یک جامعه شناس درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات مجلس گفت: نمی توان برای کسی تعیین تکلیف کرد که حتما رای بدهد، اما اکنون جامعه به سطحی از آگاهی رسیده که امسال شور و شوق مشارکت در انتخابات را به وضوح می توان دید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعیدمعیدفر با اشاره به افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس گفت: البته برای هیچکس نباید تعیین تکلیف کرد، اما جامعه ما نسبت به گذشته عقلانیت بیشتری پیدا کرده است، تا حدی که امسال با افزایش مشارکت و شور انتخاباتی مواجه شده ایم.

معیدفر گفت: تجربه نشان می دهد عدم مشارکت در انتخابات باعث هزینه های هنگفت، فساد، تحریم، بیکاری، ناکامی، تندروی و مشکلات عظیم دیگری شد که در سال های گذشته با آنها مواجه بودیم. در این بین عموما افراد متوجه هزینه ها و مشکلات عدیده ای بودند که به واسطه رای ندادن و یا آرای کم برای افراد باصلاحیت، رقم خورد. با این حساب قطعا مردم متوجه مشکلات گذشته و ارتباط بین عدم مشارکت و وجود مشکلات شده اند.

او گفت: اکنون جامعه در یک سطحی از آگاهی و تجربه رسیده که مانعی برای تکرار هزینه های گذشته ایجاد کند. این مشکلات باعث شده انگیزه در افراد زیاد شود تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند. علاوه بر اینها مردم باید تلاش کنند به افرادی که صلاحیت دارند و هزینه ای برای آنها ایجاد نمی کند را وارد مجلس کنند تا حدی که شرایط جامعه بهبود پیدا کند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران به خبرآنلاین گفت: گرچه دولت در سال های قبل تلاش کرد مشکلات جامعه را حل کند، اما حضور برخی نمایندگان در مجلس موانعی را ایجاد کرد و  نگذاشتند وزرای شایسته وارد کابینه شوند، در نتیجه باعث شد مشکلات فراوانی سربار جامعه شود.

معیدفر گفت: امروزه تا حد زیادی خودآگاهی برای کم کردن هزینه ها و مشکلات به وجود آمده است. شایستگان زیادی در این دوره انتخابات کاندید و محروم شدند، اما با این حال هستند کسانی که صلاحیت نمایندگی در مجلس را داشته باشند. امیدوارم مردم با انتخاب فرد شایسته پای صندوق های رای بروند و نمایندگانی را انتخاب کنند که بتواند در سرنوشت انتخابات، جامعه و مملکت تاثیرگذار باشد.

او معتقد است، علی رغم بسیاری از مشکلات و محدودیت هایی که برای مشارکت در انتخابات مجلس وجود داشته و علاوه بر آن، فشارهایی که به لحاظ اقتصادی به مردم وارد شده است، اما در این دوره انتخابات، انگیزه مشارکت روز به روز افزایش پیدا کرده است.

این جامعه شناس گفت: با وجود محدودیت های بیرونی، اما شور و انگیزه مشارکت در انتخابات را به وضوح می توان دید. این بار با پدیده شگفت انگیزی رو به رو می شویم، بنابراین با توجه به مجموعه شرایط و مشکلات به طور نسبی، نسبت به سال های گذشته مشارکت بیشتر است. افرادی که در فضاهای مجازی خبرها را پیگیری می کنند، شاهد گفتمان متعدد و انگیزه که خود به خود باعث شور و نشاط انتخاباتی می شود، هستند.

معیدفر با اشاره به نوع تبلیغات و افزایش مشارکت مردم به خبرآنلاین گفت: در مجموع شرایط برای مشارکت در انتخابات مجلس این دوره بهتر و تعداد بیش از دوره های قبل است. اما یک نکته مهمی در نوع تبلیغات برای مشارکت مردم وجود دارد، آن هم این است که اگر فرضا توجه مردم به رسانه های سنتی مثل مطبوعات یا صدا و سیما باشد، اینها نمی توانند معرف خوبی برای فضای انتخاباتی باشند، حتی تبلیغات خیابانی هم نمی تواند معرف خوبی باشد.

او با اشاره به انتخابات سال 76 و 84 گفت: در دوره های گذشته تبلیغات انتخاباتی در عرصه خیابان ها متداول بوده است و مانع ها و مشکلاتی که امروزه در تبلیغات و حضور در خیابان ها هست، وجود نداشت.

معیدفر گفت: در عرصه رسانه های رسمی، سنتی و چه در فضای بیرونی، ممنوعیت جدی برای کارناوال ها وجود دارد، اما در عوض اتفاقی که در این فاصله افتاد گسترش فضای مجازی است، مثلا در سال 92 فضایی مانند فیس بوک تاثیر زیادی در فضای انتخاباتی گذاشت و این بار نرم افزارهای موبایلی و شبکه های اجتماعی نقش بسیار تعیین کننده ای دارند. با این حال متوجه شور مشارکت انتخاباتی شده ایم. ضمن اینکه بعضی از نظرسنجی ها در مقایسه با دوره های قبل نشان می دهد افزایش مشارکت به مراتب بالاتر است. 

47236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =