درمان ترس‌های بیمارگونه  با واقعیت مجازی/موقیعت‌های هراس آوری که بازسازی مجازی می‌شوند

کسانی که از تاریکی می‌ترسند،از اماکن عمومی وحشت دارند با دیدن یک قطره خون غش می‌کنند هر کدام به نوعی فوبی یا ترس بیمارگونه مبتلا هستند. به گزارش یورونیوز،محققان به دنبال درمان این ترس به وسیله واقعیت مجازی هستند.

پزشکان بیمارستان ون گوگ در بلژیک در حال تحقيق براي استفاده از فناوری واقعیت مجازی براي درمان اين افراد هستند. آنها می گویند هدفشان مواجه سازی آرام و کنترل شده فرد با سناریوی های هراس آور است. فردی که در این تجربه واقعیت مجازی شرکت می کند می داند که در محیطی امن قرار دارد. اما مغز او درست مانند وقتی که او در شرایط واقعی است واکنش نشان می دهد. یکی از کارشناسان این بیمارستان می‌گوید: «این روشی برای تغییر است و به درمان آنها کمک می کند. درمان با واقعیت مجازی از بازی های ویدیویی گرفته شده است. ما هم به همین روش توانستیم سناریو و صحنه های فوبی از ارتفاع و یا اختلال تنش زای پس از رویداد را بازسازی کنیم.»

اما با وجود انواع مختلف ترس های بیمارگونه، در وضعیت مطلوب، باید برای هر فرد برنامه جداگانه ای طراحی شود. پژوهشگران سوییسی روی دستگاهی کار می کنند که هدفش برنامه ریزی بر اساس نیاز فردی است. دانشمند علم اعصاب این مرکز می گوید: «برای طراحی دستگاه واقعیت مجازی، بجای ساختن تصویر سه بعدی ما ترجیح می دهیم آن را فیلمبرداری کنیم. با این نوع دوربین می توانیم سکانس های پانارومایی فیلمبرداری کنیم. افراد با این تصاویر با صدا، از راه واقعیت مجازی یک تجربه واقعی کسب کنند.»

تمایل به واقعیت مجازی برای درمان فوبی یا ترس های بیمارگونه بیش از گذشته است. پزشکان بلژیکی موفقیت آن را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزیابی کرده اند. اما بعضی کارشناسان ضمن مخالفت می گویند هنوز نسبت به واکنش مغز در مواجه طولانی با این ابزار، دانش کافی در دست نیست.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =