۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱

با گذشت حدود یک‌سال از پرتاب ماهواره سنجش پرتوی زمینه کیهانی پلانک، تصاویری شگفت از اجرام کهکشان نیز آشکار شده است. نقشه پلانک از تابش زمینه کیهانی، اطلاعات کاملی از آغاز جهان را به همراه خواهد داشت.

محبوبه عمیدی: تلسکوپ فضایی پلانک که از ماه می 2009 (اردیبهشت 1388) نقشه‌برداری از سراسر آسمان را در چهار جهت متفاوت آغاز کرده، به تازگی اولین مرحله این مأموریت را به پایان رسانده است.

به گزارش وایرد، پلانک که در مدار حرکت می‌کند، آسمان را به شکل نوارهای باریکی رصد خواهد کرد، برای درک بهتر این حرکت و شکل نقشه‌برداری این ماهواره، باید حرکت دستی را در نظر بگیرید که دارد سیبی را به شکل نواری باریک و ممتد پوست می‌کند، البته در جهت معکوس!

یال هایی از غبار

 

این تصویر که از اسکن تهیه‌شده توسط این ماهواره گرفته شده، ساختار و شکل ابرهای حاصل از غبار کیهانی را در فاصله حدود 500 سال نوری از ستاره خورشید نشان می‌دهد. نوار روشنی که این تصویر فروسرخ دور را به دو قسمت تقسیم کرده، صفحه مارپیچ کهکشان راه شیری است. بالای این نوار روشن، می‌توانید غبار سرد را مشاهده کنید که دارد به شکل قوسی به سمت بالا حرکت می‌کند. ترکیب رنگ‌ها در اینجا کمی غیرمتعارف است: طیف سرخ غبار سردتر را نشان می‌دهد و هر چقدر به سمت رگه‌های سفید پیش می‌رویم دما بالاتر خواهد رفت.

مأموریت ماهواره پلانک که توسط آژانس فضایی اروپا «اسا» به آسمان پرتاب شده، تهیه دقیق‌ترین نقشه تابش زمینه کیهانی جهان است که به زمان انفجار بزرگ، یعنی حدود 13.7 میلیارد سال پیش برمی‌گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۸
    0 0
    شگفت اوره. الله اکبر