضایی ایران» که حاصل زحمات شبانه روزی گروهی از استادان و دانشجویان کشور است و اینجانب اعتقاد دارم همه ما اعضای خانواده فناوری فضایی، باید در تمامی لایه‌های کارشناسی و مدیریتی حامی و پشتیبان یکدیگر باشیم تا در روند رشد و پیشرفت این بخش تسریع لازم صورت گیرد و در یک فضای متعالی و بالنده شاهد اتفاقات نیک در حوزه فضایی کشور باشیم. در این‌خصوص دو رویکرد همزمان در دستور کار خواهیم داشت. اول تأمین دو ماهواره ملی مخابراتی و سنجش از راه دور، که برای این منظور سازمان فضایی در حال مذاکره با چندین شرکت معتبر است که تازه ایجاد شده‌اند.


دوم طراحی و ساخت ماهواره بومی است که امیدواریم با گسترش دانش و توسعه توانمندی‌های بومی، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تا سال ۱۴۰۴، ماهواره مخابراتی ساخت داخل را در مدار قرار داده و تا پایان برنامه ششم ماهواره بومی سنجش از دور را نیز طراحی و تولید نماییم. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی تمامی بخش‌های فضایی و همین‌طور تخصیص بودجه‌های مناسب است. بر این اساس تمامی تلاش‌ها و اقدام‌های لازم برای افزایش بودجه سازمان فضایی ایران در سال 1395 انجام شده است. در پایان ضمن تشکر مجدد از تمامی کارشناسان، مدیران و متخصصان فضایی کشور بار دیگر تأکید می‌کنم که برنامه ساخت ماهواره ملی در راستای اهداف نظام با رویکرد صلح‌آمیز تا رسیدن به هدف با جدیت ادامه خواهد یافت.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =