محمود احمدی نژاد در جشن جهانی نوروز که صبح امروز با حضور روسای جمهور ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و عراق و هم چنین معاون نخست وزیر ترکیه و وزیر خارجه آذربایجان برگزار شد پیشنهاد کرد که جشن جهانی نوروز هر سال به میزبانی یک کشور برگزار شود.

به گزارش ایسنا مهمترین محورهای سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

  • در فرهنگ مشترک ما نوروز، همه مشتاقان و دوستداران خود را به طرد بداندیشی‌ها، دشمنی‌ها و روی آوردن به پاکی‌ها و تولد مجدد دوستی‌ها، محبت‌ها و استقبال از همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها دعوت می‌کند. نوروز برانگیزاننده شوق و شادی در انسان‌هاست. نوروز همه انسان‌ها را به تکاپو، رشد و حیات و فضای بهتر دعوت می‌کند. 
  • نوروز سرشار از ارزش‌ها و پیام‌های اخلاقی و معنوی است و در واقع پاسداشت اخلاق انسانی، احترام به والدین، تقویت و تکریم روابط عاطفی و انسانی و ارج نهادن به کانون خانواده به عنوان یک رکن مهم است. نوروز دمیدن روح نشاط و ایجاد انگیزه برای خدمت به بشر است. نوروز منشا جوشش و ذوق است و کمتر شاعری است که در وصف نوروز نسروده باشد و کمتر هنرمندی است که در آثار خود از نوروز الهام نگرفته باشد. البته نوروز پیام بالاتر و والاتری نیز دارد و آن امید به آینده درخشان و عبور از سختی‌ها وناکامی‌هاست. آینده‌ای که با آمدن آن دوران حرمان، اندوه و پریشانی به اتمام می‌رسد و حیاتی سرشار از عشق و محبت، صلح و دوستی و عدالت و پاکی برپا می شود. 
  • جشن نوروز گستره عظیمی از ملت‌ها را در بر گرفته است. جشن نوروز می‌تواند زمینه ساز گسترش روابط فرهنگی و ارتقای ارزش‌های انسانی در بین ملت‌ها باشد. 
  • نوروز یکی از زیباترین جلوه‌های مشترک تمدن تاریخ ساز بشری است. اکنون این فرصت به وجود آمده است که تمام کشورها و ملت‌ها به خصوص کشورهای آسیایی از جمله آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی علاوه برحفظ و ترویج فرهنگ و سنت های نوروزی در معرفی ارزش ها و پیام های نوروز اقدامات گسترده ای انجام دهند و این اقدام به تحکیم صلح و برادری کمک می کند. همه باید دست به دست هم بدهیم که از ظلمت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و کینه‌ورزی‌های برخاسته از اندیشه‌های مادی عبور کنیم و به سوی فردایی سرشار از انسانیت و عدالت و عشق حرکت کنیم. بشر برای آن فردا خلق شده است و همین امر تا به امروز کاروان بشری را به حرکت واداشته است. 
  • امیدوارم جشن سالانه نوروز که از امروز با حضور شما عزیزان پایه گذاری می شود، زمینه ای برای بهره گیری بهتر از این سنت و رحمت الهی در راستای مصالح ومنافع حقیقی ملت ها و همه ملت های جهان باشد و بتواند راه تعامل برادرانه، سازنده و دوستی پایدار و گسترش روابط بین ملت ها و دولت ها را هموار کند.
  • جشن نوروز همه ساله می تواند پیام صلح و دوستی و وحدت را به جهان ابلاغ کند و پیشنهاد می کنم که این جشن هر سال به میزبانی یک کشور برگزار شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =