ایرنا نوشت: معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نسخه 6 پروتکل اینترنت (Internet Protocol version 6) تا دو سال آینده راه اندازی می شود.

دکتر امیرحسین دوایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: راه اندازی این سیستم نیازمند اصلاح زیرساخت اعم از سخت افزار و نرم افزار است که دست اندرکاران این حوزه در تلاش هستند تا آن را محقق کنند.


آی پی ورژن ۶ به دلیل طول رشته کددهی که دارد، تعداد دستگاه های بسیار زیادی را در برمی گیرد، لذا تفاوت در این نوع کددهی باعث شده از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تفاوت هایی با ورژن ۴ وجود داشته باشد. به همین دلیل سفر به آی پی ورژن ۶ نیازمند تغییر زیرساخت ها است و در نتیجه این تغییر زیرساخت ها هزینه هائی را در پی خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه پروژه ای در شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه در دست اجرا است، تصریح کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت پیگیر این موضوع می باشند که این نسخه تا دو سال آینده اجرایی شود.
دوایی یکی از مهمترین کاربردهای IPV6 را در حوزه اینترنت اشیاء اعلام کرد و گفت: این فناوری یکی از موضوعات اصلی برای استفاده همه گیر از اینترنت اشیاء است و به همین دلیل تلاش می شود تا در آینده نزدیک راه اندازی شود.


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با راه اندازی اینترنت اشیا، هر شی باید یک آدرس اینترنتی داشته باشد. با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا سال 2020 حدود 50 میلیارد شی به هم متصل شوند نیاز به تعداد فراوانی آدرس است که باید این ظرفیت در دنیا فراهم شود.


وی در ادامه سخنانش به کاربردهای فراوان اینترنت اشیا اشاره کرد و گفت:خانه های هوشمند یکی از کاربردهای IOT است که با استفاده از این فناوری موضوعاتی مانند مدیریت انرژی، نور، صوت در منازل را انجام داد.


اینترنت اشیا (Internet of Things) فناوری پیشرفته ای است که در آن برای هر موجود قابلیت ارسال داده از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت و یا اینترانت فراهم می شود. مهمترین مزیت همه گیر شدن اینترنت اشیا، قابلیت اتصال انواع اشیا و وسایل به دنیای مجازی است.

 

{نسخه ششم پروتکل اینترنت 'IPV6' جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت است که ارتباط های اینترنتی بر پایه آن شکل می گیرد. این نسخه قرار است جایگزین نسخه IPV4 شود.
IP مخفف عبارت Internet Protocol و یا همان آدرسی اینترنتی است که مانند پلاک رایانه کاربر عمل می کند و توسط آن هویت و مکان یک رایانه در شبکه اینترنت معین می شود؛ هنگامی که شخص از رایانه خود برای رفتن به اینترنت استفاده می کند، رایانه اش از آدرسIP برای اتصال به رایانه و سرورهای دیگر استفاده می کند. پروتکل IPV4 از آدرس های ۳۲ بیتی تشکیل شده است، بدین معنا که این فضا اجازه آدرس دهی به دو به توان ۳۲ دستگاه را می دهد. در حالی که IPV6 از آدرس وب ۱۲۸ بیتی استفاده می کند که ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد. با افزایش شمار دستگاه هائی که به اینترنت متصل می شوند، اعم ازموبایل، لپ تاپ رایانه های شخصی و لوازم خانگی، آدرس های IPV4 به سرعت رو به پایان هستند و کارشناسان این صنعت نسبت به این مساله هشدار داده اند.
IPV6 علاوه بر ظرفیت بسیار بالاتر، از امنیت بیشتری نسبت به IPV4 برخوردار است و همین امر ضرورت تجهیز کردن دستگاه ها وسیستم ها به این نسخه را دو چندان می کند. IPv4 که هم اکنون در حال استفاده است از فضای آدرسی 32 بایتی استفاده می کند. این فضای اجازه آدرس دهی حدود 4 میلیارد آدرس در اینترنت را می دهد. با توجه به اینکه امروزه بسیاری از دستگاه ها افزون بر کامپیوترها مانند گوشی های همراه، دوربین ها و حتی لوازم خانگی به اینترنت متصل می شوند، این فضا رو به اتمام است و تاکنون با تمهیداتی سعی در جبران این کمبود شده است.
IPv6 اما از فضای آدرس دهی 128 بیتی استفاده می کند و می تواند مشکل فضای آدرسی که هم اکنون با آن روبرو هستیم را رفع کند. }


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =