تشخیص گورخرها از یکدیگر با داشتن ظاهر مشابه، کار ساده ای نیست اما به گزارش یورونیوز یک نرم افزار با استفاده از بارکد طبیعی آنها، این کار را ممکن کرده تا سرشماری یک گونه در معرض خطر این حیوان میسر شود.

کارشناسان حفظ محیط زیست در صحرای شمال کنیا سرگرم سرشماری از یک گونه در معرض خطر به نام گورخر گروی (Grevy Zebra) هستند. رییس مرکز تحقیقی «بنیاد گورخر گروی » می گوید: «در سه دهه گذشته جمعیت این گونه بشدت در حال کاهش بوده است. چون جمعیت تعداد آنها بسیار کم است، کشتن آنها برای گوشت و یا شکار آن برای استفاده از پوست، اگرچه امروز بندرت اتفاق می افتد، اما تاثیر قابل ملاحظه ای روی آنها دارد.»

به گفته کارشناسان تعداد این گونه در دهه هشتاد میلادی ۱۵ هزار بود که اکنون به ۲۵۰۰ راس کاهش یافته است. «بنیاد گورخر گروی » برای اولین باری از ابزاری به نام «علم شهروند» (citizen science) برای شمارش این گونه در معرض خطر استفاده می کند. پنجاه خودرو حامل کارشناسان، حافظان محیط زیست و داوطلبان با دوربین های مجهز به مکان یاب ماهواره ای از تک تک گورخرها عکس می گیرند.

برای تحلیل نتایج و شمارش جمعیت گورخرهای کنیا، این مرکز از ابزار دیگری نیر بهره می برد که در دانشگاه پرینستون آمریکا طراحی شده است. این ابزاری تصویرنگاری بر اساس سامانه های اطلاعاتی محیط زیستی ( IBEIS or Image BaseEcological Information Systems ) نام دارد.

استاد حیات وحش دانشگاه پرینستون می گوید: «نرم افزار، خطوط مورب و محل تلاقی آنها روی پوست حیوان را شناسایی کرده و به عنوان دیتا ذخیره می کند. ما به آن نقاط حساس یا هات اسپات می گوییم. سپس این نقاط در تصویر گورخرهای مختلف با هم مقایسه و در بایگانی نگهداری می شود. هرگاه با نقاطی با مختصات ذخیره شده برخورد کنیم می تواینم حیوان را شناسایی کنیم.»

این منطقه کنیا محل زندگی و چرای دام بومیان کنیا است که در رقابت با زیست بوم حیات وحش زندگی می کنند. نرم افزار هات اسپاتر (Hot Spotter) در حال جمع آوری اطلاعات است و نتیجه سرشماری گونه در معرض خطر اواخر ماه مارس روشن می شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =