مسئولان اقتصادی شرکت کننده در در همایش تجلیل از مشتریان نمونه بانک سپه آذربایجان شرقی در خصوص کمبود نقدینگی و نیز رکود و تعطیلی اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان هشدار دادند.

به گزارش خبرآنلاین، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی در این همایش گفت: متاسفانه بین مصارف و منابع در چندین بانک استان فاصله بسیاری وجود دارد و وجود فاصله به معنای نبود پول در استان است.

احمد محمدزاده با بیان اینکه از خرداد سال آینده شاهد رخت بستن رکود در کشور و استان خواهیم بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از استان‌های صنعتی در کشور هستیم حرکت لوکوموتیو اقتصادی را زودتر از سایر استان‌ها مشاهده خواهیم کرد، بر همین اساس بخش خصوصی باید خود را برای شرایط پیش رو آماده کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد بانک‌ها سه موضوع منابع، مصارف و معوقات مطرح می‌شوند، افزود: متاسفانه بین مصارف و منابع در چندین بانک استان فاصله بسیاری وجود دارد و وجود فاصله به معنای نبود پول در استان است.

محمدزاده با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری معوقات در استان، اضافه کرد: این عدم تعادل به دلیل عدم نظارت در گذشته به وجود آمده، اما امروز مدیریت عالی استان تلاش دارد با کمک مدیران اجرایی تعادل را در این خصوص برقرار کند.

محمدزاده با تاکید بر اینکه یکی از ارکان اصلی صنعت، وصل کردن ریشه صنعت به دانشگاه است، گفت: زمان آن فرا رسیده تا به این مسئله که پول و سرمایه در کنار علم می‌توانند بالی برای توسعه صنعت شوند، ایمان بیاوریم و این مسئله را به فرزندانمان که مدیران آینده هستند نیز بیاموزیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور 84 هیئت خارجی از ابتدای سال‌جاری تاکنون در استان، گفت: این هیئت‌ها با هزینه خود به استان سفر می‌کنند و حتی برخی مستقیما به تبریز می‌آیند که این مسئله ارزش بالای استان را نشان می‌دهد و باید قدردان فرصت‌ها باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حضور همه این هیئت‌ها در سایه امنیتی است که در کشور برقرار است، گفت: امروز کشور جمهوری اسلامی ایران جزیره‌ای امن در منطقه بوده و وجود این امنیت را مدیون نیروهای مسلح کشور هستیم و آرزومندیم نیروهای مسلح کشورمان در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، بیش از پیش قدرتمندتر شوند.

بیشتر کارخانه‌ها با رکود و تعطیلی روبه‌رو هستند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه بیشتر کارخانه‌ها با رکود و تعطیلی روبه‌رو هستند، گفت: مدیران بنگاه‌های اقتصادی خود را با ارتقای کیفیت برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با رقبای خارجی، آماده کنند.

صمد حسن‌زاده با اشاره به سال‌های گذشته و تحریم‌ها علیه کشور، اظهار داشت: چند سال اخیر برای ملت و کشور ما در حوزه صنعت و اقتصاد سال‌‌های سختی بود و خسارت‌های زیادی را متحمل شده و بیشتر کارخانجات با رکود و تعطیلی روبه‌رو شدند.

وی افزود: اما این ملت به قدری دلسوز هستند که در همه زمان‌ها شایستگی خود را نشان دادند و توانستند در مقابل سختی‌ها خود را حفظ کنند.

حسن‌زاده اضافه کرد: در شرایط تحریم مدیران بنگاه‌های اقتصادی به دنبال سود شخصی نبودند و به خاطر حیثیت ملی تلاش کردند تا واحدهای خود را سرپا نگه دارند و با وضعیت دشواری که در اقتصاد کشور حاکم بود خود را حفظ کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: بعد از رفع تحریم‌ها و موفقیت‌های بزرگی که مسئولان کشور با مدیریت توانمند و مدبرانه مقام معظم رهبری و سیاست‌های ارزشمند دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده به دست آوردند، توانستند حقانیت ایران را اثبات کنند و بگویند که ایران و ایرانی به دنبال جنگ نبوده و به دنبال تعاملات انسان دوستانه و احترام متقابل بوده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و شرایط واحدهای صنعتی گفت: امروز در شرایطی که کمی برای دولت کار سخت شده همه یک تکلیف بزرگ داریم و باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات را حل کنیم و کشور را برای نسل‌های آینده آماده کنیم تا به رفاه عمومی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

حسن‌زاده با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه گفت: مسئولیت بانک‌ها در این شرایط بسیار سنگین است اگر مدیریت شود بانک‌ها می‌توانند تشخیص بدهند که چه امکاناتی برای واحدهای تولیدی می‌توان حاضر کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم همه مدیران بنگاه‌های اقتصادی بتوانند با ارتقای کیفیت برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با رقبای خارجی، آماده شوند، البته در این زمینه از دولت می‌خواهیم امکانات و زمینه‌ها را برای رسیدن به بازارهای جهانی را فراهم کنند.

اقتصاد یک‌طرفه رشد نخواهد کرد/ مسمومیت فضای کسب و کار

رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان‌شرقی فضای کسب و کار را مسموم دانست و گفت: این فضا مانع سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود و اقتصاد یک طرفه رشد نخواهد کرد.

یونس ژائله با اشاره به حمایت بانک سپه از صنایع و واحدهای تولید استان، اظهار داشت: پشتیبانی بانک سپه در رشد و توسعه صنایع استان موثر بوده و در واقع سعی داشته‌اند این امید را در دل صاحبان صنایع زنده نگه دارند که بانک‌های خوب هم وجود دارند.

وی با بیان اینکه دولت تلاش‌های موثری را در چند سال اخیر در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی داشته و در شرایط پسابرجام شرایط خوبی را می‌بینیم، افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای علیه کشور تحمیل شد و برای سر پا نگه داشتن واحدها تلاش بسیاری کردیم و در این خصوص از بانک‌ها نیز کمک گرفتیم.

ژائله اضافه کرد: در شرایط تحریم نتوانستیم تکنولوژی‌های روز را وارد کشور کنیم و با توجه به این مسئله استان ما یکی از عقب مانده‌ترین استان‌های کشور شد، البته برخی هم از این راه به سودهای کلانی دست یافتند.

رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: اینکه امروز چگونه باید صنایع را رشد و توسعه داد دست خود صاحبان صنایع است و دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند، دولت تنها می‌تواند بسترها را مهیا کند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد یک طرفه رشد نخواهد کرد و همه باید در کنار هم حرکت کنیم و از تفکرات جزیره‌ای پرهیز کنیم و در این زمینه بانک‌ها نیز می‌توانند با آماده‌سازی شرایط از صنایع حمایت کنند.

ژائله در ادامه با اشاره به انتخابات هفتم اسفند، گفت: امیدواریم نمایندگان شایسته‌ای انتخاب شوند و از آنها نیز بخواهیم که فضا را برای رقابت صحیح آماده کنند و از نمایندگان می‌خواهیم شرایط فضای کسب و کار را که مناسب نبوده و مسموم است اصلاح کنند، با وجود این فضا سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند کار کنند.

وی تاکید کرد: برای توسعه صنایع استان تولید برای صادرات باید جزو اولویت‌های صنایع استان باشد و همچنین در خصوص جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز سرمایه‌گذاری باید بر همین مبنا یعنی برای صادرات باشد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =